Djeca se unatoč digitalnom dobu u kojem živimo raduju knjigama i slikovnicama
Pulski fokus: Razgovor sa Slavicom Ćurković, direktoricom Monte Librića, uoči 17. Festivala dječje knjige u Puli
Tekst Paola ALBERTINI • Fotografije iz arhiva Monte Librića i Kulturistre
Festival dječje knjige, Monte Librić ove se godine održava od 20. do 26. svibnja u pulskoj Zajednici Talijana – Circolu. Kao i svake godine, željno ga iščekuju i mali i veliki ljubitelji knjige, a o novostima u programu, organizaciji i dječjoj književnosti razgovarali smo uoči njegovog 17. izdanja s direktoricom Slavicom Ćurković.

Ovo je već 17. Librić po redu. Koliko je manifestacija „narasla“ od onih prvih koje su se odvijale u sklopu „velikog“ Sajma?
- Počeli smo od ideje da knjiga stigne do dječjih ruku. Nismo imali nikakav strateški plan, već smo reagirali onako kako je interes publike, autora, autorica i nakladnika za djecu tražio. Naš ”veliki” Sajam je suviše prepoznatljiv i, da tako kažem, odrastao, da se Librić unutar njega nije mogao razvijati. Reakcije na koje smo nailazili su, kao i posjećenost tih ranih Librića, dovele do toga da Festival dječje knjige postane samostalna manifestacija sa zasebnom lokacijom, terminom, velikom produkcijom i ekipom koja se u jednom dijelu godine bavi Monte Librićem. Istovremeno, Librić je bio i ostao jedina književna manifestacija ove vrste u Hrvatskoj, ali i šire, pa smo odavno točka susreta autora i autorica iz Hrvatske i inozemstva, sastajalište nakladnika fokusiranih na literaturu za djecu i, što je ipak najvažnije, mi smo jedna velika i čitaonica i igraonica izrasla iz Sajma koji ove godine obilježava tri desetljeća postojanja, a taj jubilej obilježavamo i čestitamo temom „Mitološka bića Istre“, jer je Istra ishodište i Sajma i Librića.
Koje su novosti ovogodišnjeg Librića?
- Svake godine se trudimo, vjerujem i da uspijevamo, biti drugačiji od prethodnog Librića, ali ne bježimo od zadržavanja nekih sadržajno-produkcijskih formata koji su se pokazali trajnijim nego što smo očekivali. Najvidljiviji ovogodišnji novitet će svakako biti scenografija koja donosi duh vremena u kojima su mitovi stvarani, a za nju smo inspirirani knjigom Zdenka Bašića „Čarobna Istra – skrivene tajne istarskih gradina“. Bašić je, naravno, i autor scenografije. Novost je, ali manja, ponovno postavljanje penjačke stijene koju naša publika obožava, dok ona daje jednu sasvim novu dimenziju prostoru i još je motivirajuća za bavljenje sportom što, uz čitanje, smatramo izuzetno važnim u razvoju djece, a oni – i to je najbitnije – na Libriću dobivaju oboje i podjednako uživaju s knjigom i na stijeni.

