“Svugdje stranci – Foreigners Everywhere – Stranieri ovunque” – 60. međunarodni Bijenale umjetnosti u Veneciji
Tekst i fotografije Boris BOGUNOVIĆ i Gracijela BENČIĆ
Pojam stranca slojevit je i višeznačan, a Svugdje stranci znakovit je naziv 60. Međunarodnog Bijenala umjetnosti koji je u vjetrovitoj i prohladnoj Veneciji službeno otvoren 20. travnja, a potrajat će sve do 24. studenog ove godine.
Claire Fontaine, Stranieri ovunque, (2004−2024), Arsenale, Venezia.
Ovaj naslov izvučen je iz serije radova koje je 2004. započeo talijansko-britanski umjetnički duo Claire Fontaine. Njihovi radovi sastoje se od neonskih instalacija u različitim bojama koje na većem broju jezika prikazuju iste riječi i tako proniču u nova značenja i iskustva kako bi istakli da svaki od nas može biti ili je bio stran nečem ili nekom u pojedinom trenutku svog života. Sama pak fraza dolazi od istoimenog torinskog anarhističkog kolektiva koji se borio protiv rasizma i ksenofobije početkom 2000-ih.
Nil Yalter, Exile is a Hard Job (1997−2024), Giardini, Cental Pavilion
Ovaj izraz, kako objašnjava brazilski kustos Adriano Pedrosa, umjetnički ravnatelj 60. Bijenala, “…ima nekoliko značenja. Prije svega, kamo god da idete i gdje god da se nalazite uvijek ćete naići na strance – oni/mi smo posvuda. Drugo, da bez obzira gdje se nađete, uvijek ste istinski, a duboko u sebi stranac.“ Osim toga, može se reći da je stranac onaj koji dolazi iz druge kulture, koji ima drugačiji moral ili svjetonazore, stranac je ukratko: drugi i drugačiji!
Pablo Delano, The Museum of the Old Colony (2024), Giardini, Central Pavilion
Prema rječniku, primarno značenje riječi queer je strano ili čudno, a bijenalna središnja izložba otvorena je upravo za umjetničku produkciju queer umjetnika, koji se kreću unutar različitih seksualnosti i spolova, često progonjeni ili zabranjeni. Osim njih prisutni su umjetnici autsajderi koji se nalazi na marginama svijeta umjetnosti, a također u velikom broju nailazimo na tradicijske ili urođeničke umjetnice i umjetnike, koji su često tretirani kao stranci na zemlji svojih predaka. U svakom slučaju, vidljivo je da umjetničko stvaralaštvo tih grupa umjetnika predstavlja glavni interes na ovom Bijenalu.
Aravani Art Project, Diaspore (2024), Arsenale, Corderie
Središnja izložba koja je postavljena dijelom u Giardinima, a dijelom u Arsenalu osim toga nastoji preispitati granice i definicije modernizma i predstavlja radove više od 330 umjetnika iz Latinske Amerike, Afrike, Bliskog istoka i Azije. Velika većina tih umjetnika nikad nije sudjelovala na Bijenalu, a kako je riječ o svojevrsnom pregledu radova nastalih tijekom 20. stoljeća treba dodati da velik broj prisutnih umjetnika više nije među živima.
MAHKU (Movimento dos Artistas Huni Kuin), kapewë pukeni (2024), Giardini, Central Pavilion
Na ulazu u Giardine posjetitelje dočekuje monumentalni mural na fasadi Središnjeg paviljona kojeg je oslikao MAHKU kolektiv, skupina autohtonih Huni Kuin umjetnika iz Brazila. Mural prikazuje kapewë pukeni, priču o putovanju njihovih predaka preko Beringovog prolaza na leđima aligatora. MAHKU povezuju vidljive umjetničke aspekte s nevidljivom prirodom svojih vizija, prevodeći tradicionalne domorodačke prakse u konvencije svijeta umjetnosti.
Yinka Shonibare, Refugee Astronaut VIII (2024), Arsenale, Corderie
Astronaut izbjeglica Yinke Shonibare, u svemirskom odijelu i s vrećom oskudnih stvari na leđima, postavljen je na ulazu u Arsenale. On je stranac u stranoj zemlji koji nas poziva da ga pratimo prema sljedećem prostoru u kojem se nalazi Takapau, velika instalacija od isprepletenih traka za učvršćivanje koju je izradio Mataaho Collective, skupina od četiri maorske žene iz Aotearoa na Novom Zelandu. Ova impresivna i poetska instalacija dobila je Zlatnog lava za najbolji rad središnje izložbe. Naziv označava fino tkanu prostirku, tradicionalno korištenu u obredima, osobito tijekom poroda. Takapau ukazuje na trenutak rođenja, označavajući prijelaz između svjetla i tame. Instalacija, iz više perspektiva, otkriva svoju zamršenu konstrukciju međuigrom svjetla i sjena na tkanim uzorcima nudeći multisenzorno iskustvo.
