69. Pula: RAZGOVOR – STOJAN MATAVULJ DOBITNIK ZLATNE ARENE ZA ULOGU U FILMU ZBORNICA

02.08.2022.

„Film Zbornica je presjek društva i sistema“

• Tekst Paola ALBERTINI

• Stojan Matavulj dobit­nik je Zlatne are­ne na ovo­go­diš­njem, 69. Pulskom film­skom fes­ti­va­lu za naj­bo­lju mušku ulo­gu. Igrao je pro­ble­ma­tič­nog uči­te­lja povi­jes­ti, Sinišu u fil­mu Zbornica koji je s ukup­no pet osvo­je­nih Zlatnih are­na apso­lut­ni laure­at Festivala.

Jesu li se sle­gli doj­mo­vi nakon Festivala u Puli i dodi­je­lje­ne vam nagrade?

- Lijepo je dobi­ti nagra­du, pogo­to­vo Zlatnu are­nu. To je jed­na od naj­z­na­čaj­ni­jih nagra­da, priz­na­nje koje sva­ko godi. Kako kaže moj kole­ga – sad si na vrhu i od sad ti kari­je­ra može ići samo niz­br­do! Zato sem­pre dritto!

U Puli ste izja­vi­li da je tema fil­ma Zbornica vječ­na i ne samo u gra­ni­ca­ma Hrvatske. Mislite li na škol­ski sus­tav ili druš­tvo općenito?

- Zbornica je pre­sjek druš­tva i sis­te­ma, kako škol­skog, tako i bilo koje jav­ne usta­no­ve kod nas i u svi­je­tu. Takvih „Siniša“ ima­te u ško­la­ma, muze­ji­ma, kaza­li­šti­ma, grad­skim upra­va­ma.… Nema gdje ih nema. Neuništivi su!

Kako ste se snaš­li u ulo­zi pro­fe­so­ra kak­vog, rek­li ste, zasi­gur­no ima ili je imao sva­ki učenik?

- Nadam se da nismo samo pri­ka­za­li uči­te­lja kao tak­vog, nego i da je sus­tav kao takav za poje­din­ca nepo­bje­div. Bez dub­ljih zahva­ta je nemo­gu­će pro­mi­je­nit i pobi­je­di­ti sis­tem, ali dok se svi pona­ša­ju na način „dobro je dok ja nisam ugro­žen“, nema promjene.

Na fil­mu je radi­la veli­ka glu­mač­ka eki­pa. Kako ste sura­đi­va­li s kole­ga­ma na tako veli­kom film­skom setu?

- Bilo je vrlo zah­tjev­no, ali smo se vrlo brzo navik­li. Sonji Tarokić je kao reda­te­lji­ci bilo puno teže nego glum­ci­ma. Odradila je vrlo težak posao, vrhun­ski, svjetski.

Kako je bavi­ti se glu­mom u Hrvatskoj?

- Kao i sva­kim dru­gim pos­lom. Ako si kon­for­mist, onda je lako, ali ako poku­ša­vaš radi­ti van ins­ti­tu­ci­onal­no, ako poku­ša­vaš nešto mije­nja­ti, izni­je­ti nešto svo­je, jako teško. Premalo smo mi trži­šte za veli­ke pro­jek­te. Uvijek su nov­ci problem.

Preferirate li rad u kaza­li­štu, na fil­mu ili pak televiziji?

- I jed­no i dru­go ima svo­je pred­nos­ti i mane. Taman kad se zasi­tiš kaza­li­šta dođe nešto na tele­vi­zi­ji i obrat­no. Lijepo je i jed­no i dru­go. A naj­ljep­še je ako možeš živje­ti od svog hobija.

Član ste Umjetničkog vije­ća Festivala na dra­gom kame­nu koji se sva­ke godi­ne odr­ža­va u Raklju. Je li težak oda­bir pro­gra­ma i kako ocje­nju­je­te fes­ti­val koji se već 11 godi­na odr­ža­va u tom malom istar­skom mjestu?

- Čast je sura­đi­va­ti u umjet­nič­kom savje­tu fes­ti­va­la Na dra­gom kame­nu s lju­di­ma kao što su Bruno Langer, Aleksandar Saša Mondecar i narav­no Editom Šanović Bolković. Veliki su to umjet­ni­ci i nada­sve dobri lju­di s koji­ma je lagod­no i ugod­no stva­ra­ti pro­gram fes­ti­va­la. Nadam se da će još dugo potrajati.

Kakvi su vam pla­no­vi za dalje?

- U Hrvatskoj glum­ci nema­ju pla­no­ve za dalje. Ali, za sad me čeka­ju dva fil­ma, nas­ta­vak sni­ma­nja “Kumova” i narav­no pred­sta­ve u matič­nom kaza­li­štu HNK u Varaždinu.