Izložba Zdravka Milića “Terradrom” u labinskoj galeriji DKC‑a Lamparna
Samostalna izložba poznatog i međunarodno priznatog labinskog umjetnika Zdravka Milića naziva “Terradrom” bit će otvorena u petak, 1. srpnja su 21 sat u labinskoj galeriji DKC‑a Lamparna. Nakon izložbe “Južna mora” Marine Banić Zrinšćak, koja još uvijek traje u jednom od dva prostora Galerije Lamparna, ovo je treća po redu ovogodišnja izložba u sklopu trogodišnjeg ciklusa pod nazivom “Akumulator 2”, započetog 2021. godine, pod kustoskim vodstvom Damira Stojnića, voditelja Galerije Lamparna.
Labinska i šira publika imati će priliku upoznati jednog drugačijeg, njima nepoznatog Milića, izvan njegovog već svima prepoznatljivog slikarskog izričaja. U Galeriji Lamparna biti će izložen samo jedan objekt većih dimenzija – instalacija koja se sastoji od umjetnikove trodimenzionalne ‘narativne’ intervencije u unutrašnjost koncertnog pianina. Ovim radom Milić se dotiče više tema s područja zabranjene arheologije, tajne povijesti svijeta, kozmologije i teorije konspiracije, koje interpretira kroz sebi svojstven umjetnički izraz.
„Hibridni Armagedon ljudi, mutanata, dinosaura i kojekakvih reptilskih podvrsta, natopljen fosforescentnom crvenom iz koje izranja nemilo užareno poprište paleo-nuklearnih ratova Mahabharate, dok netko nevidljiv upravlja tim kaosom ne pomičući tipke. Geološki masivi izrasli u manje planetarne partiture na notnim zapisima svemira i njihov zvuk čiji se planinski lanci decibela izvijaju u varijacije pucnja, fijuk metaka, plotun tenkovskih granata i raketnih projektila, jasno dajući do znanja da se u ovom paklenom stratumu nikome ne miruje, jer klavir je jetra koja prerađuje svu kopilad Apokalipse i svojim će akordima ispjevati njenu sveproždiruću utrobu u kojoj nastaje i nestaje svijet. Transplantacija umjesto “preparacije klavira” vizualijama sugerira frenetični ritam gorućih oktava, u čijem rasponu ambivalentne zmije naše priznate i nepriznate povijesti plešu sinusoidalni limbo drame postanka i povijesti, previše otrovne da bi bila probavljiva. Delirij događajnosti u utrobi klavira-jetre, gdje začinjene otrovima neprihvatljivih stvarnosti vriju želučane kiseline kometa dok se s puno neumjerenosti u jelu strovaljuju po drevnim staništima mezozoika, i ne ostavljajući mjesta suzdržanosti prisiljavaju nas da tu abdominalnu ranu gledamo s fascinacijom, magnetizirani strahotom prizora. T‑Rex pruža kandže prebirući po nevidljivoj mandolini, reži i zavija o “djeci revolucije” izlivenoj u plastične vojnike, kao derivat nekad ljudskih bića, destiliran u laboratoriju nametnute stvarnosti, a prije nego su tu smjesu krvi, mesa, kostiju i hormonalnih tenzija izlili u epoksidni kalup, pretvorili su ga u želatinozno-ameboidnu smjesu s utisnutim pečatom rednog broja, egzistencije sprešane u plohu papira. Proglašen je opći rat i svi su primorani sudjelovati! Tribne i borilišta izjednačeni su kao i publika i gladijatori. Ostala je netaknuta samo imperatorova loža. Play it again Sam! Over and over again… Tko preživi svirat’ će? Komu ili čemu“, piše u Damir Stojnić.
Zdravko Milić rođen je 1953. godine u Labinu. Srednju Školu primijenjenih umjetnosti, odjel grafike, završio je u Splitu 1973. Diplomirao je slikarstvo na Accademia di Belle Arti u Veneciji, 1977. godine u klasi prof. Carmela Zottija. Stručno je usavršavao mozaik na École Nationale Supérieure des Beaux-Arts u Parizu u klasi prof. Ricarda Licate (1988.). Od 1978. do 2006. godine djeluje kao samostalni umjetnik. Član je HDLU Rijeka i HDLU Zagreb. Od 2006. zaposlen je na Akademiji primijenjenih umjetnosti Sveučilišta u Rijeci, gdje u zvanju redovitog profesora predaje na kolegijima Slikarstvo i Mozaik. Intenzivno izlaže od početka 70-ih godina te je do sad imao 103 samostalne izložbe i sudjelovao na preko 600 skupnih izložbi u zemlji i inozemstvu, a za svoj je rad dobio 62 nagrade i priznanja. Bio je sudionik velikog broja međunarodnih slikarskih i kiparskih simpozija, a njegova se djela nalaze u mnogim značajnim privatnim i javnim zbirkama.
Izložba u Galeriji Lamparna, koju sufinancira Ministarstvo kulture i medija RH, ostaje otvorena do 15. srpnja 2022., samo radnim danima od 10 do 15 sati.
Priredio B. V.