Fotografski, o prirodi
Izložba austrijskih autora u pulskoj galeriji Makina
Tekst i fotografije Daniela KNAPIĆ
„Fotografische variationen über natur“ ili „Fotografske varijacije o prirodi“, naslov je skupne izložbe otvorene u petak u pulskoj galeriji Makina. Izložba donosi radove troje značajnih austrijskih autora – bečanke Michaele Bruckmüller, Anite Fuchs iz Graza te Wolfganga Temmela iz mjesta Wies u Štajerskoj. Za razliku od dvoje kolega, Anita Fuchs na žalost nije bila u mogućnosti prisustvovati otvorenju.
Uvodno pozdravivši okupljene, voditelj Galerije Hassan Abdelghani objasnio je kako je izložba nastala nakon jednogodišnjeg kustoskog truda njegovog dugogodišnjeg prijatelja Heima Ranzerbachera. Dodao je kako njihovo prijateljstvo seže daleko u prošlost, budući su se prije 40 godina upoznali na vlaku Kairo-Asuan, tijekom svog mladalačkog istraživanja Afrike, kad su „počeli maštati o ovoj izložbi“. Abdelghani se ujedno zahvalio Ranzerbacheru na velikom utjecaju i poticaju njegovoj fotografskoj karijeri.
U ime Austrijskog kulturnog foruma (jednog od sponzora izložbe) prisutnima se obratila i Marina Chrystoph, direktorica zagrebačke podružnice ove organizacije. Kazala je da je u Hrvatsku, na svoju novu funkciju, stigla prije svega deset dana (prije toga je radila u Parizu, u Austrijskom kulturnom institutu) i prvi su joj dojmovi vrlo pozitivni. Kazala je da postoji puno umjetničkih suradnji između austrijskih i hrvatskih umjetnika i umjetničkih institucija, a jedna od njih je i ova izložba, nastala iz spomenutog prijateljstva započetog u Africi, za koju se nada da će publici pružiti nova inspirativna umjetnička iskustva.
Organizator i kustos izložbe, Heimo Ranzerbacher, također je istaknuo dugovječno prijateljstvo s Hassanom Abdelghanijem kao zaslužno i za ovu izložbu, koja je njemu „istovremeno radna zadaća i veliko zadovoljstvo“. Proglasio ju je otvorenom nakon što je ukratko predstavio svakog od odabranih umjetnika, kao vrlo različite, ali s zajedničkom preokupacijom prirodom i fotografijom. „Kaže se –pričao je dalje Ranzerbacher- da nam moderne vizualne tehnike dopuštaju promatrati kako mozak misli. Filozofija uma je ovu tvrdnju osporila, jer misao nikad ne možemo vidjeti. U najboljem slučaju možemo locirati dijelove mozga u kojima se određena moždana aktivnost događa. Umjetnost polaže pravo na nešto slično – na formaliziranje misli. U tom je slučaju filozofija nešto tolerantnija: Shvaćena kao tehnika imaginiranja, umjetnost nam uvijek dopušta da je doživljavamo i kao umjetnost promišljanja, te se kroz nju način razmišljanja manifestira u vidljivome. Po meni je to primarna narav umjetnosti. Isto je i s fotografijom, kroz koju umjetnik sebe gleda u oči. Tako i na ovoj izložbi vidimo tri umjetnika koji su predstavili svoja razmišljanja o prirodi – W. Temmel čini izvjesnu travestiju i dvostruku ekspoziciju, kombinirajući u svojim fotografijama prirodne prostore s u njih umetnutim ljudskim artefaktima-kantama, dildoima, kišobranima… Michaela Bruckmüller služi se hiperrealizmom kao metodom posezanja onkraj stvarnosti naslikanoga, dok Anita Fuchs koristi prirodne procese, u ovom slučaju toplinu, za svoje kvazi-fotografske reprodukcije prirode.“
Na kraju se Ranzerbacher zahvalio predstavljenim umjetnicima (uz napomenu da se o njima više može doznati iz kataloga izložbe) i svima koji su doprinijeli da se ona realizira. Dodao je i da je Wolfgang Temmel svestran, multimedijalan, umjetnik koji je i uspješan glazbenik s vlastitim bandom, te su se na otvorenju mogli čuti izvadci iz njegova novog albuma „Indijski ocean“.
Izložba „Fotografske varijacije o prirodi“ se u Galeriji Makina može pogledati do 30. listopada.