„Rekvijem za ljepotu“- Novi selektirani tematski projekt HDLU‑a Istre

B. V.

16.01.2023.

Hrvatsko druš­tvo likov­nih umjet­ni­ka Istre ras­pi­su­je natje­čaj za sudje­lo­va­nje u selek­ti­ra­nom temat­skom pro­jek­tu „Rekvijem za lje­po­tu – A Requiem for Beauty“. Na natje­čaj se mogu javi­ti zain­te­re­si­ra­ni auto­ri iz Hrvatske, a pri­ja­vu (popu­njen for­mu­lar pri­jav­ni­ce, foto­gra­fi­je i opis rado­va) auto­ri šalju do 15. velja­če na e‑adresu HDLU‑a Istre istrehdlui2020@gmail.com i na e‑adresu kus­to­sa pro­jek­ta marin.b.milan@gmail.com. Kustos će izvr­ši­ti oda­bir pris­ti­glih rado­va do 17. velja­če kada će auto­ri bit oba­vi­je­šte­ni o rezul­ta­ti­ma (kus­tos nije dužan obraz­lo­ži­ti oda­bir rado­va). Autori rado­ve dos­tav­lja­ju u sje­di­šte HDLU‑a Istre u Zagrebačkoj 4 do 22. velja­če . Izložba oda­bra­nih rado­va na pred­lo­že­nu temu pro­jek­ta bit će otvo­re­na 24. velja­če, a zatvo­re­na 15. ožujka.

PRIJAVNICA_Rekvijem za ljepotu

„Od anti­ke pa do poče­ta­ka 20. sto­lje­ća lje­po­ta je podra­zu­mi­je­va­la savr­šens­tvo obli­ka, ide­al­ne odno­se dije­lo­va i jedins­tvo cje­li­ne, pro­por­ci­onal­nost, har­mo­ni­ju, kanon­skim ogra­ni­če­nji­ma arte­fak­ti su se nas­to­ja­li uzdi­ći do, a i iznad, pri­rod­ne lje­po­te. Ti su se odno­si mje­nja­li kao i poku­ša­ji defi­ni­ra­nja poj­ma lije­po­ga. Veliki umo­vi naše civi­li­za­ci­je nas­to­ja­li su pro­nik­nu­ti u pri­ro­du lije­po­ga, kao i istra­ži­ti pori­jek­lo ovog intri­gant­nog poj­ma. U Platonovim dje­li­ma „Veliki Hipijas“ i „Fedra“ raz­go­vor o lije­pom više nam govo­ri o lju­ba­vi pre­ma lije­po­me i o ono­me što nije lije­po, nego o samoj sušti­ni lije­po­ga. Iz osta­ta­ka spi­sa Sv. Augustina da se raza­bra­ti da je ono što odre­đu­je lje­po­tu točan odnos dije­lo­va jed­ne cje­li­ne, koji onda čine nje­no jedins­tvo. Francuski filo­zof Denis Diderot (1713. – 1784.). u dje­lu „O pori­jek­lu i pri­ro­di lije­po­ga“ navo­di niz filo­zo­fa koji su se bavi­li ovim poj­mom. Pa tako spo­mi­nje miš­lje­nja i sta­vo­ve pro­fe­so­ra moral­ne filo­zo­fi­je na uni­ver­zi­te­tu u Glasgovu G. Hutchesona (1694. ‑1747.), u Crousazovom „Traktatu o lije­po­me“ (1715.), Wolfovoj (1679. ‑1754.) „Psihologiji“, u „Ogledu o lje­po­ti“ oca Andre itd. Ovi poku­ša­ji defi­ni­ra­nja poj­ma lje­po­te zapra­vo ne daju odgo­vor u opće­ni­tom smis­lu, nego navo­de­ći odre­đe­ne karak­te­ris­ti­ke lije­po­ga i dije­lje­njem vežu pojam za odre­đe­ne sku­pi­ne i time ga rela­ti­vi­zi­ra­ju. I. Kant (1724. – 1804.) raz­li­ku­je pri­rod­no lije­po kao car­stvo nuž­nos­ti nas­pram stva­ra­laš­tva umjet­nič­kog geni­ja kao naj­vi­šeg dome­ta ljud­skog duha.

