Pulski fokus: Izložba fotografija “Iza kulisa sjene: Portreti beskućničkog života” na tržnici
Tekst i fotografije Marta HORVAT
Izložba fotografija “Iza kulisa sjene: Portreti beskućničkog života”, nalazi se nedaleko žiže pulske tržnice, nasuprot glavnog ulaza u njenu zgradu te svojim sadržajem izbacuje iz ubrzane svakodnevice sve one koji ju žele vidjeti. Jednom kad je primijećena i oni koji zastanu suočavaju se sa surovom realnošću pojedinih duša. Vanjska izvedba postava jednostavna je: metalni samostojeći okviri unutar kojih su postavljene fotografije isječaka iz života ljudi bez domova. Izložba je financirana od strane EU i sufinancirana od strane Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske te je dio projekta “Svjetionik Solidarnosti” (Beacon of Solidarity), nositelj projekta je Udruga Institut iz Pule. Izložbu je moguće pogledati i virtualno na ovoj poveznici.

„Ova izložba ima dublji cilj – potaknuti promjenu perspektive. Pozivamo vas da zastanete pred svakom fotografijom, duboko promislite o stvarnosti koju prikazuje i otvorite svoje srce i um kako biste bolje razumjeli stvarnost beskućnika. Kroz ovu izložbu želimo potaknuti dijalog i zajedničku odgovornost za stvaranje inkluzivnijeg društva“, navodi se u opisu izložbe.
Jedan dio fotografija je u boji, a drugi crno bijeli. Prikazuju privremena skrovišta i prebivališta beskućnika u Zagrebu, Poreču i Puli kao i njih same. Svaka fotografije nosi naziv koji dodatno intenzivira tematiku koja je prikazana.
Autori fotografija su Marin Magaš, Snježana Bratanović te Institut društvenih znanosti Ivo Pilar. Magaš je fotografijom „Večera u samoći“ uhvatio trenutak u kojemu čovjek stoji ispred kaosa smještenog iza njega, pogleda uperenog u daljinu dok jede. U umornom pogledu vidljivo je stanje uma koje odiše distancom.

Fotografija „Prag improvizacije“ svojim nazivom implicira na snalažljivost ljudi koji se moraju boriti za osnovne potrebe, a taj se lajtmotiv provlači kroz cijelu izložbu. Spavanje na skrivenim mjestima i u napuštenim prostorijama kojih danas ima sve više budući da je „lakše“ graditi novo, nego obnoviti staro kao što je vidljivo na fotografiji Snježane Bratanović „Pod sjenkom zaborava“.

Zazor i nelagoda bude se kada je riječ o temama kao što je ova, od kojih se danas rado okreće glava prema blještavilu i zoni komfora kojeg kapitalizam itekako „obećava“. Nazivom „Ogledalo bez odsjaja“ Magašove fotografije muškarca koji se gleda u ogledalu napuštenog toaleta još se jednom snažno naglašava realnost bez sjaja pojedinaca. S druge strane, „Trenutci radosti između prijatelja“ prikazuje dvojicu muškaraca uhvaćenih u danas na Balkanu većini dobro poznatoj „puš-pauzi“, a nazivom implicira upravo na prividan osjećaj sigurnosti i kontrole koji se u tom trenutku javlja i dopušta čovjeku da na trenutak zaboravi na sve probleme i situacije koje mu ne idu niz ruku.
Izložba poziva suvremenog čovjeka, danas ubrzanog svijeta koji trči u šestoj brzini i kojemu uvijek nešto nedostaje da stane bar na trenutak i osvijesti zahvalnost nad onime što ima te se zapita „Gdje juriš? U smrt? Hoće li biti bolje ako imaš još i taj auto ili i to zvanje?“