CRI orchestra u Dnevnom boravku DC‑a Rojc: rezidencija, radionice, koncert
B. V.
Udruga Kulturban i Soundpainting platforma Pula u suradnji sa udrugom Rondo Histriae, Savezom udruga Rojca i umjetničkom organizacijom P137, od 13. do 15. travnja u Dnevnom boravku DC‑a Rojc organiziraju umjetničku rezidenciju CRIO – CRoatian Improvisers Orchestra, u sklopu koje će biti održani događaji: SoundPainting radionice namjenjene skladateljima-soundpainterima i soundpainting izvođačima-improvizatorima, te koncert orkestra CRIO – CRoatian Improvisers Orchestra koji će praizvesti soundpainting kompoziciju “In my Next Life I Want to Be a Feedback”, za 6 ex tempore skladatelja i orkestar improvizatora.
O radionicama
SOUNDPAINTING RADIONICE
namjenjene glazbenicima: skladateljima-soundpainterima i izvođačima-improvizatorima
Voditelj: Neven Radaković
Mjesto: Dnevni boravak DC Rojc Pula
Vrijeme: 13.4. 18 – 21 sati (za skladatelje-soundpaintere)/14.4. 18 – 21 sat (za soundpainting izvođače-improvizatore)
Poziva se zainteresirana javnost da 13. i 14 .4. 2023. prisustvuje radionicama.
Već je dovoljan broj aktivnih polaznika – ex tempore skladatelja i improvizatora, tako da preostaje mogućnost pasivnog sudjelovanja, što je, kako tako – ipak – dobra prilika za upoznavanje svijeta Soundpaintinga i ostalih praksi skladanja u realnom vremenu, ali i mogućnost praćenja umjetničkog procesa jedinstvenog ansambla na ovim širim prostorima – CRIO – CRoatian Improvisers Orchestra, uoći koncerta koji će održati u Dnevnom boravku DC Rojc Pula 15.4., te, odmah nakon toga, premjernog koncerta na Muzičkom Biennalu Zagreb 2023, koji će se održati u utorak, 18.4.2023. u dvorani Gorgona u Muzeju suvremene umjetnosti u Zagrebu.
“Soundpainting zahtjeva od izvođača odmak od poznatog i predvidivog, te posvetu svakom pojedinačnom kreativnom činu bez znanja o tome kuda vodi“ – Walter Thomson
Što je to Soundpainting?
Soundpainting je univerzalni multidisciplinarni znakovni jezik za skladanje u realnom vremenu, namijenjen glazbenicima, plesačima, glumcima i vizualnim umjetnicima. Koncipirao ga je Walter Thomson 1974. godine i razvija se do danas. Trenutno obuhvaća više od 1200 znakova, koje skladatelj – soundpainter pokazuje kako bi proizveo specifičnu reakciju izvođača.
Soundpainter stoji ispred grupe izvođača te rukama i tijelom pokazuje niz znakova koji označavaju specifičan ili aleatoričan materijal koji ansambl (grupa izvođača-improvizatora) treba proizvesti. Reakcije izvođača (ansambla) soundpainter dalje usmjerava i tako uobličava kompoziciju.
Soundpainter – skladatelj/dirigent – sklada u realnom vremenu i oblikuje kompoziciju po vlastitoj želji. Ponekad može predvidjeti reakciju pojedinog izvođača, često puta ne. Specifičnost i slučajnost dva su osnovna elementa kojima se služi.
Znakovi soundpainting jezika koriste se kroz sintaksne upute TKO, ŠTO, KAKO i KADA. Postoji puno vrsta znakova, i dok neki označavaju specifičan izvedbeni materijal ili stil, drugi označavaju brzinu razvijanja ideje, način izvedbe, ulogu u ansamblu, aleatorički koncept, disciplinu, poziciju na pozornici, kretanje, ponašanje, karakter itd.
