24. Festival plesa i neverbalnog kazališta Svetvinčenat (21. – 23. srpnja)
Svetvinčenat, odnosno Savičenta, i ove godine postaje domaćin mnogim plesnim umjetnicima i zaljubljenicima u izvedbene umjetnosti, stoga će se od 21. do 23. srpnja održati 24. izdanje Festivala plesa i neverbalnog kazališta.
Kroz tri dana ovogodišnjeg festivala bit će prikazan izbor upečatljivih radova koji su privukli pažnju umjetničke selektorice festivala Snježane Abramović Milković, ujedno i njegove osnivačice. U organizaciji Zagrebačkog plesnog ansambla, gotovo četvrt stoljeća ovaj istarski gradić svakog srpnja postaje kulisa plesnim predstavama koje dolaze iz različitih krajeva svijeta.
S međunarodnim programom kojeg festival ovog puta dovodi iz Italije, Francuske, Španjolske, Austrije, Slovenije, Srbije i Cipra te Hrvatske, festival je ponovno nezaobilazan dio istarske ljetne kulturne ponude. U suradnji s regionalnom mrežom Pan-Adria predstavit će se talijanska Compagnia Bellanda, a u suradnji s međunarodnom plesnom platformom Aerowaves predstavit će se neki od najuzbudljivijih radova prema selekciji 44 partnera iz 33 zemlje Europe: „Sous-sol” Cie Allongé, „Leather Better“ Andrée Givanovitcha te „In memory of…” Milene Ugren Koulas.
U petak, 21. srpnja na savičentskoj placi festival otvara „Sous-sol”, prva kreacija francuske Cie Allongé, koju je zamislio i koreografirao Arnaud Deprez, a u kojoj šest break dance izvođača publiku odvode na putovanje u istraživanje drugih svjetova u galaksiji. Oni su u misiji otkrivanja minerala i dragulja u koje se naposljetku i pretvaraju.
Nakon nje, u Kaštelu Grimani bit će izvedena predstava „Gran Bolero” u izvedbi Zagrebačkog plesnog ansambla i slovenskog En-Knapa. Koreograf Jesús Rubio Gamo, nadahnut Ravelovom kompozicijom Bolero, kroz ponavljanje pokreta i istraživanje sitnih varijacija i detalja stvorio je nove ritmičke obrasce temeljene na ponavljanju i petlji koji propituju odnose. Gran Bolero je stoga orkestriranje, instrumentaliziranje skupina, odnosa, odnosa između skupina i unutar skupina, kroz ponavljanje u petlji ili eskalaciji, kako bi iz toga iznikla zajednica.
Otvorenje prvog dana bit će zaključeno druženjem publike i umjetnika uz glazbu na lokaciji Poli Ferlina, odnosno iza Oštarije Ferlin.
Drugi dan, u subotu 22. srpnja, održat će se radionica „Tijela u susretu” koju će u Mediteranskom plesnom centru voditi Jovana Zelenović. S fokusom na osvještavanju vlastitog tijela i njegove težine u odnosu na ostala tijela u prostoru, polaznici će se kroz niz sekvenci baviti različitim mehanizmima kretanja te istraživanjem vlastite energije i snage. Radionica kombinira elemente improvizacije i unaprijed definirane fraze kako bi se postiglo što bolje razumijevanje naučenih elemenata i inkorporacija istih u vlastiti plesni jezik.
Subotnji večernji program na trgu započet će predstavom „Igralište 22“ Jovane Zelenović koju je kreirala u suradnji s Margaretom Firinger. Potaknute melankolijom i radošću koje bude sjećanja na neka davna, zaboravljena igrališta iz djetinjstava, autorice su stvorile novo igralište u sigurnom prostoru kazališta. Plesom, Margareta Firinger, i zvukom, Jerko Jurin, žele zabilježiti i uhvatiti prolaznost vremena i odati počast susretu i igri.
U Kaštelu će potom nastupiti Lali Ayguade Company s predstavom „Runa” koja govori o pričama iz drugog svijeta i/ili iz nekog drugog vremena. Dvoje izvođača istražuje ruševine, pokušavajući ponovno zamisliti i osjetiti ono što je nekad bilo. Ruševine pretvaraju u saveznike, u igre za razumijevanje stvarnosti. Apstraktnim pokretom i tijelom povezanim s dimenzijama i težinom, kroz predstavu „Runa” plesači nas vraćaju suštini i podsjećaju da smo bića pod utjecajem vremena.
Nakon njih, u loži nastupa umjetnik Andréa Givanovitch sa svojim radom „Leather Better”. Zaintrigiran transformacijom i njenim utjecajem, Andréa kroz svoju predstavu propituje kako se tijelo osjeća kroz proces ponavljajućeg, ali uvijek promjenjivog ritma, kako hipnotizirati publiku ponavljajućim obrascima i što ostaje nakon izvedbenog procesa.
Treći dan festivala na trgu otvara predstava „In memory of…” srpske umjetnica s ciparskom adresom Milene Ugren Koulas u kojoj autorica propituje traumatična iskustva i njihove fizičke ishode. Radnje, napetost i interakcije pet plesačica pod utjecajem su svjesnog ili nesvjesnog sjećanja na prošlost.
U kaštelu će nastupiti talijanska Compagnia Bellanda, Giovanni Leonarduzzi i Lia Claudia Latini, plesači i koreografi predstave „Symposion”, koji polaze na putovanje unutar odnosa u paru te unutar njih samih, usmjeravajući se na svjesnu potragu za identitetom. Kao ideja za ovu predstavu poslužio im je Aristofanov govor u Platonovoj Gozbi jer napetost zbog fizičkog sjedinjenja dvaju tijela u stalnoj žudnji za ponovnim spajanjem, želja je koja nadahnjuje i pokreće tijela. Jer veza, emocionalna ili neka druga, uvijek pretpostavlja kretanje, razmjenu, korak prema drugome i istodobno uzmak, stalnu potragu za nama samima i onime što je drugačije od nas.
I za kraj, još jedan bolero – „House Bolero” Mateja Kejžara i Studija za suvremeni ples. Riječ je o svojevrsnoj odi plesu nastaloj kao eksperimentalni odgovor na pitanje kako učiti iz plesa umjesto kako učiti plesati ili kako biti svoj. Neobični, queer, idiosinkratski plesni stilovi koje koristi predstava razvijali su se kroz rad s fizičkom prisutnošću, kinestetičkim upisivanjem u vrijeme i prostor kao u materiju, u zajedničko energetsko polje, u dinamički teritorij i mjesto u kojem je stalna promjena dinamike moguća.
B. V.