Likovi na rubu
Zbirka drama Monike Herceg “Ubij se, tata” predstavljena u Umagu
Tekst i fotografije Marko ŠORGO
U sklopu kulturnih događaja koji su se odvijali za vrijeme trajanja 24. Međunarodnog festivala komornog teatra Zlatni lav održana je i promocija najnovije knjige mlade petrinjske književnice Monike Herceg naziva “Ubij se, tata” (Fraktura, 2022), u nedjelju 25. lipnja, u auli Pučkog otvorenog učilišta Umag. S autoricom i nakladnikom Seidom Serdarevićem razgovarao je Neven Ušumović.
Svo troje sudionika dobro je poznato čitateljima u ovome gradu, Monika Herceg je pobjednica književnog natječaja Lapis Histriae 2019. godine na temu “Hrabrost”, Ušumović je ravnatelj Gradske Knjižnice, a Serdarević je glavni urednik nakladničke kuće Fraktura koja je, između ostalog objavila i roman “Stanzia Grande” umjetničkog direktora festivala, Damira Zlatara Freya.
Između kazališta i poezije
Ovdje se radi o knjizi u kojoj je sabrano pet drama. One su inače namijenjene izvođenju u kazalištu, ali ih je autorica prenamijenila i čitateljima, a ne samo gledateljima. Serdarević napominje da njena djela zahtijevaju punu pozornost čitatelja i da nisu laka niti za uprizorenje koje se pripremalo za vrijeme nedavnog lockdowna. Dramska književnost je živa i popularna u inozemstvu, ali je u nas zapostavljena, što nije dobro, kaže Serdarević odgovarajući na Ušumovićevo pitanje što ga je to privuklo ovoj zbirci. Serdarević dodaje da su njena djela na rubu između poetskog i dramskog, a drama omogućuje jedan drugačiji pristup tekstu što je vrlo važno istaknuti.
Istraživanje jezika
Iz ovoga se da zaključiti i razlog gostovanja Monike Herceg na 24. Zlatnom Lavu, jer je ovo književnost koja je proistekla iz teatra, a predstavljena na zatvaranju kazališnog festivala.
Suosnivač Frakture primjećuje da se književnica u svojim pričama bavi prije svega odnosima u obitelji te muško ženskim odnosima, ne libi se ući u najteže situacije niti istraživati jezik.
Iako se one obično skrivaju, teme koje Herceg razrađuje su bitne, navodi Serdarević te dodaje da se situacije o kojima piše uglavnom dešavaju unutar četiri zida. Autoričini su likovi često opterećeni transgeneracijskom traumom, ali unatoč svom “crnilu”, nađe se mjesta za veliku posvetu ljubavi kojom junaci prevladavaju te traume.
Nositelji priča govore reduciranim jezikom, napominje Serdarević. “Za razliku od “Krležinih likova iz građanskih salona”, ali to autorica svojim poetičnim majstorijama uspijeva nadoknaditi što je vrlo rijetko, dodaje Serdarević. Ženski su likovi moćni i mogu se nositi sa situacijama koje književnica stavlja pred njih, primjerice samoubojstva, ili ubojstva nasilnog supruga, navodi ovaj bivši dobitnik nagrade Kiklop za urednika godine.
Najzad dodaje da su likovi uvijek na nekom rubu, a majka je također jedna ekstremna figura u poetskim dramama ove autorice.
Herceg sama priznaje da izbjegava pisati dijaloške drame, a nastoji se angažirati oko problema nasilja čije su najčešće žrtve upravo žene.
Monika Herceg, rođena je 1990. u Petrinji Nagrađivana književnica scenaristica. Borkinja za prava žena i migranata. Studirala fiziku na sveučilištu u Rijeci, živi i radi u Zagrebu. Supokretačica je natječaja Kvant književnosti. Knjiga “Ubije se, tata” je okićena nagradom Marin Držić.