Razgovor s glumicom Karmen Sunčanom Lovrić
Stanje u našem društvu po pitanju kulture moglo bi i trebalo biti bolje
Razgovarala Paola ALBERTINI • Fotografije iz arhiva Karmen Sunčane LOVRIĆ
Karmen Sunčana Lovrić je glumica, vlasnica Teatra Studio 9 , ali i još puno, puno više. Svestrana je i strastvena u svemu što radi – od glume i plesa, organizacije i marketinga, preko produkcije, PR‑a, a odnedavno i streljaštva. S kojim se izazovima mladi, ali i hrabri nezavisni umjetnici suočavaju i kako je tekao njen profesionalan put, ispričala nam je u razgovoru.
- Glumom sam se počela baviti igrom slučaja, ali mislim da nije slučajno što sam u njoj ostala. Poprilično sam radoznala, hiperaktivna osoba koja se voli okušati u najrazličitijim novim vještinama, iskustvima i disciplinama, i iako mi sve bude poticajno i značajno dok je novo i nepoznato, isto tako zna brzo izgubiti svoju zanimljivost ili privlačnost. No, od prvog dana dramske koju je vodila divna pedagoginja Jadranka Korda Krušlin, od moje desete godine do danas, gluma mi nikad nije prestala biti neiscrpno nova, zanimljiva, uzbudljiva, čarobna i prijeko potrebna za moje vlastite potrebe za izražavanjem unutarnjeg svijeta, misli, osjećaja i potrebe za komunikacijom sa svijetom i zajednicom oko mene. I gluma i sve oko nje – film, kazalište, režija, dramaturgija, scenografija…
Išla sam na dramsku tijekom cijele osnovne, pa srednje škole, pa u glumačku školu za vrijeme fakulteta, kojeg sam nakon četiri godine ostavila da bi se posvetila glumi. Gluma je moja, kako bi ADHD-ovci rekli, vječna fiksacija. Iznova sam u nju djetinje zaigrano zaljubljena, iako je moj pogled na glumački poziv danas drugačiji nego prije 15 godina kad sam počinjala profesionalno raditi. Skinula sam one prve ružičaste naočale (neke druge još vjerojatno nisam), i danas sam svjesna da biti glumac, glumica i više, nosi sa sobom i mnoge izazovne situacije, zahtjeve i poteškoće. One mogu, ali i ne moraju imati veze s umjetničkom stranom bavljenja glumom i kazalištem, nego sa svim onim popratnim, administrativnim, operativnim, društvenim, medijskim itd. stranama poziva i posla. Ali, ja se stalno iznova zaljubljujem u sva lica glume, stvaranje i izražavanje kroz imaginaciju, pokret, glas, emociju, igru i suigru, na sceni, pred kamerom, pred mikrofonom, u razne dramske forme, u klasični teatar, suvremeni, neverbalni, lutkarski, za djecu, za odrasle, pa u film, TV, radio, u miješanje formi, tehnika i metoda, u kreiranje predstava, priča, likova i situacija koje mogu biti edukativne, inspirativne i poticajne i za mene i za publiku, za pojedinca i društvo…
Što te nagnalo da otvoriš kazalište i radiš društveno angažirane predstave?
