Praizvedba teksta “Brodovi od papira” Emme Kliman u režiji Gabrijela Lazića
B. V.
Mentorski projekt KUMMA predstavlja prvu ovogodišnju premijeru u INK – praizvedbu teksta “Brodovi od papira” Emme Kliman u režiji Gabrijela Lazića koja će biti održana u petak, 12. travnja u 20 sati na Maloj sceni. Reprize su na programu u subotu 13. te ponedjeljak 15. i utorak 16. travnja, također u 20 sati.
Mentori predstave su: Jasna Jasna Žmak, Mauricio Ferlin, Alen Sinkauz, Nenad Sinkauz, Leo Rafolt, Desanka Janković, Matija Ferlin. U predstavi igraju Tea Harčević, Nikola Radoš, Linda Kliman i Boris Barukčić.
„Brodovi od papira drama je o pisanju, o obitelji i pisanju o obitelji. Na Prvi maj 2019. godine tisuće radnika iščekuje koju će presudu Kinezi izreći brodogradilištu Uljanik. Takav praznik ne može se slaviti, ali može se zabilježiti, kao i jedan predugo odgađan povratak kući. Mlada spisateljica došla je nakratko doma iz Berlina čime se ona, brat, majka i otac pretvaraju u likove. Njeno kopanje po bolnoj situaciji u pokušaju da razumije svoju obitelj otkriva zahrđale odnose. Kao papir, ni tone metala ne mogu uzvratiti ljubav ni ispuniti obećanja, a to im je često zajedničko s ljudima“, navodi se u opisu predstave.
„Brodovi od papira tekst je o pisanju. O procesu pisanja. Pogleda li se ovlaš par stranica teksta, može se, već na nivou slike, dobiti dojam da je tekst kolaž(ir)an. Sačinjen je od dijaloških scena, autoričinih komentara i refleksija, citata iz novinskih članaka i poetičnih slika, koje naglim rezovima i disparatnim i asocijativnim nizovima – iz kojih scene proizlaze jedne iz drugih – ostvaruje dojam struje svijesti. Ako tekst promatramo iz pretpostavke konvencionalnog dramskog pisma, moglo bi se reći da je on nedovršen. To je skica, ili studija, za neki finalni tekst koji tek treba nastati. No, upravo je ta forma ono što mu daje snagu i čini ga zanimljivim. Takvoj formi redatelj i njegov autorski tim nastoje pronaći scenski ekvivalent – ponuditi publici proces nastanka predstave. U predstavi se otvara pitanje djelovanja – treba li se slaviti dan rada i radnika u gradu gdje se radništvo gasi; treba li se boriti, pa čak i poginuti za određenu ideju poput radnika Arsenala 1920; treba li ostati ili otići iz grada koji sve više i više mladima nema što za ponuditi? Svjedoci smo nemilih događaja koji potresaju Pulu i – što činimo? Otac zamjera kćeri jer se bavi pitanjem Uljanika, a otišla je iz Pule. Za njega, ona je svojevrsni licemjerni „eksploatator“ koji piše o njima, bez da je zaslužila to pravo. Ona ga je, čini se, izgubila svojim odlaskom. Međutim, sam čin pisanja (a tako i stvaranja predstave) postaje čin djelovanja. Čin kojim se bilježi jedan trenutak u vremenu, koji ostaje kao svjedočanstvo događaja koji su se desili. Svjedočanstvo koje će, možda, neke druge ljude nagnat na djelovanje i, u konačnici, možda i stvoriti neku bolju Pulu“, pojašnjava se u opisu teksta.
Kreativno umjetničko mentorstvo za mlade autore inovativan je projekt INK, koji za cilj ima poticati kreativnost, razvoj novih specifičnih kazališnih jezika te stvoriti trajnije veze između iskusnih umjetnika i novih talenata. Program mladim autorima pruža priliku da, uz vodstvo starijih, iskusnijih kolega, razvijaju svoje umjetničke vještine i stvaraju autentična kazališna djela. Uloga mentora ovdje je, u tom smislu, višestruka – razvojna, savjetodavna i edukativna. Naime, prisutni su u svim fazama rada – od razvoja ideje i koncepta preko procesa probi do premijere i izvedbi predstava, a dolaze iz svih sfera neophodnih za buduću izvedbu, od vizualne, scenografske i kostimografske, zvučne, redateljske, koreografske i teorijske. Prva edicija mentorskog programa predstavlja upravo dramu “Brodovi od papira” mlade pulske autorice Emme Kliman, koju je na scenu postavio Gabrijel Lazić.