Izložba Julije Knifer, Tomo Savić-Gecan: „Bez naziva“ u Apoteci

B. V.

31.05.2024.

Otvorenje izlož­be Julije Knifer, Tomo Savić-Gecan: „Bez nazi­va“ bit će odr­ža­no u subo­tu, 1. lip­nja u 20 sati u vod­njan­skoj u Apoteci – pros­to­ru za suvre­me­nu umjetnost.

„Postponiranje vre­me­na i mjes­ta osnov­na je tema izlož­be “Bez nazi­va” Julija Knifera i Tome Savića Gecana. Premda ih gene­ra­cij­ski dije­li goto­vo pola sto­lje­ća, obo­ji­ca isho­di­šte umjet­nič­kog dje­lo­va­nja nala­ze u apsur­du i praz­ni­ni te slo­bo­di koju defi­ni­ra bez­gra­nič­nost vre­men­skog i pros­tor­nog tra­ja­nja. Objektivni su, pre­ciz­ni te dos­ljed­ni u mini­mal­nom likov­nom izra­ža­va­nju, ali sva­ki rad uklju­ču­je slo­že­ne pri­pre­me i tra­ja­nje izvr­še­nja rada. Apoteka pred­stav­lja nji­ho­vu tre­ću zajed­nič­ku izlož­bu. Prvu izlož­bu kuri­rao je Miško Šuvaković, na ini­ci­ja­ti­vu Ješe Denegrija, u zagre­bač­kom HDLU, počet­kom 2005. godi­ne, nepo­sred­no nakon Kniferove smr­ti. Savić-Gecan, Knifer i Goran Petercol izla­ga­li su u veli­ko­go­rič­koj gale­ri­ji Galženica na temu praz­ni­ne 2022. godi­ne. Na pret­hod­nim izlož­ba­ma, Gecanov je objekt dis­kret­no zak­la­njao pogled pre­ma Kniferovim sli­ka­ma ili se dis­tan­ci­ra­no nado­ve­zi­vao na nje­gov rad. Svako Gecanovo dje­lo pra­ti reče­ni­ca koja je inte­gral­ni dio rada.

„U Apoteci Tomo Savić Gecan direk­t­no inter­ve­ni­ra u Kniferov rad. Gecanov se rad teme­lji na poda­ci­ma dobi­ve­nim za potre­be pred­stav­lja­nja hrvat­skog pavi­ljo­na na vene­ci­jan­skom Biennalu 2022. godi­ne. Točno dvi­je godi­ne kas­ni­je, koris­te­ći iste podat­ke, izra­đen je novi algo­ri­tam koji će u Vodnjanu odre­đi­va­ti tem­po izmje­na, ras­po­red i broj rado­va Julija Knifera u gale­rij­skom pros­to­ru Apoteke. Tijekom mje­sec dana tra­ja­nja izlož­be, sva­kih neko­li­ko dana mije­njat će se ras­po­red Kniferovih rado­va čiji broj će vari­ra­ti. Ukupno će biti pri­ka­za­no dva­na­est crte­ža. Izmjene u pos­ta­vu bit će naj­av­lje­ne na web stra­ni­ci Apoteke. Rad u Vodnjanu ima isto­vjet­no isho­di­šte kao i rad u Veneciji pri­je dvi­je godi­ne“, piše u tek­s­tu Ane Knifer.

Julije Knifer rođen je u Osijeku, 1924. godi­ne, a umro je u Parizu 2004. godi­ne. U svom se radu usre­do­to­čio na istra­ži­va­nje jed­nog obli­ka – mean­dra, s kojim je zapo­čeo u kas­nim 1950’ te ga kas­ni­je razvio u sre­diš­nju toč­ku svo­je umjet­nič­ke pro­duk­ci­je. Bio je član hrvat­skog umjet­nič­kog kolek­ti­va Gorgona. Knifer je pred­stav­ljao Hrvatsku na Venecijanskom bije­na­lu 1976. i 2001. godi­ne, a 2014. Muzej suvre­me­ne umjet­nos­ti u Zagrebu pri­re­dio je veli­ku retros­pek­tiv­nu izlož­bu nje­go­vih rado­va. Izlagao je u Centru Pompidou u Parizu; MAMCO (Musée d’art moder­ne et con­tem­po­ra­in) u Ženevi i Muzeju suvre­me­ne umjet­nos­ti u Sydneyu. Njegovi rado­vi nala­ze se u broj­nim pri­vat­nim i jav­nim zbir­ka­ma diljem svi­je­ta, uklju­ču­ju­ći i Muzej moder­ne umjet­nos­ti u New Yorku, Tate u Londonu, Centar Pompidou u Pariz i Nacionalnu gale­ri­ju u Berlinu.

Tomo Savić-Gecan rođen je 1967. u Zagrebu, a živi i radi u Amsterdamu. Studirao je na Školi pri­mi­je­nje­ne umjet­nos­ti i dizaj­na te Akademiji likov­nih umjet­nos­ti u Veneciji i Milanu, nakon čega je usli­je­dio pos­li­je­di­plom­ski stu­dij na Ateliers Arnhem u Nizozemskoj. Godine 2020. posve­će­na mu je retros­pek­tiv­na izlož­ba u zagre­bač­kom Muzeju suvre­me­ne umjet­nos­ti. Samostalne izlož­be: Muzej moder­ne i suvre­me­ne umjet­nos­ti, Rijeka (2017.); Zuidplein, Amsterdam, i Van Abbemuse- um, Eindhoven, Nizozemska (2016.); Jeu de Paume, Pariz, i Bergen Kunsthall, Norveška (2010.); Etablissement d’en face, Bruxelles (2005.); De Loge, Haarlem, Nizozemska (2000.); Galerija PM, Zagreb (1998.); Galerija Kapelica, Ljubljana (1994.); i Galerije SC, Zagreb (1994.), među osta­lim. Odabrane skup­ne izlož­be: Kunsthalle Basel, Švicarska (2017.); Witte de With Center for Contemporary Art, Rotterdam, Nizozemska (2011.); Muzej suvre­me­ne umjet­nos­ti, Zagreb (2011.); Apex Art, New York (2007.); De Appel, Amsterdam (2006.); MoMA PS1, New York (2004.); Fridericianum, Kassel, Njemačka (2003.); Arti & Amicitiae, Amsterdam (2002.); Nacionalna umjet­nič­ka gale­ri­ja, Tirana, Albanija (2002.); i Kunsthalle Exnergasse, Beč (2001.). Sudjelovao je na veli­kim traj­nim izlož­ba­ma, među koji­ma su Bijenale vrta skul­p­tu­ra u Ženevi (2020.), Bijenale u Taipeiju (2012.), 51, Venecijanski bije­na­le umjet­nos­ti (2005.) i Manifesta u Ljubljani (2000.), kao i na raz­nim umjet­nič­kim rezi­den­ci­jal­nim borav­ci­ma, kao što su inclu­ding Art Explora, Pariz (2021.); Accelerate Croatia with Arts, CERN, Ženeva (2017.); 1646 Experimental Art Space, Haag (2012.); i PS1, New York (2004.).