„Početkom 20. st. revo­lu­ci­onar­ne ide­je rezul­ti­ra­le su poja­vom novih pra­va­ca koji su pak negi­ra­li pos­to­je­će konven­ci­je o lje­po­ti, te na bučan način uve­le dija­me­tral­no raz­li­čit stav pre­ma lije­pom. Tako da sto­lje­će iza nas pam­ti­mo, izme­đu osta­log, po tome što smo lje­po­tu iz umjet­nos­ti pro­go­ni­li s većim žarom nego vra­ga iz crk­ve. Pokreti dada­izam, nadre­ali­zam, eks­pre­si­oni­zam, infor­mel, Art Brut i dru­gi stvo­ri­li su nove odno­se u vizu­al­noj umjet­nos­ti i nje­noj valo­ri­za­ci­ji. Predanost ovoj ink­vi­zi­tor­skoj akci­ji išla je do te mje­re da su neke od kate­dra­la umjet­nos­ti pre­ime­no­va­ne iz aka­de­mi­ja lije­pih umjet­nos­ti u aka­de­mi­je likov­nih umjet­nos­ti. Sraz lje­po­te pre­ras­tao je u lavi­nu koja se više nije mogla zaustaviti.

„Ljepota je buk­val­no str­mo­glav­lje­na s tro­na i zga­že­na đono­vi­ma novih umjet­nič­kih strem­lje­nja. No, je li to zais­ta tako, je li nes­ta­lo lje­po­te u umjet­nos­ti? Potraga za esen­ci­jal­nim dije­lom umjet­nos­ti ili, bolje reći, umjet­nič­kom vri­jed­nos­ti, impe­ra­tiv je umjet­nič­ke prak­se. Samu ide­ju o sublim­nos­ti sadr­ža­ja napus­ti­li smo još iz vre­me­na Goustava Courbeta. To je zna­či­lo da smo podre­di­li važ­nost ono­ga što je pred­stav­lje­no samom nači­nu kako je to pred­stav­lje­no. Pojava foto­gra­fi­je sre­di­nom 19. sto­lje­ća ima­la je za pos­lje­di­cu gubi­tak inte­re­sa za real­no i raci­onal­no pri­ka­zi­va­nje pojav­nos­ti. Nakon ovog šoka, kada je foto­gra­fi­ja beskom­pro­mis­no odu­ze­la likov­noj umjet­nos­ti mime­tič­ku funk­ci­ju, umjet­nost je tra­ži­la odgo­vor u najs­kro­vi­ti­jim dije­lo­vi­ma ljud­ske duše, dina­mič­no tra­že­ći nove vrste umjet­nič­kog izraza.

„Period moder­niz­ma naučio nas je da dru­ga­či­je gle­da­mo umjet­nost. Tražili smo nove pute­ve ka umjet­nič­koj vri­jed­nos­ti. Kako bismo uop­će mogli raz­go­va­ra­ti o poj­mu lje­po­te, mora­mo hra­bro i za tre­nu­tak stu­pi­ti na taj kli­za­vi teren deter­mi­na­ci­je; što bi to bilo lije­po, a i narav­no, nje­gov pan­dan ruž­no. Doživljaj lije­pog i ruž­nog nije u pot­pu­nos­ti vezan za oso­bi­ne stva­ri iz pojav­nos­ti, on je uve­li­ke ovi­san o sklo­nos­ti­ma subjek­ta. Kada bismo mogli gene­ra­li­zi­ra­ti osje­ća­je koji pro­uz­ro­ku­ju ove kate­go­ri­je, slo­ži­li bismo se da lije­po doživ­lja­va­mo kao ugo­du, a ruž­no pak poti­če odboj­nost. I. Kant je prvu od dvi­je kate­go­ri­je o kojoj govo­ri­mo, u svo­joj stu­di­ji „O lije­pom i uzvi­še­nom“ (orgi­nal­nog nas­lo­va „Razmatranja o osje­ća­nju lije­pog i uzvi­še­nog“ iz 1764 .), kako sam nas­lov govo­ri, podi­je­lio u dvi­je sfe­re. Ovo dje­lo veli­kog mis­li­oca iz Königsberga je, pre­ma nekim izja­va­ma, važi­lo kao naj­či­ta­ni­je auto­ro­vo dje­lo u tom vre­me­nu. Sasvim je sigur­no da veli­ki dio ovog spi­sa ne može­mo pri­hva­ti­ti kao sud o lije­pom u našem vre­me­nu. Pomalo dis­kri­mi­ni­ra­ju­ći sta­vo­vi o lije­pom među spo­lo­vi­ma, kao i veći­na pot­pu­no pogreš­nih opser­va­ci­ja veza­nih za ovu kate­go­ri­ju kod izva­ne­vrop­skih naro­da govo­ri, izme­đu osta­log, da se osje­ćaj za lije­po s vre­me­nom mije­nja, da nije sta­lan i s obzi­rom na to da kao reali­tet ne pos­to­ji, nego je ira­ci­onal­na kate­go­ri­ja, a kao kons­truk­ci­ja ljud­skog uma u direk­t­noj je ovis­nos­ti o druš­tve­nim kre­ta­nji­ma, civi­li­za­cij­skim toko­vi­ma, etnič­kim struk­tu­ra­ma, kao i dru­gim deter­mi­ni­ra­ju­ćim fak­to­ri­ma soci­jal­nih zajed­ni­ca. Ili, kako to navo­di V. P. Tugarinov u spi­su „Teorija vri­jed­nos­ti“: „… pri sva­kom raz­ma­tra­nju pri­sut­nih ili egzis­ten­ci­jal­nih vri­jed­nos­ti one su neza­mis­li­ve bez odno­sa s potre­ba­ma i inte­re­si­ma druš­tva ili kla­se, kao i s potre­ba­ma odre­đe­ne lič­nos­ti, tako da lje­po­ta i lije­po nika­ko nisu pri­rod­no svoj­stvo pri­rod­nih poja­va, tj. da u pri­ro­di, ako se pro­ma­tra odvo­je­no od čovje­ka, lje­po­ta ne postoji“.

