Na Puli sam ove godine s velikom dozom emocija i još većom odgovornosti
Razgovor s pulskom producenticom Dijanom Cetina Mlađenović
Razgovarala Paola ALBERTINI • Fotografije iz arhiva Pula Film Festivala
Dijana Cetina Mlađenović za sebe kaže da se zarazila „virusom zvanim film“ tijekom ranog djetinstva i mladosti, a sve je počelo kad ju je mama, još kao trogodišnjakinju po prvi put vodila u Arenu na festivalske projekcije. Ni ne primijetivši, taj se virus kasnije aktivirao, kad je počela voditi kinoprikazivačku djelatnost u Puli. Ove godine na Pula film festivalu je s čak dva filma, „Hotel Pula“ i „Brod“. Bio je to više nego dobar povod za razgovor.

Kad i kako je započeo tvoj profesionalni put bavljenja filmom?
- Godine 2001. upisujem Akademiju dramske umjetnosti u Zagrebu, kao prva generacija tek osnovanog odsjeka kazališne i filmske produkcije. U to vrijeme već vodim kinoprikazivačku djelatnost u Puli. Velika mi je strast režija i pisanje scenarija. Iza mene su dva autorska kratka igrana filma, „Pragovi“ i „Grimizno“. U tijeku je produkcija mog autorskog dugometražnog dokumentarnog filma «Kosti u mikseru» koji se bavi tjednikom Feral Tribune, a pišem scenarij i za debitantski igrani film.
Što sve radi producent? Naime, čini se pomalo kao rudarski posao.
- Postoji razlika između kreativnog producenta i producenta. I jednom drugom, glavnina posla je slaganje i prikupljanje financijskih sredstva, koordinacija svih segmenata proizvodnje, angažiranje najpogodnijih i najkvalitetnijih autora i suradnika za određeni projekt, izrada strategije plasmana i distribucije i drugo. No, kreativni producent pored svega toga generira projekt. Dakle, prepoznaje potencijal koji može rezultirati audiovizualnim djelom. Bilo to u vlastitoj ili tuđoj ideji, književnom djelu, novinskom članku i potom stvara uvjete za početak njegova života – otkupljuje prava, investira vlastiti novac, pronalazi scenarista i redatelja i onda dalje, sve ono već prethodno navedeno.

Je li teško dobiti novac za film i/ili raditi s malo novaca?
- Dugačak je i neizvjestan taj proces i radi se godinama. Uvijek se svodi na pisanje projekta i prijave na nacionalne, regionalne i europske fondove. Proces odlučivanja, osim što iziskuje vrijeme, ovisi i o stručnim, osobnim i političkim predispozicijama raznih komisija i umjetničkih savjetnika.
Ove godine si u Puli s čak dva filma. Naime, tvoja produkcijska tvrtka Kinematograf iznjedrila je dva filma koja upravo na Festivalu imaju premijeru. Kakav ti je osjećaj kao Puležanki? Kakva su očekivanja?
- Osjećaj mi je pomiješan, s velikom dozom emocija i još većom odgovornosti. Dugometražni igrani film „Hotel Pula“ režirao je Andrej Korovljev. Dugometražni dokumentarni film „Brod“ režirao je Elvis Lenić. I Andrej i Elvis iskusni su redatelji, ali ono što je još bitnije, oni su autori koji se suptilno i promišljeno bave svojim iskustvima grada i zavičaja koji su ih formirali. Njihovi filmovi zrače autentičnošću, posve čvrsto stoje iza svojih rješenja i odluka, ostavljaju trag za neke naredne generacije, otvaraju pitanja. Posve je prirodno da takvi filmovi budu predstavljeni pred svojom publikom. A pulska publika prati, pamti, znalački promišlja i podržava film i svoj filmski festival. Velika je odgovornost i čast stati u red niza filmova koji su u Areni prikazani ovih 70 godina. Ali je još veća čast i pijetet toj publici predstaviti film o tom gradu, našoj nedavnoj prošlosti i nama samima.
Pula zapravo nema svoje filmove, malo je kod nas filmaša, iako je filmski grad, no čini se kako se to polako mijenja. Prof. povijesti, Igor Duda smatra kako na pulskom Sveučilištu nedostaje studij ili bar kolegij film i medijska kultura kako bi se educiralo mlade. Kakvo je tvoje mišljenje?
- Svim srcem podržavam prof. Dudu da Sveučilište dobije kolegij, a jednom i cijeli studij. Uvijek će biti filmaša koji dolaze iz Pule jer će se školovati na raznim studijima i akademijama diljem svijeta, ali će najvjerojatnije samo oni koji budu studirali u Puli, na nekom budućem studiju pulskog Sveučilišta, ostati i stvarati u Puli. Dokaz te tvrdnje je slučaj grada Splita. Ta autorska i tematska raznolikost i bogatstvo povezana sa Splitom direktno potječe iz njihovog Kino kluba i Umjetničke akademije. Tek tada će u punom smislu te riječi Pula zaživjeti kao autorski filmski grad. Naravno, zbog dugogodišnje tradicije filmskog festivala, Pula ima svo pravo nazivati se filmskim gradom. Ali možemo se nadati da će ta fantastična festivalska tradicija koja potječe od partizanskih spektakla, modernističkih bisera, crnog vala i populističkih komedija jugoslavenske kinematografije pa do suvremene hrvatske produkcije, jednom i redovito biti upotpunjena i filmovima pulskih i istarskih autora i tema samo u slučaju lokalne institucionalne, strateške podrške. Ako su „Hotel Pula“, „Pelikan“ i „Brod“ predvodnici takve buduće prakse, a onda i tradicije, imamo veliku čast.
Na što si trenutno usmjerila svoje producentske i autorske napore?
- Radim, kao i uvijek, na više paralelnih kolosijeka, s raznim projektima i u raznim fazama. Kao producentica, u tijeku smo produkcije dugometražnog dokumentarnog filma „Partizanke“, autorice Renate Poljak; autorica Sandra Sterle finalizira svoj eksperimentalni film „Oživjeti djeda“. U tijeku smo razvoja kriminalističke TV serije „Mrtvi kut“, autorskog dvojca Andreja Korovljeva i Marijane Veljović. Kao autorica, kako sam već spomenula, pišem scenarij za svoj debitantski dugometražni igrani film. I u tijeku sam produkcije svog dugometražnog dokumenarnog filma „Kosti u mikseru“. Film se bavi sudskim slučajem iz 1996. godine kada ondašnji predsjednik države Franjo Tuđman podiže kaznenu prijavu zbog uvrede i klevete protiv novinara Feral Tribunea Marinka Čulića i Viktora Ivančića zbog kolumnističkog i satiričkog osvrta na Tuđmanovu ideju o velikoj nacionalnoj pomirbi izgradnjom zajedničkog (partizanskog i ustaškog) memorijalnog kompleksa, ni manje ni više nego u Jasenovcu. A sve po uzoru na generalissimusa Franscisca Franca i njegove sprovedene ideje u obličju mauzoleja Doline palih blizu Madrida.