Ciklus izložbi AKUMULATOR 2: Izložba Mirne Kutleša “Prije početka” u galeriji Lamparna u Labinu
Trogodišnji ciklus izložbi “Akumulator 2” galerije Lamparna u Labinu, nastavlja se u petak, 20. listopada u 20 sati, otvaranjem izložbe slika Mirne Kutleše pod nazivom “Prije početka”.
“Od kada je diplomirala slikarstvo, na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, Mirna Kutleša se već svojom prvom samostalnom izložbom iz ciklusa „Autoportreti“ 2004. godine u galeriji OK, MMC Palach u Rijeci, pozicionira kao umjetnica koja prostoru slike pridodaje i značaj misaone, konceptualne platforme koja joj omogućuje angažirani pristup problematikama kojima se bavi, a koje nadrastaju isključivo formalna istraživanja unutar sfere suvremene vizualne, likovne prakse.
Od prvobitnog rada, isključivo u mediju slikarstva, njeni se interesi i praksa polako šire i u područje crteža, instalacije i ilustracije. Tako nastaju instalacije i ambijenti koje možemo nazvati oprostorenim slikama, ali u kojima ne prestaje inzistirati na socio-političkom angažmanu i u kojima na suptilan, ali istovremeno i dramatičan način progovara o različitim slojevima i strukturi stvarnosti. Primjerice, 2015. godine u Galeriji „Lamparna“ izlaže ambijentalnu instalaciju „Daydreaming“ koja je praćena audio zapisom pjeva kanarinca. Naime, nekoć su rudari odlazili u duboke rukavce rudnika s kanarincem u kavezu, kako bi dobili informaciju o količini metana ili prisutnosti nekog drugog plina. U vrlo poetičnoj instalaciji, koja uz ptičji pjev djeluje kao vinjeta s ladanja, iščitava se krajnje dramatična pozadina događaja kojega tematizira.
I u svom najnovijem ciklusu „Prije početka“ autorica stavlja u fokus životinju kao posrednika kojim tumači ljudsku „prirodu i društvo“.
„Na početku svijeta, pa i prije samog početka, bila je krava. Oslikanog trbuha i pogleda koji je hipnotizirao. Imala je zlatno tele. Ne zna se točno u kojem trenutku i kako, ali tele je postalo dječak, a neke priče kažu da je ono već iz utrobe krave izašlo u obličju dječaka. Jedne noći uz nogu krave uspela se zmija privučena mirisom mlijeka, i zagrizla u njeno nabreklo vime. Mlijeko je poteklo niz tlo kao potočić, a potom je nastala rijeka. U njoj je dječak prvi put ugledao svoj odraz i krenuo nizvodno. Ovo je jedna od mogućih priča, izmaštani mit sačinjen od fragmenata naših mnogih stvarnosti. To je i priča o ishodištu i početku, kroz sliku krave, ali i vode, našeg pra medija i uvjeta za opstanak. Možda i prijetnje, jer figure koje uranjaju ili izranjaju iz vode traže svoj odraz ili identitet, emancipaciju i budućnost, a voda im dokida tijela, guta udove i obale. Ne klize uvijek s lakoćom, voda im usporava kretanje“, pojašnjava autorica.
„Simbolički pregnantan motiv krave, „beatificirane“ u hinduističkoj religiji i kulturi gdje je smatrana božanskom i nedodirljivom, dok je u zapadnoj viđena isključivo kao životinja čiji je svaki dio iskoristiv, u recentnome je sliko-ambijentu naslikan uljem na nekoliko platna većih dimenzija, i za autoricu predstavlja fundament osobne interpretacije mita o nastanku svijeta.
Kao što Mirna Kutleša ekstenzira pojam slike i slikarskog polja u domenu ambijentalne instalacije, ona podjednako ekstenzira pojam vlastitog ateljea u prostor stvarnosti svakodnevice i onih pojava koje ga u podjednakoj mjeri i lokalno i globalno određuju, ne dozvoljavjući si eskapističko-hermetičku poziciju „slikara po vokaciji“ koji principijelno zazire od izlaženja izvan prostora slike i slikanja u ateljeu”, piše Damir Stojnić u katalogu izložbe.
Mirna Kutleša (1980., Rijeka) diplomirala je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu. Od tada kontinuirano stvara te izlaže na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj i inozemstvu. Za svoj rad je više puta nagrađivana. Radovi joj se nalaze u zbirci Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci te mnogim privatnim zbirkama. Njena umjetnička praksa zasniva se na slikarstvu, odnosno slici, čije uporište pronalazi u različitim izvorima preplićući osobno i kolektivno iskustvo. Bilo da je riječ o klasičnoj slici, crtežu ili prostornim instalacijama i intervencijama, radovi su uvijek utemeljeni u atmosferi te značenjskoj i izvedbenoj slojevitosti, propituju vizualni okoliš s njegovim hijerarhijama, uspostavljenim narativima i kanonima reprezentacije, tragajući za onim neočekivanim i potisnutim. Osim umjetničkim, bavi se i pedagoškim radom, te je osmislila i provela niz radionica za djecu i odrasle u suradnji s lokalnim udrugama i institucijama. Od 2019. radi na katedri za slikarstvo Akademije primijenjenih umjetnosti u Rijeci.
Izložba u Galeriji “Lamparna”, koju sufinancira Ministarstvo kulture i medija RH, može se pogledati do 2. studenog, radnim danom od 11 do 15 sati.
B. V.