Plesna izvedba „S T R I P T E A S E“ Dore Brkarić u INK‑u
Tekst Boris VINCEK • Fotografije iz arhiva Dore BRKARIĆ
Plesna izvedba naziva „S T R I P T E A S E“ pulske umjetnice Dore Brkarić igrala je u srijedu 31. siječnja na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta Gradskog kazališta Pula.
Kako se navodi u njenom opisu, predstava je nastala potaknuta željom za sirovim eksponiranjem intime u suprotnosti s otuđenjem koje nameću uvjeti života i rada u nesigurnom svijetu umjetnosti i neoliberalnog kapitalizma, gdje su intimni i radni odnosi opterećeni samopromocijom, ambicijom i validacijom.
Plesačice i koreografkinje Dora Brkarić i Iva Katarinčić dočekuju publiku u ležećem položaju nasred scene koja je prekrivena sijenom. Tijekom pulske predstave publika je bila postavljena u krug sa samo jednim redom stolica te stojećim mjestima iza njih, čime je stvoren intimni zagrljaj u kojem su plesačice započele svoju izvedbu. Od prve faze predstave one su horizontalnim pokretima simbolizirale buđenje i muku koju prati započinjanje svakog dana da bi kasnije, skinuvši omot s lica i nezgrapne kapute krenule u ispitivanje mogućnosti pokreta koje je pratilo ogoljivanje emocija. Tu je napetost između želje za statikom i nužde za pokretom te u konačnici dodirom i interakcijom u kojoj se dijeli teret života, naglašavala ponekad i iritantna drone glazba Jasmina Mahmića Fiuemea. U završnom segmentu predstave, rasvjeta koja simbolizira ljetnu žegu biva ugašena, a izvođačice su publici vidljive jedino zbog svjetla mobitela koji u tom trenutku postaju i kamera i ekran te simboliziraju narcisoidne želje plesačica i voajerističku znatiželju gledatelja.
Plesna izvedba „S T R I P T E A S E“ je treća faza istraživačkog projekta Dore Brkarić s kojim je započela u doba izoliranosti fizičkih kontakta 2019. godine, solo video performansom na Marsovom polju u Puli, u želji za penetriranjem u nutrinu vlastita tijela. Od samih početaka, Dorino istraživanje bavi se odnosom sa rodnim gradom a polazi od impulsa za otkrivanjem slojeva vlastitog identiteta i želje za njegovim ogoljenjem.
Metodologija koju je koristila prenosi se u sljedeću etapu koja se ostvaruje u kolaboraciji sa kustosicom Elenom Apostolovski, a prenosi video rad u izvedbeni prostor ispreplićući pokret, video i prijenos uživo, fokusirajući se na tehnološki i društveni voajerizam. Uz produkcijsku podršku centra KNAP, 2022. godine Dora ostaje u ulozi koreografkinje dok izvedbu utjelovljava plesačica Iva Katarinčić u glavnoj ulozi te Marko Gašparović i Dora Brkarić u podržavajućim ulogama. Autorsku glazbu producira Jasmin Mahmić Fiume, kostime Antonija Senjak, scenografiju Adam Szekeres. Izvedba se predstavlja publici u sklopu Crte za beskraj Centra za Kulturu KNAP na Peščenici u Zagrebu koji su osmislile Ivana Meštrov i Morana Foretić.
Financijsku podršku pružili su Ministarstvo kulture i medija RH za poticanje stvaralaštva u području suvremenog plesa i suvremenog cirkusa u 2023, Istarska Županija i udruga Metamedij. Kostime za predstavu je osmislila i izradila Mia Miletić inspirirana tradicionalnom nošnjom, čovječjom ribicom i radničkom klasom: Scenografiju potpisuje Adam Szekeres, a tekst Elena Apostolovski. Izazivajući istarsku prošlost i društvenu konstrukciju ženskog identiteta, izvedba poziva na suradnju i iskrenost te potiče na pitanje: Kako mjesta u kojima odrastamo oblikuju naša tijela, što utkaju u naše identitete obiteljske i društvene prošlosti i kako se odražavaju u sadašnjosti?