Ambalaža vrjednija od sadržaja

U Lapidariumu otvorena kiparska izložba Ane Elizabet

Tekst i fotografije Marko ŠORGO

18.08.2023.

U muze­ju Lapidarium u nedje­lju, 13 kolo­vo­za, upri­li­če­na je kipar­ska izlož­ba. Autorica jedins­tve­nog pos­ta­va koji se sas­to­ji od for­me i tek­s­ta, a nazvan je Space time 0 je Ana Elizabet, a pred­sta­vi­la ju je rav­na­te­lji­ca usta­no­ve, Jerica Ziherl.

Od 15 izlo­že­nih rado­va, koji su, objaš­nja­va auto­ri­ca, nas­ta­li iz nuž­nos­ti, naj­vi­še se isti­ču tri pod­ne skul­p­tu­re od kar­to­na. Elizabet je svjes­na da mate­ri­jal nije umjet­nič­kog karak­te­ra te da ga se koris­ti kao amba­la­žu, što je bio iza­zov, a izloš­ci su nas­ta­li bez una­pri­jed pri­prem­lje­nih ski­ca. Drugi iza­zov bio je izva­di­ti sup­s­tan­cu, pošto je čes­to amba­la­ža vrjed­ni­ja od sadržaja.

Na počet­ku i na kra­ju pos­ta­va koji je mogu­će pogle­da­ti do 12. ruj­na, sto­je dvi­je svje­tle­će tek­s­tu­al­ne poru­ke koje nas, kao i samu umjet­ni­cu, tje­ra­ju da odr­ži­mo pozor­nost i pri­sus­tvo tu gdje jesmo isti­če auto­ri­ca. Osim pod­sjet­ni­ka, one su bile i jedan vid lije­če­nja i sred­stvo za smi­ri­va­nje, napo­mi­nje. Elizabetini rado­vi nisu samo kar­ton­ski, tu su i dvi­je alu­mi­nij­ske mini­ja­tur­ne stol­ne umjet­ni­ne, od kojih jed­na ima oblik ljes­ta­va, a sim­bo­li­zi­ra­ju pote­ško­ću i muku potreb­nu za uzdi­za­nje i napre­dak. Većina rado­va ipak se sas­to­ji od veli­kih i manjih for­mi tre­nut­ne auto­ri­či­ne faze. Po tipo­lo­gi­ji oni bi mogli izgle­da­ti seg­men­ti pro­fil­nih ele­me­na­ta, reci­mo kao egi­pat­ski hije­ro­gli­fi, a kipa­ri­ca sma­tra da nadah­nu­će dola­zi zasi­gur­no iz nekog dru­gog mjes­ta, zato se vra­ća­mo na pod­sjet­nik, odnos­no na tek­s­tu­al­ne rado­ve koji nas pita­ju jesmo li tre­nut­no pri­sut­ni i fokusirani.

Istina uvi­jek procuri 

Umjetnost ima vlas­ti­ti život, a isto kao i sno­vi nam nešto nas­to­ji reći. Izložene for­me su kao ori­gi­na­li bili mali stol­ni izloš­ci, pri­sje­ća se skul­p­to­ri­ca, ali neki od njih koji su bili zado­vo­lja­va­ju­ći “su je nave­li” da napra­vi i uve­ća­ne ver­zi­je, te dvoj­ni­ke, time su oni mali pos­ta­li prob­ni mode­li, tako bi se moglo zaklju­či­ti iz auto­ri­či­nog obraz­la­ga­nja. Izložba Ane Elizabet dio je muzej­skog pro­gra­ma kojim suprot­stav­lja­mo hete­ro­ge­ne jezi­ke suvre­me­ne umjet­nos­ti unu­tar stal­nog pos­ta­va sred­njo­vje­kov­nih spo­me­ni­ka zbir­ke Lapidarij navo­di kus­to­si­ca Ziherl isti­če kus­to­si­ca. Laži nam se pro­da­ju kao isti­na, ali ona ipak uspi­je neg­dje kapi­lar­no pro­cu­ri­ti, zaklju­ču­je ova vrs­na umjetnica.