- Ideja za otvaranje umjetničke organizacije i pokretanje kazališne trupe tj. privatnog nezavisnog kazališta Teatar Studio 9, nastala je iz potrebe za vlastitom istraživačkom kreativnom platformom i za slobodnim umjetničkim kreiranjem. Laički rečeno, nismo htjeli sjediti i čekati da nam „upadne“ neka audicija, uloga i posao, htjeli smo uzeti stvar u svoje ruke, dalje učiti i rasti kao osobe i kao glumci, istraživati, pisati, režirati, stvarati i oživljavati likove, priče i predstave na teme koje mi smatramo bitnima, koje su aktualne i bitne danas. Iako u nama uvijek čuči bezbroj ideja i koncepata, predstave i teme kojima se odlučujemo baviti najčešće proizlaze iz promatranja sebe i drugih, svijeta i društva oko nas. Stvari koje nas bole, smetaju, koje doživljavamo kao nepravdu kao i stvari koje nas inspiriraju i zadivljuju, one za koje mislimo da mogu ovaj svijet učiniti ljepšim, empatičnijim, sigurnijim i sretnijim mjestom, sve su to stvari, teme i ideje koje želimo staviti na scenu i podijeliti s publikom, jer polazimo od ideje da su umjetnost i kazalište mjesto odrastanja i odgoja djece i mladih, ali i cjeloživotno obrazovanje, inspiracija i upotpunjavanje svake odrasle individue, kao i kompletne zajednice i društva u kojem nastaju, te da i dalje, u ovo internetsko i virtualno doba, mogu biti katalizator pozitivnih društvenih promjena.
Kako je to imati vlastito kazalište? Kako funkcionira tvoj rad, organizacija, s kim sve surađuješ?
- Kao prvo, nikad nije dosadno. Prvenstveno zbog prirode posla, glume, kazališta, vječnih kreacija i umjetničkih stremljenja, putovanja, novih ljudi, novih tekstova, novih likova, no i zbog produkcijskog djela, u što spada sama organizacija i priprema svega potrebnog da bi se uopće došlo do tog umjetničkog djela. Namjerno nisam rekla kreativnog, jer smatram da produkcijski dio posla itekako isto može i mora biti kreativan. Što sve radim i čime se sve bavim je zbilja odlično pitanje, jer nažalost često primjećujem, a pogotovo je to bilo vidljivo tijekom korona karantene, da šira javnost uglavnom nije upućena u šarolike poslove samostalnih umjetnika, pa ih čak znaju nazivati neradnicima i „đabalebarošima“, valjda po uzoru na poznatu basnu „Cvrčak i mrav“, no to ne može biti dalje od istine. Osim što glumim u svojim predstavama, obavljam, i to volonterski i sljedeće poslove: osmišljavam nove ideje i teme i pišem natječaje, prijavljujem se na projekte, vršim računovodstvene poslove, birokraciju i dokumentaciju, pišem izvještaje, pripremam i vodim stručna istraživanja, organizaciju rada, suradnika, prostora i putovanja, kazališnu produkciju, marketing i prodaju predstava i ulaznica te gostovanja predstava diljem Hrvatske, pronalazim i nabavljam mnoštvo potrebnih scenografskih, kostimografskih ili rekviziterskih materijala i stvari, vozim i razvozim, tražim sponzore ili donatore, vršim potrebna istraživanja putem društvenih mreža ili na terenu, dizajniram plakate i programske knjižice, lijepim plakate po frekventnim mjestima i dijelim letke koje sam izradila za određenu izvedbu, vodim društvene mreže Teatra i osmišljavam reklame za povećanje vidljivosti, organiziram svečane premijere, domjenke i uzvanike, šaljem pozivnice i vršim korespondenciju, brinem se za kostime, scenografiju i rekvizitu, sve perem, slažem i nadomještam prije svake nove izvedbe… I onda napokon stajem na scenu kao neki lik, zaboravljam na sve što je bilo potrebno, napokon se igram za sebe i za publiku i uživam.
Može li se živjeti od kazališne umjetnosti?