„Povučemo li para­le­lu s umjet­nič­kom vri­jed­noš­ću ili, da je nazo­ve­mo dru­gim ime­nom, umjet­nič­kom lje­po­tom, dola­zi­mo do goto­vo istih zaklju­ča­ka. U umjet­nos­ti pos­to­ji umjet­nič­ka moda. Sasvim sam sigu­ran da će se veli­ki broj kon­zu­me­na­ta umjet­nos­ti, pa i samih umjet­ni­ka, oštro suprot­sta­vi­ti ovoj mojoj tezi te ću ukrat­ko poku­ša­ti oprav­da­ti ovaj stav. Društvo na neki način daje impul­se umjet­nos­ti, a umjet­nost mije­nja druš­tve­ni ukus. Ova inte­rak­ci­ja je nuž­na da bi umjet­nost bila suvre­me­na. Kad pro­ma­tra­mo dje­la iz povi­jes­ti umjet­nos­ti, ona ne ostav­lja­ju isti dojam na nas kao i suvre­me­na dje­la. Možemo se divi­ti nji­ho­voj vir­tu­oz­nos­ti, zanat­skom umi­je­ću, ide­ji ili sadr­ža­ju, uos­ta­lom i cije­lom nizu vri­jed­nos­ti koje posje­du­ju (povi­jes­na, naci­onal­na, mate­ri­jal­na…), ali je činje­ni­ca da što je veći vre­men­ski odmak, to je manji inten­zi­tet doživ­lja­ja umjet­nič­ke vri­jed­nos­ti. Iz ovih raz­lo­ga, pogle­da­mo li kroz aksi­olo­šku priz­mu, umjet­nič­ka bašti­na koja nije više u umjet­nič­koj modi posje­du­je u naj­ve­ćem dije­lu komer­ci­jal­nu vri­jed­nost. Vrijednost koja je vje­štač­ki stvo­re­na kao egzis­ten­ci­jal­ni impe­ra­tiv muzej­skih ins­ti­tu­ci­ja, trži­šta umjet­ni­na, eks­tra­va­gan­ci­je boga­te eli­te ili zapra­vo stva­ra­nja pukih sta­tus­nih simbola.

„Lijepo u umjet­nos­ti nije isto što i lije­po u obič­nom svi­je­tu. Turbulentno vri­je­me moder­niz­ma, pos­t­mo­der­niz­ma i suvre­me­nog umjet­nič­kog izra­za nije uki­nu­lo lje­po­tu, ono nam je samo otvo­ri­lo dru­ge pogle­de: i ruž­no može biti lije­po u umjet­nič­kom izra­zu, lje­po­ta je i tamo gdje je ne oče­ku­je­mo – bilo zrn­ce pra­ši­ne, hrpa sme­ća ili neo­bi­čan kra­jo­lik, oko koje je zna pro­na­ći, naći će je u sva­kom dije­lu ovog pre­kras­nog planeta.

„Od dioni­ka ovog pro­jek­ta oče­ku­je se isko­rak od uta­ba­nih pute­va, u sfe­re gdje je lje­po­ta skri­ve­na obič­nom pogle­du, tamo gdje nije konven­ci­ja i gdje je jedi­no umjet­nič­ko oko pre­poz­na­je. Zato je potreb­no za tre­nu­tak oslo­bo­di­ti se nauče­nog, pre­pus­ti­ti se intu­ici­ji i mašti, u pot­pu­noj stva­ra­lač­koj slo­bo­di“, piše kus­tos Milan Marin u ras­pi­su teme projekta.