Soundpainting zahtjeva od izvođača odmak od poznatog i predvidivog, te posvetu svakom pojedinačnom kreativnom činu bez znanja o tome kuda vodi. Jednako je nepredvidiv za izvođača-improvizatora kao i za skladatelja-soundpaintera, koji uvijek sklada samo s onim što se dogodi u trenutku. Rezultat su dinamični dijalozi između skladatelja i ansambla, odnosno – spontane real-time kompozicije.
Zašto Soundpainting?
Soundpainting omogućava stvaranje kompozicije bez pokusa, prethodnog dogovora i pripreme materijala. Poznavanje univerzalnog znakovnog jezika rasprostranjenog na svim kontinentima svijeta omogućava umjetnicima neposrednu izvođačku komunikaciju i sporazumjevanje bez obzira na govorno područje. Kako u Republici Hrvatskoj u akademskom i dodatnom obrazovanju za glazbenike i soundart umjetnike ne postoji mogućnost edukacije na polju improvizirane glazbe i skladanja u realnom vremenu, Soundpainting je od komplementarne važnosti u oblikovanju relevantnih umjetničkih vještina, znanja i iskustava pojedinca, naročito u umjetnika profiliranih ka reprodukciji i paradigmi zatvorenih umjetničkih formi.
O voditelju
NEVEN RADAKOVIĆ (1978.), akademski dirigent, skladatelj, teoretičar glazbe, glazbenik, improvizator, performer – umjetnički voditelj i producent Soundpainting platforme Pula.
Nakon 15 godina izvođenja i rada na klasičnom repertoaru glazbe 18., 19. i 20. stoljeća kao simfonijski, operni i zborski dirigent sa raznim ansamblima, orkestrima i zborovima (Zagrebačka filharmonija, Simfonijskim Puhački orkestar HV‑a, Sofijski festivalski orkestar, Cantus ansambl, Ganz festivalski ansambl, Mješoviti zbor HRT‑a, Akademski zbor i orkestar Muzičke akademije Zagreb, Operni zbor HNK Split, Akademski zbor i orkestar Muzičke akademije u Puli, Grand winds Zagreb, Ženski vokalni ansambl Kuraja itd.) 2011. posvećuje se autorskom radu na polju ekperimentalne, improvizirane i Nove glazbe, sa fokusom na eksperimentalnoj, konceptualnoj, performativnoj, game-play i intermedijalnoj kompoziciji.
2015. započinje svoje putovanje Soundpaintingom (multidisciplinarnim znakovnim jezikom za skladanje u realnom vremenu), te u suradnji sa udrugom Rondo Histriae pokreće Soundpainting platformu Pula (prostor za istraživanje, produkciju i edukaciju na polju inovativnih umjetničkih praksi), u sklopu koje vodi i organizira radionice, istraživanja i umjetničke rezidencije, te osmišljava i producira autorske multidisciplinarne, intermedijalne, koncertne i radiofonske umjetničke produkcije:
“Orkestracija prostora” , “Treniranje prisutnosti” , “DADa/NENe: kako nešto pretvoriti u ništa bez da izgubi ono nešto”, “USTA_NA_K: što bi bilo mišljenje da se neprestano ne suočava sa kaosom”, “Nikad i Uvijek”, “Dum spiro”, “Grafospekcije”, “Metamidi”, “PROCESS_ISpainT(H)ING?!”, “IMPROViziJE” , “Ciklus koncerata Nove, eksperimentalne i improvizirane glazbe”, “Ciklus intermedijalnih, multidisciplinarnih i radiofonskih performansa”, te od 2020. – izlagačko-izdavačko-izložbeni projekt – “IZlog”.
