29. PUF – Međunarodni kazališni festival – peti dan
Ritual, identitet i plodno tlo
Tekst Tajana ILIĆ • Fotografije Dejan ŠTIFANIĆ iz arhiva 29. PUF-a
Program petog i posljednjeg dana 29. PUF‑a – Međunarodnog kazališnog festivala održan je sinoć, u nedjelju 8. listopada. Ovaj festival bogatog programa, koji je građane zabavljao protekli tjedan, svoj je spektakularan epilog sinoć započeo na maloj sceni Istarskog narodnog kazališta u 20 sati predstavom „Dvoje sami zajedno: Dolorosa – Florencia“. Riječ je o izvedbi suvremene španjolske kompanije LaCerda iz Španjolske koja je pulskoj publici ovoga puta predstavila cjelinu od dva sola.
Predstava polazi iz tjelesnog i scenskog istraživanja prakse rituala i koncepta identiteta i biografskih događanja njenih članova, pa nam tako prvi dio ovog uprizorenja, „Florencia“, donosi priču Eduarda Tamaye o nestanku njegova brata u Kolumbiji, dok „Dolorosa“, koju izvodi Johann Perez, govori o radoznalim pogledima kojima je bio izložen kao dijete u Venezueli. Unatoč najavi sola, ovaj se vibrantni dvojac najprije zajedno ukazuje na sceni, popraćen naizmjeničnom igrom mraka i svjetla, da bi samu predstavu započeo dojmljivi Eduard Tamayo. Ne podižući pogled prema gledateljstvu, njegova je snažna pojava magnetski centrirala poglede na energične, žestoke poteze ovog impresivnog izvođača, kojem rekviziti nisu bili potrebni da zadrži pažnju. Centar pozornice potom preuzima ništa manje uvjerljivi Johann Perez, koji vlastitu priču priča na posve drugačiji način svog kolege. Njegov su solo pratile i ekspresije, te katkad nježni pokreti, koji bi potom munjevitom brzinom prelazili u žustre, gotovo burne. Perfektna i odmjerena kontrola tijela djelovala je hipnotizirajuće na osjetila, a svakako treba spomenuti glazbenu kompoziciju koja je maestralno istaknula vrhunce svakog sola, za koju je bio zadužen Yves del Río. Publika je glumce, posve očekivano, nagradila pljeskom i pozvala na bis.
LaCerda je osnovana 2013. godine u Barceloni, a osnovali su je María Carbonell i Edward Tamayo Ruiz. Ova suvremena plesna kompanija koja istražuje koncepte rituala i misterije, kroz stvaranje uznemirujućih svemira povezanih s onim što je vanjsko i nepoznato.
Program se potom nastavio u muzejsko-galerijskom prostoru Sv. Srca, performansom pod nazivom „Plodno tlo“, umjetnice Olje Grubić u produkciji platforme za suvremene izvedbene umjetnosti Via Negativa. Plodno tlo je predstava koja se bavi nerazmjernim utjecajem ekološke degradacije na žene s posebnim naglaskom na rodnu i ekološku nepravdu, što okupljenim znatiželjnicima nije bilo teško za protumačiti. Izvođačice i koautorice Nina Goropečnik, Anita Wach, Nohemi Barriuso, Kristina Aleksova ostavile su malo toga mašti na volju. Nije bilo teško protumačiti jasnu poruku performansa: klijanja povrća i novog života iz zemlje, odnosno nagih ženskih tijela koja su se postepeno pomicala u laganom ritmu.
Fantastični su, ipak, bili Vid Drašler i Andrej Fon, koji su raznim glazbalima od gajdi do kalimbi, te pažljivo tempiranim zvukovima i glazbom popratili izvedbu. Eksplicitnost poruke i nedostatak alegoričnosti poprilično je oduzela posjetiteljima priliku da sami interpretiraju performans. Predvidljivost ipak nije pokolebala pozornu publiku koja je performans pratila iz ptičje perspektive zidova Sv. Srca. Izvođačice su pri završetku pozvale gledatelje da im se pridruže u prizemlju, gdje su prezentirale autoričine radove, te time zaključile ovogodišnji vrlo uspješan, 29. PUF.
Olja Grubić je performerica, vizualna umjetnica, scenografkinja i kostimografkinja. Diplomirala na Akademiji za vizualne umjetnosti u Ljubljani, smjera konceptualizacije prostora. Zanimaju je suvremene teme, pa tako istražuje mogućnosti slobode unutar patrijarhalnih i kapitalističko orijentiranog društva. 2016. godine objavila je knjigu Psihološki kanibali, a vodila je i grupu Kabaret Tiffany. 2020. postaje dijelom umjetničkog svijeta Vie Negative.