Mataaho Collective, takapau (2024), Arsenale, Corderie
Sabelo Mlangeni je južnoafrički fotograf koji skreće pozornost na ljepotu, naklonost, ranjivost i svjetovno na neočekivanim mjestima. Uvijek odbijajući centralizirati nasilje, on u svom opusu ističe queer pojedince u trenucima pauze, odmora ili uživanja. Da bi se uhvatila takva intimnost, preduvjet je povjerenje i bliskost. Tako, Mlangeni često provodi duže razdoblje s ljudima koje snima kako bi uhvatio njihovu specifičnu auru, ali i šire univerzalno iskustvo. Njegove fotografije prikazuju elegantne, prkosne, sentimentalne aspekte queer života na mjestima koja se često smatraju prijetećim.
Sabelo Mlangeni, Black Man in Dress (2011), Arsenale, Corderie
Idući dalje kroz Arsenale nailazi se do osam video projekcija na kojima vidimo ruke koje iscrtavaju smjer putovanja po kartama Europe i Sjeverne Afrike. Marokanska umjetnica Bouchra Khalili susrela je migrante iz Afrike, Bliskog istoka i Južne Azije na željezničkim kolodvorima diljem Europe i uvjerila ih da opišu svoja očajnička putovanja. Prolazeći nepredvidivim putanjama, zaustavljajući se i nastavljajući dalje, oni traže način preživljavanja i sigurnost, ma koliko privremenu, a njihove priče su koliko tragične toliko i dirljive.
Bouchra Khalili, The Mapping Journey Project (2008−2011), Arsenale, Corderie
Na Bijenalu je ove godine prisutno skoro 90 nacionalnih paviljona, a Zlatnog lava dobio je aboriđinski umjetnik Archie Moore za izložbu u australskom paviljonu. On je mjesecima kredom iscrtavao monumentalno obiteljsko stablo. Tako je 65.000 godina aboriđinske povijesti, iako dijelom izgubljene, upisano na zidove i strop paviljona. Riječi Kamilaroi i Bigambul jezika potvrđuju inicijative oživljavanja domorodačkog jezika, dok praznine signaliziraju kolonijalne invazije, masakre, bolesti i raseljavanje koje prekidaju obiteljske veze. Umjetnik koristi svoju obiteljsku povijest kako bi sustavne probleme učinio opipljivim publici, istovremeno podsjećajući da smo svi mi u nekoj dalekoj prošlosti rođaci. S ovim projektom, rekao je, „dovodim članove obitelji iz prošlosti u sadašnjost i budućnost gdje se na njih može gledati humanije“.
Archie Moore, kith and kin (2024), Giardini, Australia Pavilion
Posebno priznanje žirija dobila je skulpturalna instalacija Doruntine Kastrati u paviljonu Kosova. Njen projekt bavi se iskustvima dvanaest radnica tvornice rahatlokuma u Prizrenu. Dijelom zbog toga što radnice svoj posao obavljaju stojeći, gotovo jedna trećina njih podvrgnuta je operaciji zamjene koljena. Skulpture su oblikovane su prema ljuskama različitih orašastih plodova koji se koriste kao sastojci u tim delicijama. Izrađene od različitih metala, one istovremeno aludiraju na kirurške implantate i industrijsku proizvodnju. Nabijena simboličkim značenjem, upućujući na otuđenje žena iz radničke klase, ova instalacija odaje počast tim narativima i stvara duboke asocijacije.
Doruntina Kastrati, The Echoing Silences of Metal and Skin (2023), Kosovo Pavilion, Venezia
Nagovještaji nasilja i sukoba prisutni su u mnogim paviljonima pa je tako izraelski ostao zatvoren jer su njihova umjetnica i cijeli tim objavili da neće izlagati svoje radove sve dok se ne vrate taoci i postigne primirje u Gazi, a ruski paviljon za razliku od prošlog puta nije zatvoren već je prepušten za izlaganje Boliviji. Tu je i instalacija u poljskom paviljonu Repeat after Me II, rad ukrajinskog kolektiva Open Group koji koristeći karaoke format predstavljaju kolektivni portret svjedoka rata u Ukrajini. Protagonisti dva filma civilne su izbjeglice koje oponašajući zvukove vatrenog oružja govore o ratu, a zatim pozivaju publiku da to ponavlja za njima. To je onomatopeja pucnjeva, projektila, zavijanja sirena i eksplozija, s titlovanim tekstualnim opisom smrtonosnih oružja i predstavlja zvučni zapis rata koji nam izravni svjedoci pokušavaju dočarati. Sposobnost prepoznavanja tih zvukova mogla im je spasiti živote, a mi smo pozvani naučiti jezik njihovih iskustava.
