Razgovor s Marijanom Peršić – dobitnicom nagrade za pedagoški rad ‘Zvjezdana Ladika’
Tekst Paola ALBERTINI • Fotografije iz Arhiva Marijane Peršić
Razvijajući individualne i socijalne vještine mladi upoznaju sebe i svijet koji ih okružuje. Razvijaju vlastitu i suradničku kreativnost i kritičko mišljenje. A vjerujem da će im to dobro doći čime god se dalje u životu budu bavili.
Marijana Peršić, dramska pedagoginja Dramskog i plesnog studija Istarskog narodnog kazališta, dobitnica je nagrade za najbolji dramski i pedagoški rad ‘Zvjezdana Ladika’. Nagrada je dodijeljena na 26. Susretu profesionalno vođenih kazališta za djecu i mlade Hrvatskog centra ASSITEJ u Hvaru, a dobila ju je za forum-predstavu „Pravi izbor?“. U INK je već 18 godina i od tada svoje iskustvo i znanje neumorno prenosi djeci i mladima, a od ove godine i pripadnicima treće životne dobi. Razgovarali smo o njenom radu, reakcijama polaznika i onome što nas od dramaca očekuje u narednom razdoblju.
Kad i kako je počeo tvoj rad u kazalištu?
U Istarsko narodno kazalište sam došla 1996. godine. Isprva kao član studentske dramske skupine, a kasnije kao voditeljica grupa. Iako sam diplomirala hrvatski i talijanski jezik i književnost jako sam se zainteresirala za kazalište, dramaturgiju, režiju i mogućnosti dramskog odgoja u odgojno-obrazovnom radu s djecom i mladima te sam se u tom pravcu i daljnjem obrazovanju i samoobrazovanju i usmjerila. Još od 1999. sam član udruge Hrvatski centar za dramski odgoj putem koje sam se dodatno educirala u dramsko-pedagoškim spoznajama te organizirala razne radionice za odgajatelje, učitelje, članove udruga ističući važnost dramskog odgoja u radu s djecom i mladima. S raznim kazališnim tehnikama i sjajnim voditeljima radionica sam se upoznavala i putem nekadašnjeg Međunarodnog kazališnog festivala mladih INK‑a, kao i u radu na raznim domaćim i međunarodnim projektima koji promiču umjetničke, pedagoške, kazališne metode. Član sam međunarodne skupine “Together” koja se bavi istraživanjem i promicanjem Boalove metode – kazalište potlačenih. Rad u Studiju je društveno odgovoren kazališni rad s našim polaznicima, a čiju je vrijednost. prepoznala i šira zajednica.
Koliko dramskih skupina vodiš i koliko ih je ukupno?
Raspored prilagođavamo svake godine s obzirom na dobne skupine, stare ili nove članove, te razne aktivnosti koje imamo. Ukupni broj članova u Dramskom i plesnom studiju je oko 200. S obzirom na to da nas ima troje voditelja, pedagoga, pored mene su tu i Andrea Gotovina, Luka Mihovilović, rasporedili smo se tako da svatko ima svoje skupine i aktivnosti koje vodi. Kroz školsku godinu vodim oko 80 djece i mladih raspoređenih po dobnim skupinama, to su četiri skupine uz dodatnu aktivnost koju vodim za starije članove: forum-kazalište (jedna od tehnika kazališta potlačenih). No zajedno, kolege i ja vodimo jednu novu u skupinu od ove godine 60+ i samo njih je oko 25 upisanih polaznika.
Koliko je za djecu bitno i korisno sudjelovanje u dramskoj skupini?
Vjerujem da im je korisno sudjelovanje u dramskim skupinama neovisno o tome žele li se oni kasnije usmjeriti, educirati u okviru kazališne umjetnosti, gluma, režija, dramaturgija…. ili su tu zbog druženja, razvijanje društvenih vještina, glume, kreativnog izražavanja, sudjelovanja u predstavama…Od malih nogu prema starijoj dobi razvijaju se i mijenjaju njihove želje i potrebe. U metodi dramskog odgoja je kroz dramski izraz naglasak na odgoju. Što su stariji upoznaju se s mogućnostima različitih kazališnih izraza i metoda i time izoštravaju svoje daljnje afinitete. Razvijajući individualne i socijalne vještine upoznaju sebe i svijet koji ih okružuje. Razvijaju vlastitu i suradničku kreativnost i kritičko mišljenje. A vjerujem da će im to dobro doći čime god se dalje u životu budu bavili.
Dramski studio već je nekoliko godina i plesni. Koliko je i scenski pokret bitan za rad u kazalištu? Čini se da je neodvojiv od glume.
Scenski pokret je bitan u razvijanju i glumačkih sposobnosti. Od 2022. godine Dramski studio postaje Dramski i plesni studio INK‑a i sve je više djece i mladih koji se žele uključiti i raditi i u plesnom izričaju. Znači u radu imamo holistički, cjeloviti pristup djeci i mladima. Kretanje tijela u prostoru izuzetno je bitno i važno kroz sva životna razdoblja, potiče fleksibilnost tijela i pokreta, razvija koordinaciju, razvija pozitivnu sliku prema vlastitom tijelu. Zabavno je i opuštajuće scenski se kretati u zadatku samostalno kao i uskladiti se s cijelom skupinom.