Što nam donosi ovogodišnji program? Koje od gostiju valja spomenuti?
- Bilo bi nezahvalno nekoga izostaviti. U programu imamo ukupno 15 autora i autorica. Među njima su naši gosti iz Italije Pino Pace i Luigi Dal Cin, a iz Crne Gore dolazi Žarko Vučinić. Iz Istre će na Libriću biti naša draga i česta gošća Tatjana Pokrajac Papucci, a predstavit ćemo njenu knjigu „Kraljevna u paučinastoj haljini“ u izdanju Istarskog ogranka Društva hrvatskih književnika. Autorice Ines Marciuš Kruljac i Jasmina Kosanović, dolaze sa slikovnicom „Traže se cirkusanti“ a objavila ju je zagrebačka Mozaik knjiga. Premijerno predstavljamo slikovnicu „Ništa strašno“ Ivane Đule i Milice Sinkauz, koju je ilustrirao Dominik Vuković, a objavio Bodoni. Vanja Obad govorit će o romanu „Liza i hotel profesora Magnolije“ koji je izdala Iris Illyrica. Vendi Vernić gostovat će sa slikovnicom koja donosi priču „Menažerija“ slavne književnice Ivane Brlić-Mažuranić, prvi puta objavljenu 1905. godine, a upravo ju je objavila Naklada Ljevak. Lucija Stanojević također, premijerno predstavlja slikovnicu „Čudnovata dama Trema“ koju je objavila Mozaik knjiga. Pjevačica i spisateljica Mila Elegović gostuje sa slikovnicom „Vrabica Hrabrica“ a objavio ju je zagrebački Profil. Pulska autorica Doris Cerin – Otočan predstavlja dvojezičnu, talijansko-hrvatsku slikovnicu „Dvije priče čista srca“ koju je ilustrirao pulski umjetnik Vibor Juhas. Morea Banićević razgovarat će o svom novom romanu „Izgubljeni gospodin Kovač“ u izdanju Naklade Ljevak. Ana Salopek ima novu slikovnicu ”Točkice” za koju priču potpisuje Ivana Francišković Olrom, a objavila je naklada Šumek. Prvi put na Libriću je Sanda Lončar Ružić čiju je knjigu „Na vilinskom tragu“, objavljenu u nakladi izdavačke kuće Znanje, oslikala ugledna akademska slikarica Ana Grigorjev.
Koliko popratni sadržaji na Libriću, mimo onih direktno vezanih za knjigu, služe kao poticaj djeci na čitanje?
- Kroz ovih 17 godina imali smo vremena shvatiti da djeca nisu samo najiskrenija već i najotvorenija publika. Dosadu jednostavno ne podnose i s njima u tom smislu nema kompromisa. Ali zato ima svega drugog, pa i beskrajne energije i zaigranosti kojima stvaraju svoje vlastite puteve koji vode od, na primjer, penjačke stijene, preko glazbenih improvizacija do književnosti od koje onda prave svoj novi krug u kojem, neizbježno, stižu do knjige. Monte Librić od svojih početaka knjigu spaja i s glazbom kroz Librofoniu, najraspjevaniji i najglasniji Librić – program tijekom kojeg se Circolo pretvara u glazbenu pozornicu. Ovogodišnja Librofonia donosi interaktivnu koncertnu priču/predstavu „Zika Zika Muzikaaa!“, violinistice i glazbene pedagoginje Lucije Stanojević, glazbeno predstavljanje slikovnice „Kako je Imra pomirila instrumente“ Tamare Lorencin, Vibora Juhasa i Glazbene škole Ivana Matetića Ronjgova Pula. Na programu je i koncert Čarobna frula unplugged koji će izvesti polaznici poznatog pulskog Studija glazbene kreativnosti Čarobna frula. Također, Librić ima i svoj izložbeni prostor, a Galerijica će ugostiti izložbu „Mitološka bića Istre“. Riječ je o radovima učenika tehničke i likovne grupe pulske Osnovne škole Tone Peruška, koji su stvarali pod mentorstvom učiteljica Mirjane Konta i Natalie Carraro. Bogata je i ovogodišnja produkcija Librić teatrina. Na pozornici Circola bit će uprizoren audiovizualni performans „Mokoš“ kojeg izvode Vuk i Ptica (Domagoj Vuković i Ana Salopek), plesna predstava „Beskrilci u oblacima“ koreografkinje i autorice Andree Gotovina u izvedbi Dramskog i plesnog studija INK‑a, te „Ritorno a Itaca“ kazališne skupine La contrada – Teatra stabile iz Trsta. Kako su priče pričali naši stari, pokazat će glumac i pripovjedač Aleksandar Bančić, koji će na Libriću oživjeti svoj pripovjedni kutak „Kantuon ćakulon – štrige naše svagdašnje“.

Librić je i ove godine dvojezični (hrvatsko – talijanski), a uz program „Librić po našu“ djeci će se približiti i zavičajna literatura. Koliko je važno djecu upoznavati s dijalektom i istarskim književnicima?
- Po dvojezičnosti smo prepoznatljivi. Jako smo ponosni na program Piu che una storia kojeg pripremaju naši partneri: Zajednica Talijana Pula, te Tamara Brussich i Liana Diković kao članice programskog odbora. S druge strane, „Librić po našu“ je program u kojem predstavljamo zavičajnu književnost. Ove godine kroz knjige Izabele Bilić-Rovis „Čalendar“ i „Čakavčice“, djela uronjena u Istru i ljubav prema svemu što za autoricu znači ovaj kraj. Posebno nas veseli gostovanje vrtićke i školske djece koja će na dijalektu recitirati poeziju Izabele Bilić-Rovis, te pokazati koliko je istarski čakavski dijalekt bogat, pa ćemo, nadam se, i na taj način doprinijeti njegovu očuvanju.
Tema ovogodišnjeg Librića je vrlo bajkovita i pomalo intrigantna. Zasigurno će kroz nju djeca naučiti brojne mitove i legende. Što sve ona donosi?
- Povest ćemo publiku u samo srce Istre, duboko u njenu narodnu predaju, među legende i mitove o čudnovatim bićima. Fascinantan je taj mikrokozmos Istre u čijim šumama, tako priče kazuju, još žive potomci Velog Jože, a samo div Dragonja zna kako se iz znamenite Pazinske jame može stići sve do samog središta zemlje. Tu je i Macmolić: maleno, naizgled simpatično stvorenje, koje „skriva svoje dlakave ruke i mačje kandže“, a predstavit će Kršan – kaštel čija starost do danas nije ustanovljena, ali se zna da je tu pronađen poznati Istarski razvod. Arhitektura, povijest, geografija Istre, pa njene gradine, kašteli, rijeke, kanjoni, jame, škulje, bajkovita mitološka bića, legende i narodna predaja će, u to smo sigurni, posjetiteljima i posjetiteljicama Librića biti inspiracija za nove priče i duga maštanja.