Open Group, Repeat after Me II (2022−2024), Poland Pavilion, Giardini
Osjećaj težine provlači se i danskim paviljonom kojem je za ovu priliku promijenjeno ime u „Kalaallit Nunaat” što se prevodi kao Grenland, a doslovno znači „zemlja ljudi“. U njemu se predstavlja izložba grenlandskog fotografa Inuuteqa Storcha pod nazivom „Rise of the Sunken Sun“. Njegove fotografije dokumentiraju svakodnevni život naroda Kalaallit na Grenlandu pod utjecajem danskog kolonijalizma. Izložba zadire u koncept uključivanja u proces dekolonijalizacije, naglašavajući težnju za vidljivošću, uz osjetljivu svjesnost o složenostima nacionalnih, kulturnih i osobnih identiteta.
Inuuteq Storch, Sunset of Forgotten Moments (1940−2000), Danmark Pavilion, Giardini
Drugačiji osjećaj prevladava u paviljonu Egipta pred kojim su često nastajali duži redovi. U njemu se predstavlja Wael Shawky s glazbenim filmom Drama 1882, koji kao temu uzima godinu egipatske Urabi revolucije protiv imperijalne vladavine. Njegova epska i fascinirajuća glazbena inscenacija preoblikuje narativ dramatičnog slijeda događaja koji su započeli tučnjavom u kafiću i eruptirali u nerede prije no što su Britanci ugušili pobunu i okupirali Egipat. Shawkyjeva pripovijest u osam činova podsjetnik je na povijesnu, imperijalnu ulogu Velike Britanije. Film je izravan odgovor na temu Bijenala i podsjeća nas da su u slučaju Egipta (ali i drugih zemalja) kolonizatori zapravo oni koji su stranci, a ne imigranti.
Wael Shawky, Drama 1882 (2024), Egypht Pavilion, Giardini
Zanimljiv je i paviljon Nigerije s izložbom pod nazivom Nigeria Imaginary koja proučava problematičnu prošlost zemlje i dohvaća ideju identiteta iz etnografske sigurnosti kroz radove osam umjetnika iz dijaspore. Predstavljajući različite perspektive i konstrukte ideja, sjećanja i nostalgije o Nigeriji, oni se koriste kako bi zamislili Nigeriju u budućnosti. Ovdje postoji pravi smisao kreativne domišljatosti, materijalne složenosti i dijaloga. Izložba istražuje „…ulogu velikih trenutaka u nigerijskoj povijesti, trenutke optimizma, kao i Nigeriju koja živi u našim umovima, Nigeriju koja bi mogla biti i koja će tek biti”, kako objašnjava kustosica Aindrea Emelife.
Toyin Ojih Odutola, Congregation (2023), Nigeria Pavilion, Venezia
Fasada američkog paviljona prekrivena je živopisnim bojama i naslovom izložbe Jeffreya Gibsona, the space in which to place me koji upućuje na stih pjesme književnice iz naroda Oglala Lakota, Layli Long Soldier, u kojoj ona naglašava ograničenja i pritiske kojima su domorodačke zajednice izložene. Gibson je Mississippi Choctaw/Cherokee podrijetla i nizom slika i skulptura otkriva konstelaciju referenci koje sežu od tekstova pjesama Nine Simone i Tracy Chapman do citata iz ustava Sjedinjenih Država.
Jeffrey Gibson, the space in which to place me (2024), USA Pavilion, Giardini
U središtu izložbenog prostora postavljena je boksačka vreća ukrašena perlama i retkom iz Deklaracije neovisnosti: “WE HOLD THESE TRUTHS TO BE SELF EVIDENT”. Svaki dio izložbe prepun je slojeva referenci, povezanih s pojmom što znači biti “slobodan”. Gibsonova obilna uporaba apstraktnih geometrijskih oblika u jarkim bojama suočava nas s kromofobijom suvremene umjetnosti. Njegova praksa odražava živopisnu stvarnost domorodačkih zajednica u Sjedinjenim Državama, kao oblik kulturne kritike koji se bavi kompleksnom poviješću umjesto da je briše.
Jeffrey Gibson, the space in which to place me (2024), USA Pavilion, Giardini
Gamarra Heshiki, peruanska umjetnica japanskog podrijetla izložbom u španjolskom paviljonu stvorila je impresivan opus koji se oslanja na opsežno istraživanje umjetničkih djela koja se čuvaju u španjolskim muzejima. Njezine delikatne kreacije razotkrivaju priče kolonijalne povijesti i nevidljivost migranata, koje ona definira kao ljude, biljke, druge žive organizme i sirovine. Posjetitelji u jednom trenutku ulaze u Migrant Garden u središnjem prostoru paviljona, gdje se nalaze oslikane kopije postojećih spomenika. Time ih se potiče da odvoje vrijeme za refleksiju o temama ove značajne izložbe i možda razmotre što se može učiniti da se nešto promijeni u budućnosti.
