Pokret traume, potraga za cjelovitim tijelom i ludilo Bolera
Završnica 24. Festivala plesa i neverbalnog kazališta Svetvinčenat
Tekst Boris VINCEK • Fotografije Andi BANČIĆ
Predstavama „U sjećanje na…“, „Sympósion“ i „House Bolero“ u nedjelju, 23. srpnja uspješno je okončano 24. izdanje Festivala plesa i neverbalnog kazališta Svetvinčenat.
Predstava „U sjećanje na…“ po konceptu i koreografiji Milene Ugren Koulas igrala je svtvinčenskom trgu, a plesačice Elena Gavriel, Katerina Tylliridou i Magda Argyridou svojom su energičnom izvedbom prikazale na koji način trauma djeluje na tijelo i njegov pokret.
„U ovom djelu koreografkinja i izvođači preispituju određena znanstvena istraživanja na apstraktan i fizički način. Napetost pokreta u koreografiji, prijelazi iz jednog pokreta u drugi i odnosi između ljudi uvjetovani su informacijama o tome što je trauma.“
Napetost je glavna odlika ove kratke i intenzivne predstave čija koreografija ne štedi plesačice i koju upotpunjuje glazba Georgea Koulasa. Potpomognute povicima i grčevitim facijalnim ekspresijama na scenu donose ekspresivnu kombinaciju zvuka i pokreta koji se ne uspijeva osloboditi od vlastitih okova.
Milena Ugren Koulas rođena je 1979. godine u bivšoj Jugoslaviji. 2003. završila je Codarts University of Arts u Rotterdamu, a 2019. magistrirala koreografiju na COMMA Master Choreography. Posljednjih 18 godina živi i radi kao profesionalna plesačica i koreografkinja na Cipru. U suradnji sa svojim suprugom, bubnjarem Georgeom Koulasom, Milena kreira i izvodi na Cipru i u inozemstvu, u Srbiji, Grčkoj, Švedskoj, Italiji, Francuskoj, Njemačkoj, Nizozemskoj, Španjolskoj, Luksemburgu, Češkoj Republici, Poljskoj, Hrvatskoj i Turskoj. 2015. godine bila je jedna od izabranih umjetnika Aerowaves mreže; 2019/2020 bila je gošća koreografkinja na Sveučilištu Codarts, a 2020 gostujući pedagog na COMMA Master Choreography.
Predstava „Sympósion“ za čiji su koncept, koreografiju i izvedbu zaslužni Giovanni Leonarduzzi i Lia Claudia Latini impresivna je igra muško/ženskog odnosa u Aristofanovoj metafori hermafrodita. U početku razdvojeni i skriveni jedno od drugog plesači se tijekom predstave stapaju u cjelinu i postaju savršeno biće kakvo su bogovi htjeli razdvojiti. Impresivna koreografija i fluidnost izvođača koja je bez premca, pretvaraju ovu klasično inspiriranu predstavu u začuđujuću i sanjivu bajku u kojem gotovo pa i ne postoje granice u mogućnostima pokreta.
Cia. Bellanda nastala je 2012. godine iz želje Giovannija Leonarduzzija, poznatog kao Gava, za osobnim razvojem u breakdance plesu kroz posvećeno traženje jezika pokreta i plesa koji spaja urbane korijene i koreografsko pismo suvremenog plesa. Godine 2017. Giovanni Leonarduzzi i Claudia Latini odlučili su udružiti snage u prvoj plesnoj kompaniji s urbanom (breakdance) matricom, te osnovali plesnu organizaciju priznatu od talijanskog Ministarstva kulture.
Završna predstava „House Bolero“ po konceptu i koreografiji Mateja Kejžara, a u produkciji Studija za suvremeni ples izvrstan je kontrapunkt predstavi „Gran Bolero“ koja je igrala na otvaranju festivala. Ovaj bolero u kojem nastupaju Drago Asić Lika, Andrija Laboš Jerry, Branko Banković, Ana Mrak, Ana Vnučec, Martina Tomić, Ida Jolić, Šimun Stankov i Ana Novković međugeneracijska je igra koja svojim ludilom zabavlja i začuđuje. Scena koju postavljaju na noge nalikuje svadbenom slavlju koji je prešao sve granice lucidnosti i u kojoj je svaki pokret dozvoljen, a svaka interakcija – među plesačima i među plesača i publike – prilika za novu dinamiku ili pak statiku.
„U ovom eksperimentu plesači su u dobi između dvadeset jedne i šezdeset devet godina. Kroz rad s tijelom, fizičkom prisutnošću i strašću za plesom oni neizbježno stvaraju nove implikacije: njihov plesopis postaje sila koja preispituje bezgranično polje normalizacije“, navodi se u opisu predstave.
Studio za suvremeni ples osnovan je sezone 1962⁄63 u Zagrebu, pod umjetničkim vodstvom Ane i Vere Maletić. Prvi je ansambl suvremenog plesa u Hrvatskoj i regiji. Kroz brojne produkcije i suradnje s umjetnicima različitih umjetničkih praksi, Studio potiče stjecanje novih znanja temeljenih na tradiciji inovacije u polju suvremenog plesnog izraza. Ostajući beskompromisan, nepredvidljiv i uvijek svjež, producirao je zavidan broj plesnih projekata kroz koje su se profilirale generacije vrsnih plesača, pedagoga i koreografa. Od mnogobrojnih priznanja najznačajnije su višestruke Nagrade hrvatskog glumišta, strukovna nagrada UPUH‑a 2012. za pedesetu godišnjicu djelovanja i strukovna nagrada UPUH‑a 2023. za doprinos razvoju suvremenog plesa u Hrvatskoj tijekom 60 godina postojanja Studija.