Završnica 13. Audioart festivala eksperimentalne i improvizirane glazbe u DC‑u Rojc
Glazba mentalnih stanja i zvuk snova
• Tekst i fotografije Boris VINCEK
• Treća i posljednja večer 13. Audioart festivala održana je u petak, 26. kolovoza u dvorištu DC‑a Rojc gdje su nastupali Plasmic Quartet i Brandlamyr / Kurzmann Duo.
Plasmic Quartet je projekt pijanistice i skladateljice Elisabeth Harnik kojeg uz nju čine Agnes Heginger (glas), Uli Winter (čelo) i Fredi Pröll (perkusije). Kvartet kombinira free jazz i elemente nove glazbe, s naglaskom na stvaranju emotivnih zvučnih pejzaža – od suptilnih i eteričnih do nametljivih i glasnih. Glavnu riječ ima klavir koji iz numere u numeru definira tempo, boju i daje smjernice mogućeg razvoja izvedbe. Ostali instrumenti i glas nadopunjuju strukturu i rijetko kad prednjače u zvučnosti.
Rezultat te dinamike i organizacijske strukture je vrlo kompetentna kontrola izvedbe u kojoj se nižu emotivna stanja čiji je razvoj vrlo zanimljivo pratiti. Plasmic Quartet uspijeva pronaći opuštenost u kompleksnosti i ležernost u nepredvidljivosti stvarajući pritom glazbu mentalnih stanja, nesvakidašnjih osjećaja i reakcija na njih.
Elisabeth Harnik studirala je klasični klavir i kompoziciju na Sveučilištu za glazbu i dramsku umjetnost u Grazu. Kao improvizatorica nastupa diljem svijeta od 1996. kao solo izvođačica, ali i u ansamblima s istaknutim predstavnicama i predstavnicima suvremenog jazza. Djeluje u glazbenom svijetu nadahnutom elektroakustičkim utjecajima i koristi specifične pripreme te proširene tehnike preparacije klavira, ispitujući pritom same granice tog instrumenta.
Festival je zaključio nastup Brandlmayr / Kurzmann Dua kojeg čine perkusionist Martin Brandlmayr i Christof Kurzmann koji u ovoj kombinaciji bio zadužen za elektronske zvukove i teksture te pjevanje. Njihov koncert nastavio je priču koju je započeo Plasmic Quartet i ponudio publici tankoćutnu i intimnu izvedbu stabilnog ritma i razvijene melodičnosti. Tijekom izvedbe polagano ulazimo u Kurzmanov interni monolog koji se probija kroz zvukove i glas dok Brandlmayr gradi kostur putem preciznih otkucaja i ritmičkih akcenata. Atmosfera koju proizvode je onirična – istovremeno nemirna i nježna – poput sna tijekom jedne sparne ljetne noći.
Martin Brandlmayr djeluje na granici između improvizacije i skladanja, između elektroničkog i akustičnog svijeta zvuka, a međunarodno je poznat prvenstveno kroz Trio Radian koji je osnovan 1997. godine, te koji je prošle godine oduševio publiku nastupom na 12. Audioart festivalu. Christof Kurzmann se bavi se jazzom i improvizacijom, svira saksofon, klarinet i pjeva. Kurzmann vodi nekoliko vlastitih sastava, uključujući Orchester 33 1⁄3 i The Magic I.D. Također, oformio je duo Schnee s gitaristom Burkhardom Stanglom.
Za vrijeme cijeloga trajanja festivala u prostoru Karlo bara bila je postavljena i zvučna instalacija Hrvoja Pelicarića. Produkciju 13. Audioart festivala potpisuje udruga Kulturban, a umjetnički voditelj je bio Alen Sinkauz. Za vizualni identitet se pobrinuo Bojan Gagić dok je tehničko vodstvo bilo u sigurnim rukama Audiolaba.