Osnivač je i umjetnički voditelj ISpainT(H)ING ensemble, APU – Postmodern Art Ensemble, CRIO – CRoatian Improvisers Orchestra.CRIO – CRoatian Improvisers Orchestra
O koncertu
CRIO: “In my Next Life I Want to Be a Feedback”, Soundpainting kompozicija za 6 ex tempore skladatelja i orkestar improvizatora (praizvedba)
vrijeme: 15÷4÷2023÷21 h
mjesto: Dnevni boravak DC Rojc Pula
besplatan ulaz!
CRIO – CRoatian Improvisers Orchestra, kako mu i samo ime kaže, improvizacijski je orkestar, a okuplja dvadesetak hrvatskih glazbenika koji djeluju na području eksperimentalne, improvizirane i Nove glazbe. Poticaj za njegovo osnivanje bio je nastup sastava STiCRi (STyrian Improvisers CRoatian Improvisers), međunarodnoga improvizacijskog orkestra koji okuplja štajerske i hrvatske glazbenike, 2018. godine u Puli i Zagrebu. Zajedničkom suradnjom Audioart festivala i Soundpainting platforme Pula, udruge Kulturban i Rondo Histriae te Saveza udruga Rojca odlučeno je da sjedište ansambla bude u Puli gdje i održavaju jedan koncert godišnje u sklopu Audioart festivala. Na taj način pozivajući na sudjelovanje različite aktere iz Pule, ali i ostatka Hrvatske – profesionalce i amatere; izvedbene, intermedijalne i multidisciplinarne umjetnike i umjetnike zvuka, skladatelje, dirigente, performere i glumce itd. – pokušava se decentralizirati eksperimentalna umjetnička scena u Republici Hrvatskoj, odnosno nastoje se umrežiti različiti umjetnici iz različitih krajeva Hrvatske. Tako se ujedno priprema teren za međunarodne suradnje, razvoj publike i nadilaženje tradicionalnih barijera između akademskog i alternativnog, odnosno profesionalnog i amaterskog umjetničkog djelovanja.
CRIO – CRoatian Improvisers Orchestra svoje ishodište pronalazi u eksperimentalnoj, konceptualnoj i gameplay kompoziciji oslanjajući se na autorske multidisciplinarne umjetničke prakse u kojima dirigent/skladatelj gestama i znakovima komunicira s ansamblom izvođača: „Conduction“ Lawrencea „Butcha“ Morrisa i „Soundpainting“ Waltera Thompsona. Taj je znakovni jezik namijenjen glazbenicima, plesačima, glumcima i vizualnim umjetnicima, a odvija se kao skladanje u realnom vremenu. Soundpainting kompozicijom koja nalikuje na glazbeni teatar propituje se odnos kompozicije i improvizacije, a na koncertu u Dnevnom boravku Rojca tu će kompoziciju predvoditi čak petero skladatelja (soundpaintera) uz ponešto proširen vokabular u odnosu na ranije izvedbe orkestra.
Maja Rivić, glas
Tena Novak Vincek, violina
Grgur Savić, alt saksofon
Mak Murtić, tenor saksofon
Igor Pavlica, truba
Luka Žužić, trombon
Nika Bauman, flauta
Dani Bošnjak, flauta
Marko Grbac Knapić, midi klavijatura, elektronika
Nenad Sinkauz, midi gitara, live elektronika
Neven Radaković, fender rhodes, elektronika
Leo Beslać, sintesajzer
Luka Čapeta, magic box, električna gitara, efekti
Josip Šustić, električna gitara, efekti
Pavle Jovanović, električna gitara, efekti
Alen Sinkauz, električna bas gitara, elektronika
Kaja Farszky, udaraljke
Nenad Kovačić, udaraljke
Marco Quarantotto, bubnjevi
Hrvoje Pelicarić/Mateo Patekar, ton majstori
tehnička potpora: AudioLAB
organizacija: udruga KULTURBAN i Soundpainting platforma Pula u suradnji sa udrugom RONDO HISTRIAE, Savezom udruga Rojca i umjetničkom organizacijom P137, uz financijsku podršku grada Pule, Istarske županije i Ministarstva kulture