Otvorena izložba „Utopija“ Matije Debeljuha u Povijesnom i pomorskom muzeju Istre

12.11.2021.

Kolažiranje staranja

• Izložba „Utopija“ Matije Debeljuha otvo­re­na je u čet­vr­tak, 11. stu­de­nog u Centru Herman Potočnik Noordung Povijesnog i pomor­skog muze­ja Istre. Na otva­ra­nju je auto­ra pred­sta­vio rav­na­telj PPMI‑a Gracijano Kešac te je poz­dra­vio okup­lje­nu publiku.

Debeljuh se zahva­lio PPMI‑u na ugoš­ća­va­nju izlož­be, te Gradu Puli i Istarskoj župa­ni­ji koji su ju finan­cij­ski podržali:

- Za ovaj pro­jekt bilo je iznim­no važ­no ova­kav pros­tor s obzi­rom da sam se bavio temom koja se tiče povi­jes­ti Pule. Izabrao sam jed­nu od naj­ljep­ših gra­đe­vi­na u Puli – vilu Idolu – kako bih kroz nju pro­go­vo­rio o sta­ros­ti i deka­den­ci­ji. U tom sam pro­ce­su odlu­čio da ću koris­tit svoj dva­de­se­to­go­diš­nji foto­graf­ski arhiv kako bih tu sta­rost pove­zao s nekom sli­kom sje­ća­nja koja obi­lje­ža­va pro­laz­nost vre­me­na. Upravo je u tom pro­ce­su doš­lo do oda­bi­ra nas­lo­va ovog pro­jek­ta jer mi je sav taj pro­ces oda­bi­ra­nja foto­gra­fi­ja i pres­la­gi­va­nja kola­ža zapra­vo uto­pi­ja, kazao je Debeljuh.

Pročelnik Upravnog odje­la za kul­tu­ru i zavi­čaj­nost Istarske župa­ni­je Vladimir Torbica je istak­nuo da u ovom pros­to­ru mogu funk­ci­oni­ra­ti samo ona dje­la koja ima­ju snaž­nu temu i izričaj.

- Mene kod Matije Debeljuha – ako se sje­ća­te nje­go­ve zad­nje pred­sta­ve i ono što je uči­nio sa „Sliparijom“ Milana Rakovca – uvi­jek odu­še­vi to što pro­na­đe temu koja je vrlo zanim­lji­va i što uvi­jek pro­na­đe način da kaže ono što meni kao laiku nikad ne bi palo na pamet. Zato mi je uvi­jek gušt vidje­ti sva­ko nje­go­vo novo dje­lo jer me uvi­jek tje­ra na pro­miš­lja­nje, kazao je Torbica.

U kata­lo­gu izlož­be kus­to­si­ca Irena Bekić navo­di da pom­ni­ji pogled u izlož­bu ras­tva­ra slo­je­vi­ti i lir­ski nara­tiv koje­mu su pros­tor, sta­rost, sje­ća­nje i troš­nost krh­ka uporišta.

- U sre­di­štu impo­zant­nog pros­to­ra biv­še vodos­pre­me na Kaštelu, sadaš­nje gale­ri­je Noordung Pomorskog i povi­jes­nog muze­ja Istre, Matija Debeljuh pos­tav­lja pros­tor­nu kons­truk­ci­ju. Njezinu pred­nju stra­nu, okre­nu­tu ula­zu u Galeriju koris­ti za pro­jek­ci­ju video rada. Riječ je o poet­skoj posve­ti sta­ros­ti koja je isto­vre­me­no i remi­nis­cen­ci­ja na Villu Idola, jed­nu od naj­ljep­ših aus­tro­ugar­skih vila u Puli i soci­ja­lis­tič­ki sta­rač­ki dom, a danas devas­ti­ra­nu zgra­du, pre­pu­šte­nu pro­pa­da­nju kao pos­lje­di­ci poli­tič­ke trgo­vi­ne. Drugi dio ins­ta­la­ci­je čine foto­gra­fi­je koje je umjet­nik sni­mao kroz pro­tek­lih dva­de­se­tak godina.

To su seg­men­ti iz sva­kod­nev­nog živo­ta, frag­men­ti auto­ro­vog pogle­da, vizu­re bez zna­ča­ja. Kao isprin­te veli­kih dimen­zi­ja pos­tav­lja ih, vje­ša, pres­la­gu­je, gomi­la na boč­nim stra­ni­ca­ma kons­truk­ci­je. U samu ins­ta­la­ci­ju, pak, pos­tav­lja kamen, s dis­kret­nim, jedva zamjet­nim inter­ven­ci­ja­ma kao fra­gil­nim oti­skom ljud­skog dje­lo­va­nja na geolo­šku kon­fi­gu­ra­ci­ju. Taj hete­ro­ge­ni mate­ri­jal – foto­gra­fi­je, video i kamen – raz­li­čit usli­jed mate­ri­jal­nos­ti medi­ja i tva­ri, ali i u rit­mu, dina­mi­ci i eks­pre­si­ji koje ostva­ru­ju pove­zu­je isho­diš­ni pos­tu­pak i zaključ­na inten­ci­ja: to je doku­men­ti­ra­nje pro­laz­nos­ti sup­til­no pro­vu­če­no kroz tra­ja­nje raz­li­či­tih egzis­ten­ci­ja i sim­bo­lič­kih razi­na, piše Bekić.

- Naslov rada i izlož­be „Utopija“ ne pojed­nos­tav­lju­je stva­ri. Upravo suprot­no, to je labil­ni i dvo­smis­le­ni puto­kaz jer isto­vre­me­no sadr­ži i eu-topia – dobro mjes­to i ou-topia – ne-mjes­to. Nejasno je na koje se zna­če­nje rad refe­ri­ra. Je li žuđe­na uto­pi­ja pos­ljed­nji blje­sak svje­tla i hori­zont u nedo­gle­du na koji­ma se zaus­tav­lja umjet­ni­ko­va kame­ra ili je ona tek tlap­nja ludos­ti, vječ­na čež­nja za boljim svi­je­tom? Je li nas­lov igra, auto­ro­va iro­nič­na objek­ci­ja na svi­jet koji se ras­pa­da ili meta­fi­zič­ki odgo­vor? Ipak, mogu­će ga je sagle­da­ti i kao jas­nu upu­tu. Detekciju mjes­ta. Izgrađena kons­truk­ci­ja, naime, nije tek držač za rado­ve ili sce­no­gra­fi­ja izlož­be. Ona je mjes­to koje se ras­tva­ra u pros­to­ru i unu­tar koje­ga se ostva­ru­ju novi pros­tor­ni odno­si i zna­če­nja. Slijedimo li Borisa Groysa kada govo­ri o doku­men­ta­ci­ji kao umjet­nič­koj for­mi pre­poz­na­je­mo taj sklop kao stvar­no mjes­to, kao ovdje i sada, u ovom slu­ča­ju, kao kon­kre­ti­zi­ra­nu uto­pi­ju ili, pot­pu­no para­dok­sal­no, kao nepos­to­je­će mjes­to“, zaklju­ču­je Bekić.

Tekst i foto­gra­fi­je Boris VINCEK