Improvizacijski orkestri GGRIL i CRIO nastupili u Domu hrvatskih branitelja
„Nešto kao kopanje sadašnjosti“
• Tekst, fotografije i video Daniela KNAPIĆ
• U organizaciji udruge Rondo Histriae, a u sklopu programa “Ciklus koncerata nove, eksperimentalne i improvizirane glazbe_0.3”, Dom hrvatskih branitelja prošle je srijede ugostio dva orkestra – kanadski GGRIL i domaći CRIO.
Voditelj CRIO orkestra – skladatelj i teoretičar glazbe Neven Radaković – sebe svrstava u skladatelje koji „slikaju zvukom“ odnosno komponiraju ex tempore zajedno s većom ili manjom skupinom glazbenika. “Slikanje zvukom” ili Soundpainting je znakovni jezik kojeg je1974. koncipirao Walter Thomson, kao pomoćnu tehniku u improvizaciji (kako glazbenicima, tako i glumcima, plesačima i vizualnim umjetnicima, s čime u okviru Soundpainting platforme Pula eksperimentira i Radaković). Trenutno već obuhvaća više od 1.500 znakova koje skladatelj/soundpainter pokazuje kako bi proizveo specifičnu reakciju glazbenika, su-skladatelja.

Radaković već dulji niz godina različitim programima i radionicama promiče taj jezik i način improvizacije, a u sam Soundpainting dodao je i neke „istarske“ znakove (poput onog za ska-punk), te je tu inačicu nazvao ISoundpainting.
Inače, u svijetu postoje i festivali tzv. musique actuelle – ova složenica za eksperimentalnu i improviziranu glazbu sve se češće koristi, a nastala je koncem 90-ih u Quebecku, iz kojeg dolaze i gosti večeri – GGRIL ili Grand Group d’Improvisation Liberee, iz malog kanadskog gradića Rimouski.
U svojih 15 godina postojanja GGRIL je privukao mnoštvo afirmiranih skladatelja, a lani su objavili trostruki CD SOMMES, koji trenutno promoviraju na europskoj turneji. Za razliku od CRIO‑a, pred ovim orkestrom ne stoji dirigent-kompozitor, ali šarolika družina vrsnih glazbenika očito ima neki svoj interni glazbeni jezik. Ležerno se poigravaju klasičnim formama, osnaženih električnom harfom i gitarama, ali i povremenim ludističkim eskapadama nekog od članova u potrazi za sljedećom zvučnom senzacijom. „Improvizacija je nešto kao kopanje („digging“) sadašnjosti“, rekao je jedan od njih tijekom nastupa, na kojem su se pojavili u sastavu: Catherine S. Massicotte, violina; Clarisse Bériault, oboa; Émie Lachapelle, alt saksofon; Éric Normand, el. bas gitara; Isabelle Clermont, el. harfa; Luke Dawson, kontrabas; Marc-Antoine Mackin-Guay, bariton gitara; Olivier D’Amours, el. gitara; Pascal Landry, klasična gitara; Patricia Ho-Yi Wang, violina; Robin Servant, harmonika; Sébastien Côrriveau, bas klarinet; Thomas Gaudet-Asselin, el.bas gitara; Tom Jacques, udaraljke. Izveli su samostalno dvije improvizirane kompozicije. U trećoj su im se pridružili i članovi orkestra CRIO, koji su potom večer zaokružili svojim nastupom.

Projekt CRIO, ili CRoatian Improvisers Orchestra je inicijativa pokrenuta 2019. kroz suradnju udruga Kulturban, Rondo Histriae, te umjetničke organizacije “P137”. Okuplja 20-tak afirmiranih hrvatskih (većim dijelom pulskih) glazbenika koji djeluju na polju eksperimentalne i improvizirane glazbe. Svoje ishodište nalaze u eksperimentalnoj, konceptualnoj i game-play kompoziciji, oslanjajući se na autorske multidisciplinarne umjetničke prakse, poput spomenutog Soundpaintinga gdje dirigent/skladatelj gestikulira glazbenicima. Pod soundpainterskom kićicom Nevena Radakovića nastupili su u sastavu: Maja Rivić, vokal; Vesna Pisarović, vokal; Tena Novak Vincek, violina, vokal; Dani Bošnjak, flauta; Pavle Jovanović, el. gitara; Grgur Savić, alt saksofon; Josip Šustić, el. gitara; Mak Murtić, tenor saksofon; Marko Grbac Knapić, elektronika; Leo Beslač, sintisajzer; Nenad Sinkauz, el. gitara; Alen Sinkauz, el. bass gitara; Marco Quarantotto, bubnjevi.
„Time is always now“ – djelić citata iz jednog predavanja Alena Watsa, jedan je od sampleova korištenih tijekom CRIO nastupa koji potvrđuje da je – unatoč različitim pristupima improvizaciji i metodama međusobnog glazbenog usklađivanja – glazbeno kopanje sadašnjeg trrenutka, ili „digging the present“ zajednička pasija oba orkestra.