- Jednom sam pitala svog tatu koji je likovni umjetnik, je li mu ikad bilo žao što se odlučio biti slikar, pa bi se poslužila njegovim odgovorom. Rekao mi je da mu nije žao, jer je to njegov put, ali da mu je drago što se pronašao u raznim vidovima likovnosti, jer su ga više prehranjivale sve ilustracije udžbenika, korica knjiga, likovna uredništva, stripovi, karikature i slično, nego same slike. Tako i ja. Živjeti od kazališne umjetnosti nije lako, pogotovo kad nisi u stalnom angažmanu u nekom kazalištu, nego si nezavisan (što nema sigurnost, toliku prepoznatljivost i priznatost, ali opet ima svoje prednosti), no to je moj put, moj izvor zadovoljstva i sreće i ne bih ga mijenjala. Sretna sam što sam se pronašla u raznim oblicima glume, pa živim od nje, no to znači da letim s kazališne scene za djecu na onu za odrasle, pa na sinkronizaciju crtića, pa na snimanje serije, pa na radio dramu, pa na novu probu, pa „u produkcijski ured“…
Katkad uleti bolje plaćen posao koji te onda održava sljedećih par mjeseci dok radim ove manje plaćene, ili dok neplaćeno obavljam sto jedan posao za vlastiti teatar. U pauzama snimanja, dovršavam natječaje ili šaljem pozivnice, ručam u autu dok vozim s jednog posla na drugi, u dva ujutro učim tekstove i odgovaram na mailove… Uz sve to, ja nemam djecu koju moram podizati, niti kuću o kojoj trebam brinuti. Iskreno, ne znam kako se snalaze svi moji kolege i kolegice koji imaju i to i više. Samostalni umjetnici su, apsurdno, oni koji su priznati kao iznimno cijenjeni zbog svog umjetničkog doprinosa, a s druge strane najobespravljenija su društvena skupina. Budući da nemamo siguran i stalan izvor prihoda, okarakterizirani smo često kao kreditno nesposobni, pa ne možemo dizati kredite kako bismo si osigurali životni prostor, često nemamo pravo ni plaćanja na rate. Službeno bolovanje možemo otvoriti tek nakon 42. dana što bolujemo, a koeficijent za izračun mirovina samostalnih umjetnika najmanji je u državi.
Činjenica je da bi stanje u našem društvu po pitanju kulture moglo i trebalo biti bolje, od samih davanja i ulaganja u kulturu i umjetnost, do podizanja svijesti i kulture polaženja i konzumacije kulturnih sadržaja i događaja. Nažalost, čini mi se da je sve teže nagnati publiku u kazalište. Zarada od kazališne umjetnosti na nezavisnoj sceni novčana je i duhovna, s prevagom na ovoj drugoj strani. Kad god mi netko kaže da bi se htio baviti tim poslom, podržim ga i kažem mu da je to apsolutno moguće, ukoliko je siguran da može prihvatiti sve što to može nositi sa sobom, puno rada, puno truda i puno odricanja za te trenutke ispunjenja i sreće koji te hrane i onda ponovno nose kroz sve, opet i opet. Sve je to malo ludo, ali i mi umjetnici smo očito malo ludi.
Vrlo si svestrana. Čime se sve baviš i što ti je od toga najdraže?
Moj hiperaktivni mozak, tijelo i dušu zanima svašta, stalno bi nešto novo učila i probavala, pa sam tako već prošla kroz raznolike sportove, aktivnosti i hobije. One koje se nekako aktivno drže su slackline tj. hodanje po traci, hula hop, step i pjevanje, ali najnovija otkrića su mi treninzi gimnastike (učenje premeta, stojeva, salta…) i streličarstvo na koje sam nedavno krenula i u oboje se totalno zaljubila. Uz to, uvijek pomalo učim neki jezik, jer me to baš uzbuđuje, moram stalno imati neku dobru knjigu sa sobom i fiksirano proučavati neku temu koja mi najnovija padne na um (iz čega često izlaze ideje za nove predstave), moram redovito ići u prirodu, mijenjati ambijente, poglede i perspektive, ići u kazalište, kino i na koncerte, družiti se s ljudima, ali i provoditi vrijeme sama i spoznavati sve više sebe i svijet oko sebe. Planiram biti jedna „luda baba“ koja će u 95. upisivati nešto novo. Držite mi fige!