Ovogodišnji Librić ujedno je i uvertira u obljetnički Sajam koji ove godine slavi 30. rođendan. Koliko je teško raditi dva sajma godišnje, stalno osmišljavati nove sadržaje i realizirati zamišljeno?
- Naizgled, sve je u procesu rada isto, a ishod je uvijek drugačiji. Kada završimo Librić ili Sajam, već krene zagrijavanje u kojem jedna nova, dobra ideja, inicira njih nekoliko. Svaki ozbiljan rad je iscrpljujući i težak na svoj način, ali ako imate sreće da nešto kreirate i pratite od onog prvog „a da mi probamo“, pa do zadovoljstva publike, onda i umor traje neusporedivo manje. Da je drugačije, ne bi Sajmu bilo punih 30, a Libriću 17 godina.
Zadnji put smo o dječjoj književnosti pričali u intervjuu prije četiri godine kad ste komentirali kako je književna produkcija za djecu slaba. No, od tada su se stvari znatno poboljšale. Ili mi se samo čini?
- U posljednje dvije godine svjedočimo rastu broja novih izdanja i novih izdavača dječjih knjiga, kao i nastanku malih, nezavisnih izdavača s vrlo zanimljivim programima kao što je, na primjer, Naklada Šumek. Svojim začudnim umjetničkim slikovnicama za dugotrajna čitanja, čuđenja, gledanja uvijek iznenade Mala zvona. Među većim izdavačima izdvojila bih Bodoni, sestrinsku izdavačku kuće Frakture, koja je odlučila objavljivati slikovnice posebno hrvatskih autora i autorica. Naravno, i dalje su popularne knjige o životinjama, slikovnice o emocijama, one koje potiču empatiju, vode u svijet mašte, razbijaju predrasude… Književni prostor za djecu u posljednje vrijeme je poprilično zaživio. Pojavljuju se novi festivali dječje književnosti, iznimno bogati programi predstavljanja, radionica i razgovora s autorima, po čemu prepoznatljiva postaje Dječja kuća u Rijeci. Pokrenuto je zaista mnogo inicijativa, od Nacionalnog programa poticanja čitanja djeci od najranije dobi ”Rođeni za čitanje”, do brojnih inicijativa koje provode Narodne knjižnice i čitaonice. U sklopu kampanje „Čitaj mi“ koju provodi istarska podružnica Hrvatske udruge školskih knjižničara na Libriću će knjižničarke Pule i okolice čitati djeci dijelove priča o mitološkim bićima. Riječ je, u najkraćem, o bitnim procesima za koje vjerujem da doprinose trendu promjene svjesnosti o čitanju.

Djeca, unatoč digitalizaciji, ipak čitaju i vole knjigu. Vidljivo je to na svakom Libriću. Koliko je on zaslužan za stvaranje mlade čitalačke publike?
- Ništa što je digitalno današnjoj djeci nije strano, ali je njima, kao i svoj djeci u svim vremenima, važno da ono što konzumiraju bude zanimljivo, pa je način na koji dolaze do, konkretno, književnog teksta, zapravo nebitan. Teško da danas, izuzmemo li one najmanje, postoji dječak ili djevojčica bez vlastitog mobitela i bez još nečega – laptopa, tableta, smart TV‑a – kod kuće, pa se ipak raduju knjigama i slikovnicama i u stanju su nad njima provesti više vremena nego na nekoj platformi. Librić djeci otvara svijet književnosti tako da u njega uđu sa zanimanjem, a kada se to i dogodi, prestaje potreba da ga napuste, pa tako od malih postaju veliki čitatelji, a od onih što se samo zabavljaju zahtjevna publika visokih kriterija.
Kako stojite s financijama za ovogodišnji Librić? Jesu li one dostatne za realizaciju planiranog?
- Kada krenemo maštati onda ne razmišljamo o financijama. One na red dolaze kada bujica ideja dobije svoj tok i počne se uklapati u programske formate kao i, naravno, financijske mogućnosti koje imamo. Ne, da ne bude zabune, ne žalimo se, dijelimo sudbinu svih kulturnih manifestacija koje uslijed inflacije imaju značajan nedostatak sredstava i došle su gotovo na rub opstanka. Mi imamo veliku podršku naših partnera, financijera i pokrovitelja: Ministarstva kulture i medija, Istarske županije, Grada Pule, Turističke zajednice Grada Pule, Arena Hospitality Grupe. Zahvaljujem također i suradnicima koji rade ispod cijene vođeni osobnim motivima, a da tome nije tako ovakvog Librića sasvim sigurno ne bi bilo.