Koliko tu ima igre, a koliko učenja? Ili oni zapravo kroz tu igru ujedno i uče?
Igrajući se uči, učenjem se igra. To je čvrsto pletivo. Igra se i učenje sjajno nadopunjuju i sljubljuju. Kako bi Boal rekao “Mi radimo praxitron. Tron označava mjesto, a praxis radnju.” Puno se može u radu s djecom i mladima kroz dobro osmišljene dramske aktivnosti, i igre i vježbe, izražavanje, stvaranje, predstave, pripovijedanje, čitanje, glumu, scensku montažu…. jer se tim radom u njih razvija osjetilna misao, rekao bi Boal. I, također, kako bi rekao i Paolo Freire (brazilski pedagog), nije poanta spoznati više ili manje, već spoznati različito.
Pretpostavljam da je rad s nešto starijima, teenagerima, drugačiji?
Neke polazišne točke u radu mogu biti iste, no rezultati takvog rada su bitno drugačiji. Što je sasvim razumljivo jer osim biološke, kognitivne, emotivne, sociološke različitosti u odrastanju i razvijanjem interesa javlja se kod tinejdžera bolja artikulacija društvenih okolnosti koje ih okružuju što je bitna postavka za daljnji usmjereni dramsko-pedagoški rad s njima.
Spomenula si i skupinu 60+ koju imate od ove godine. Kakvi su dojmovi, vas kao voditelja ali i samih polaznika?
Krenuli smo ove godine vrlo eksperimentalno, pitajući se hoće li uopće biti prijava za tu skupinu 60+, zanima li ljude te dobi da se priključe i sudjeluju u dramsko-plesnom izričaju. No, ugodno smo se iznenadili. Prijava je bilo i za dvije skupine, no ipak smo se odlučili za jednu, a za sljedeću godinu ćemo vidjeti. Zadovoljni su, jako kreativni, željni stvaralačkog rada i u dramskom i u plesnom smjeru. Polaznika ima od 60+ do 85, to su vrlo aktivni ljudi koji se u svojoj dobi uključuju u razne slobodne aktivnosti i mogu nam biti primjer svojim vedrim i pozitivnim stavom prema životu.
Osim što vodiš dramsku, sudjeluješ i u realizaciji predstava. „Pravi izbor?“ nagrađen je na nedavno održanim Susretu u Hvaru. Jesi li se nadala tom velikom priznanju i koliko ti ono znači?
Nisam se nadala, jer mislim da je to po prvi put, na evo sada već održanim 26. Susretima profesionalno vođenih kazališta za djecu i mlade, da je bila prikazana forum-predstava. Tako da mi je bilo iznimno drago da smo uopće dobili priliku sudjelovati i da su nas uvrstili u program. No, eto ipak zajednički rad bivših i sadašnjih dramaca koji kroz predstavu progovaraju o društveno osjetljivim problematikama svojih vršnjaka, nasilje u adolescentskim vezama, je na tim susretima dobila zasluženo priznanje.
Koliko rad u kazalištu pomaže mladima da se uhvate u koštac s brojnim izazovima odrastanja? Naime, već si spomenula da u svom radu koristiš tehniku forum – kazališta. O čemu se radi?
Kazalište im pruža mogućnost odmaka, refleksije složenih međuljudskih odnosa. U simuliranom prostoru dramske igre (glume, stvaranja priče..) vježbaju svoje stavove, razmišljanja, promatraju svoja i tuđa izražavanja, međusobno se slušaju, daju si podršku, zabavljaju se, druže, razgovaraju te time nadopunjuju, izgrađuju svoje kritičko opažanje svijeta, društva, zajednice koja ih okružuje. Vjerujem da im određena dramske tehnike i metode pomažu da se spremnije susretnu sa svojim izazovima odrastanja i da uvijek i u svemu pronalaze tračak optimizma za koji se mogu uloviti i nastaviti dalje. Kazalište potlačenih je metoda koju je razvio Augusto Boal, brazilski redatelj, pedagog, humanist, borac za ljudska prava. Kazališna metoda je nastala iz potrebe za otporom protiv nepravde, progona ljudi, nasilja, protiv cenzure, a za slobodu govora tijekom vojne diktature u Brazilu, 60-tih godina 20. stoljeća. Metoda kazališta potlačenih pod svojim okriljem okuplja mnoge kazališne tehnike koje je Boal razvijao sa svojim suradnicima u Južnoj Americi i Europi: novinsko kazalište, forum-kazalište, duga želje, nevidljivo kazalište, legislativno kazalište. Ovaj sistem kazališnih vježbi, igara i tehnika ima za cilj razvijati kod potlačenih ljudi kazališni jezik kao osnovni ljudski jezik kojim mogu komunicirati s drugim članovima društva i izraziti svoju volju i svoje želje. Potlačeni su oni ljudi kojima je na bilo koji način onemogućeno pravo na dijalog. Kazalište potlačenih ima za cilj potaknuti ljude na djelovanje. Forum-kazalište je najraširenija tehnika kazališta potlačenih. Predstava forum-kazališta započinje odigravanjem scena u kojima protagonist ne može riješiti problem (tlačenje) koji ga muči. Publika je tada pozvana da zamijeni protagonista i, na svoj način, pokuša riješiti problem. U predstavi prepoznajte protagonista, osobu koja trpi nasilje, te antagonista, osobu koja vrši nasilje, te ostale likove koji su saveznici ili protagonistu ili antagonistu. Tijekom forum razvija se konstruktivni dijalog koji u svojoj srži sadrži aktivno sudjelovanje gledatelja.
