Druga strana Nolana
Tekst Elvis LENIĆ
TV: NESANICA, redatelja Christophera Nolana

Slavni britansko-američki redatelj Christopher Nolan najpoznatiji je po svojim dugačkim, vizualno blještavim i zvučno nabrijanim filmovima iz novijeg dijela opusa, poput „Teneta“ ili „Interstellara“. Iako ovim filmovima pristupa vrlo ambiciozno i filozofski pretenciozno, iza blještave vanjštine ne krije se naročita dubina, ali to ne smeta uglavnom mlađoj publici koja željno iščekuje svako njegovo novo djelo.
Filmsko uredništvo HTV‑a nedavno je odlučilo prikazati rane Nolanove filmove, što je nama starijima dobra prilika da se podsjetimo na njegove početke, a mlađim gledateljima mogućnost da se upoznaju s onim što je nekad radio njihov ljubimac. Tako je prije nekoliko tjedana na HTV‑u prikazan „Memento“ (2000), Nolanov prvi veliki uspjeh u kojemu pratimo čovjeka koji je izgubio pamćenje prilikom napada i ubojstva supruge, a u tom se narativno (pre)kompliciranom trileru također uočavaju težnje njegovoj kasnijoj pretencioznosti.
U ponedjeljak 13. studenog prikazan je njegov sljedeći film „Nesanica“ (Insomnia, 2002), koji je od svih njegovih filmova vjerojatno najmanje „nolanovski“. U „Nesanici“ pratimo detektiva (Al Pacino) koji dolazi na Aljasku istražiti okrutno ubojstvo lokalne djevojke, ali pritom nesretnim slučajem u magli ubije svojeg kolegu. Glavni osumnjičenik (Robin Williams) to zna i drži ga u šaci, prijeteći mu da će ga razotkriti ako Pacino razotkrije njega i tako počinje napeta igra mačke i miša.
„Nesanica“ je triler vrlo pregledne i razumljive radnje, lišen teško dokučivih narativnih preokreta (Nolan nije pisao scenarij), ali je svejedno vrlo napet i neizvjestan do završnice. Al Pacino je vrlo dobro glumački utjelovio lik detektiva razapetog između grižnje savjesti i nastojanja da spasi vlastitu kožu, čovjeka kontroverznih moralnih načela koji je u svojem poslu sklon i kršenju zakona za više ciljeve (pravdu).
Povrh svega, odličan je naslovni motiv nesanice zbog koje se Pacinu čini da postupno gubi razum i da povlači sve iracionalnije poteze, a zbog toga se radnja filma i odvija na Aljasci tijekom najduljih ljetnih dana. „Nesanica“ ostavlja dojam kao da se pokojni majstor trilera Curtis Hanson našao na Aljasci u svojim mlađim danima. Iako je najmanje „nolanovski“ od svih Nolanovih filmova, potpisniku ovih redaka vjerojatno je i najdraži.