Gamarra Heshiki, Migrant Art Gallery (2024), Spain Pavilion, Giardini
Podosta udaljen od središnjih zbivanja, ali ne manje zanimljiv je paviljon Estonije koja se predstavlja s izložbom Edith Karlson pod nazivom Hora lupi. Naziv je osmišljen prema mitskom satu vuka, navodnom dobu noći kada se većina ljudi rađa ili umire. Njena prezentacija vodi nas kroz trenutke žalosti, melankolije i straha. Složena instalacija postavljena u crkvi Santa Maria delle Penitenti prikazuje ljude, ljudsko-životinjske hibride, uplakane žene i bijele rode, evocirajući neizbježnu nesreću rođenja i uvijek opterećujuću prirodu čovjeka. Tako se u desakraliziranoj crkvi oblikuje egzistencijalni narativ o životinjskoj prirodi ljudi, koja ponekad poprima brutalan i nasilan, a drugi put poetičan i pomalo smiješan ili blag i melankoličan oblik.
Edith Karlson, Hora lupi (2024), Estonia Pavilion, Venezia
Hrvatski paviljon nakon više godina konačno ima zaseban paviljon u Veneciji. To je ugodan, prostran i svijetao prostor doduše malo izvan glavnih prometnih pravaca, ali ga je umjetnica Vlatka Horvat koja živi i radi u Londonu iskoristila na najbolji mogući način. Njen koncept pod nazivom Priručnim sredstvima – By the Means at Hand nadovezuje se na temu Bijenala doprinoseći specifičnom vrstom umjetničke razmjene.
Vlatka Horvat, By the Means at Hand (2024), Croatia Pavilion, Venezia
Naime, ona je iskoristila mrežu svojih prijatelja umjetnika iz zemalja širom svijeta koji su svi, poput nje stranci u zemljama u kojima žive, da joj pošalju jedan rad manjih dimenzija koji će na neki način odraziti njihovo iskustvo života u dijaspori. Zauzvrat, ona im šalje jedan svoj novi rad nastao u paviljonu koji je ujedno postao njena umjetnička rezidencija za vrijeme trajanja Bijenala. Ključni aspekt ovog procesa razmjene je da se ne koriste uobičajene vrste slanja pošiljki putem pošte ili dostavnih servisa već rad do paviljona stiže preko prijatelja ili poznanika koji planiraju doći u Veneciju i tako postaju neformalni kuriri.
Vlatka Horvat, By the Means at Hand (2024), Croatia Pavilion, Venezia
Na taj način hrvatski paviljon postaje mjesto konvergencije i okupljanja umjetnika i nesumnjivo predstavlja pozitivan primjer i model umjetničke solidarnosti, kreativnosti, povjerenja i improvizacije. To je također mjesto koje je u stalnoj mijeni budući da novi radovi stalno pristižu te se nakon obrade i arhiviranja izlažu u paviljonu. Stoga je budući izgled izložbe nemoguće predvidjeti, ali to daje posebnu draž i motivaciju za ponovni posjet zasigurno jednom od boljih nacionalnih paviljona ove godine u Veneciji.
Tanja Ostojić, Cities I lived at… (2024), Croatia Pavilion, Venezia
Kao turisti, strani radnici ili migranti, ako putujemo svi smo mi u nekom trenutku i negdje stranci, a s obzirom da u Veneciji živi približno 50.000 ljudi i po procjenama je godišnje posjeti nekih 30 miliona turista slobodno bi se moglo reći da je to grad stranaca. Pitanja postkolonijalizma, slobode, povijesne (ne)pravde i potlačenih svih vrsta pojavljuju se učestalo kako prolazimo kroz bijenalne izložbe, a Camus je davno rekao: „Čovjek je uvijek slobodan na nečiji tuđi račun.“
Madhvi Parekh, Cosmic Garden (1992), Eventi Collaterali, Venezia
Stranac je onaj koji dolazi iz prostora koji nam nije poznat, a ti prostori mogu biti fizički ili nematerijalni. Susret sa strancem i stranim može se shvatiti kao nešto što nas ugrožava, ali s druge strane to je prilika da naučimo nešto novo i tako ono što je bilo strano postaje poznato i prestaje nas plašiti. Onaj drugi postaje naš bližnji, a time i mi postajemo potpuniji. Uz uvjet da smo dovoljno otvoreni ovaj Bijenale sa svojim strancima posvuda nam u tome nesumnjivo može pomoći.