Nedostaje li ti nakon tolikih godina inspiracije i motivacije u radu?
Ponekad. Tijekom svih ovih godina rada zastane se koji put razmišljajući što dalje, kako motivirati, poticati, razvijati? Ponekad stvaralački izvor presuši pa se ponovno nađe neki impuls, inspirativni put da se on ponovno napuni. Bit će da je to stalna mijena. Izazovno je u današnjim vremenima, biti roditelj, biti odgajatelj i uvijek iznova prepoznati ili pronalaziti nadu i ljepotu življenja. Kao odrasle nas to prema djeci obvezuje, djeci i mladima smo to dužni. Dramski izraz, dramska pedagogija te metoda kazališta potlačenih moje su oruđe, instrumenti u radu s djecom i mladima, a posljedično taj rad je i treniranje vlastite vjere u izgradnju pravednijeg društva.
Bliži se kraj školske godine i prezentacije rada. Što pripremate?
Pa evo svi smo uronjeni u svoje teme, redovne i dodatne probe. Najmlađi polaznici, 1. i 2. razred osnovne škole, imaju zagonetke i pjesmicu, to su tekstualni oblici i polazišna točka za scensku igru – “Mali svijet”. Djeca se kroz igru upoznaju s govorom, radnjom, scenskom organizacijom u službi pripovjednog. Kroz igru osvještavaju mogućnosti suradnje s ostalim članovima skupine, te stvaralački i solidarno grade zajedno svoj mali svijet scenske igre. Sa starije dvije skupine, od 3. do 6. razreda osnovne škole, nešto složenije. Predložak za rad na stvaranju teksta koji se već godinama istražuje s raznim generacijama članova Dramskog studija, pa je tako zadesilo i ovu generaciju, jest razumijevanje komunikacije u tehnološkom dobu. Naime, riječ je o dramskom istraživanju različitih mogućnosti komuniciranja. Kako društvene mreže, realne i virtualne, utječu na naš svakidašnji život? Na koji način komuniciramo, kako se izražavamo, koje instrumente, alate koristimo, koje jezike upotrebljavamo da bismo ostvarili dijaloge ili monologe? Što je dio virtualnog, a što realnog svijeta, ili je u viralnom objedinjeno oboje? Naslov prezentacije je “Spam“.
“Hotel Agato” je scenska igra nastala na osnovu jedne vježbe iz knjige Augusta Boala “Igre za glumce i ne-glumce”. Naime, skupina je tijekom improvizacija razvijala temu, likove i priču inspiriranom napeticama, u stilu Agathe Christie, majstorice krimića. U procesu su polaznici stvarali i razrađivali svoje likove, istraživali i razvijali njihove kratke biografije. Kroz improvizacije smo dolazili do dramskih situacija koje smo zapisivali i ugrađivali u završni tekst. Prezentacija je zamišljena da bude živo čitanje dramskog teksta na sceni.
Te skupina forum-kazališta (jedna od tehnika veće metodologije kazališta potlačenih, poznata i kao Boalova metoda) koja od ove godine djeluje te je pokazala interes za boljim upoznavanjem tehnike forum-kazališta, jedne od najraširenijih tehnika kazališta potlačenih, Augusta Boala. Polaznici su se kroz vježbe, igre, teoriju i praksu upoznavali s radom Augusta Boala, brazilskog kazališnog redatelja, pedagoga, dramaturga. Rezultat rada u radionici bit će kratka radionica s publikom u sklopu istraživačkog procesa rada polaznika na forum-predstavi tematike eng. body shaminga (posramljivanje tijela). Body shaming se može smatrati oblikom verbalnog zlostavljanja, činom ismijavanja i ruganja, neovisno o tome izvodi li se izravno ili neizravno, uživo ili putem društvenih mreža, sa ili bez znanja te osobe. Početno pitanje za istraživanje i rad na temi: u razdoblju visoke tehnološke razvijenosti, kako se mladi nose sa mentalnim zdravljem, na koji način razvijamo komunikacijske vještine i koje vrijednosti pritom gradimo, a koje gubimo?