Portretist američkog proletarijata
Ovog tjedna je na HTV‑u prikazan američki nezavisni film “Tangerine” (2015), redatelja Seana Bakera, ponajviše zanimljiv zbog toga što je riječ o dugometražnom filmu snimljenom s nekoliko pametnih telefona.
Radnja se odvija u Los Angelesu uoči Božića i prati transeksualnu prostitutku koja s najboljom prijateljicom traži svojeg dečka i svodnika, kako bi mu se osvetila zbog preljuba. Ova drama s američkog društvenog dna režirana je vrlo agresivnim vizualnim stilom s dinamičnim kadrovima jarkih boja koji su nanizani gotovo frenetičnim montažnim postupkom.
Inače, redateljski opus američkog nezavisnog filmaša Seana Bakera broji desetak filmova koji se bave pripadnicima najnižih slojeva američkog društva. Takav je i vjerojatno njegov najpoznatiji film “Projekt Florida”, koji se bavi djecom koja žive u blizini Disneyjevog zabavnog parka na Floridi, iako je vizualno izlaganje u ovom filmu potpuno drugačije od spomenutog “Tangerinea”, budući da prevladavaju dugački kadrovi snimljeni statičnom kamerom.
Sličan je i njegov zadnji film “Red Rocket” o propalom porno glumcu koji se vraća u svoj rodni grad u Teksasu, iako ga tamo nitko ne želi nazad. Bez obzira kakav vizualno-stilski postupak koristi, kod Bakera je u središtu pozornosti uvijek američki proletarijat, ona grupa ljudi kojoj neće napraviti bolje ni republikanci ni demokrati, jer su zaboravljeni od svih i nitko ne brine o njihovoj sadašnjosti i budućnosti.
Nitko osim Bakera, koji im odaje počast svojim humanističkim i suosjećajnim filmskim pričama. Među filmskim redateljima koji portretiraju američku sirotinju on doista zaslužuje poseban status.
Elvis Lenić