Zbirka Wuensch predstavljena u Muzeju Lapidarium i Galeriji Rigo u Novigradu
Apstraktna, konceptualna i geometrijska umjetnost
• Ranih devedesetih Wuensch je kupio svoje prvo umjetničko djelo • Ispočetka su ga zanimali samo kubanski umjetnici, no s vremenom je počeo sakupljati i djela europskih, pretežito austrijskih i njemačkih umjetnika • Posljednjih godina počeo je sakupljati i radove mladih umjetnika koji se pojavljuju na europskoj umjetničkoj sceni •
• Zbirka Wuensch kolekcionara Winfrieda Wuenscha, vlasnika Galerije aircube u Linzu predstavljena je u petak, 3. rujna u sklopu izložbenog programa novigradskog Muzeja Lapidarium. Ova važna austrijska privatna zbirka suvremene umjetnosti obuhvaća djela više od stotinu umjetnika, pretežno austrijskih i njemačkih, koji se bave apstraktnom, konceptualnom i geometrijskom umjetnošću, no u zbirci se nalaze također i djela nekih od hrvatskih autora.
Umjetnici predstavljeni na izložbi su: Josef Bauer, Ivan Contreras-Brunet, Eugen Gomringer, Jürgen Wolff, Franz Mon, Alain-Jaques Levrier-Muffat, Helmut Bruch, Renate Krammer, Günter Walter, Istvan Haasz, HD Schrader, Gerhard Rühm, Josef Linschinger, Vesna Kovačić, Ðanino Božić, Tomislav Brajnović, Reinhard Roy, Vaclav Malina, Siegfried Amtmann, Hasso von Henninges, Andreas Kocks, Ulrich Nausner, Gerhard Frömel, Ivo, Ringe, Otto Reitsperger, Vera Röhm, Estela Sokol, Hanns Herpich, Günther Uecker, Nelio Sonego.
Otvorenju postava smještenog u Galeriji Rigo i Muzeju Lapidarium, uz vlasnika zbirke, bile su prisutne ravnateljica Muzeja i kustosica dr.sc. Jerica Ziherl, direktorica Novigradske TZ Vesna Ferenac te Stephanie Karner iz Austrijskog kulturnog foruma Zagreb.
Jerica Ziherl naglasila je da novigradski Muzej redovito predstavlja javne ili privatne zbirke čime tematizira odnose umjetnika i kolekcionara, privatnog i javnog, tržišta umjetnina ili samo ono što je zajedničko svim kolekcionarima, a to je sakupljačka strast. “Ranih devedesetih Wuensch je kupio svoje prvo umjetničko djelo. Ispočetka su ga zanimali samo kubanski umjetnici, no s vremenom je počeo sakupljati i djela europskih, pretežito austrijskih i njemačkih umjetnika. Otpočetka je bio očit Wuenschov pristup stvaranja subjektivne, individualne zbirke, a uz nekoliko iznimaka, zbirka obuhvaća djela nastala od početka 2000-ih do danas. Wuenschova usredotočenost na umjetnost vlastita doba znači da njegov izbor umjetnika glede razdoblja koje predstavlja odražava naraštaj koji počinje s njegovim vlastitim. Sve u svemu ti umjetnici obuhvaćaju više od dvije trećine njegove zbirke. Posljednjih godina počeo je sakupljati i radove mladih umjetnika koji se pojavljuju na europskoj umjetničkoj sceni, a to je posebno važno jer oni sakupljači koji podupiru umjetnost “u nastanku” ističu se jer zajedno s umjetnicima sudjeluju u oblikovanju umjetničke scene i sposobni su utjecati na umjetnost te pridonijeti vitalnosti umjetničkog tržišta, posebno financijskim potporama i pružanjem pomoći pri dosezanju umjetničke vrijednosti. Jedna od najvažnijih značajki zbirke je Wuenschova posvećenost velikome broju umjetnika i obuhvatan pogled u njihovu umjetničku praksu. Druga važna značajka jest njegova naglašena usredotočenost na konkretnu i geometrijsku umjetnost, kao i na prisutnost neokonstruktivističkih tendencija kod umjetnika koji su razvili različite obrasce apstrakcije. Iz tih je razloga Muzej Lapidarium, kamo su smješteni i povijesni artefakti i djela suvremene umjetnosti i koji često izlaže raznolike javne i privatne zbirke, odlučio organizirati izložbu radova iz Zbirke Wuensch”, istakla je ravnateljica.
Sam vlasnik kolekcije, Winfried Wuensch, posvetio je mnogo vremena tumačeći znatiželjnim posjetiteljima izložene radove. Kolekcija odražava njegove ukuse i viziju, mnogi od ovih radova imaju neki oblik tekstualne poruke, prisutne su grafike koja raznim igrama stvaraju dojam dubine i prostora. Primjerice, Renate Krammer iz Graza je uslojavanjem stakala s monotonim kvadratima od bijelih paralelnih linija stvorila jako zanimljivu perspektivnu zidnu instalaciju, Ivan Contreras Brunet je na jednom od svoja dva zidna rada nazvana Relief mobile postavio viseće segmente mreža, koje, ovisno o kutu gledanja, daju dojam zamućene slike, dok djelo Vesne Kovačić pomoću reljefa i crno bijelih linija pomiče granice perspektive. Ova umjetnica je za sebe jednom rekla: “Ja crtam ravnu liniju koja je zapravo razlomljena, i razlomljenu koja je zapravo ravna”, a to otprilike sumira upravo ono što možemo vidjeti u njenom djelu.
U Galeriji Rigo prezentirano je nekoliko radova koji spadaju u sferu konstruktivne umjetnosti jednog od najznačajnijih austrijskih konceptualnih umjetnika, stvaratelja vizualne, konkretističke poezije, Josefa Bauera. U kutu galerije nalazi se skulptura, veliki bijeli grafem, izolirano slovo A, pokazavši da i slova mogu biti skulpture, a na zidu se nalazi fotografija na kojoj se čini kao da je vjetar s grana stabla otpuhao slova, a na polju gdje ona padnu formiraju se stihovi.
U današnje vrijeme kada je uz brojne distrakcije koje nas okružuju teško održati fokus na bilo čemu, pravu lekciju iz usredotočenosti, upornosti, predanosti, preciznosti, ali i ljubavi prema onome što radi dao nam je njemački umjetnik Jurgen Wolff . Autor je triju izloženih radova, no imali smo čast upoznati se s njegov radom i putem knjige Dynamics+Numbers. Ovaj geodet po zanimanju, između ostalog, ručno, tušem na podlozi, stvara koncizne konstrukcije, kojima kroz milimetarski točne geometrijske kodove ispisuje tekstove poezije, a promatrači se mogu opustiti i uživati u matematičkim zagonetkama koje nije potrebno rješavati, jer njihovu šifru zna jedino sam autor.
Program je realiziran uz podršku Österreichisches Kulturforum Zagreb-Austrijski kulturni forum Zagreb, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Grada Novigrada-Cittanove, a izložba se može pogledati do 3. listopada.
Tekst Marko ŠORGO i Lidija KUHAR
Fotografije Lidija KUHAR
Directory |
Photo Reports |
Following events |
Leave a Reply