Milica Sinkauz i Ivana Đula o slikovnici „Ništa strašno“: „Nama je jako zabavno dok zajedno pišemo“
Tekst Paola ALBERTINI • Fotografije iz arhiva Monte Librića
Festival dječje knjige – Monte Librić je iza nas, a dojmovi s njegova 17. izdanja još su živi. Kako je bilo autoricama predstavljene slikovnice „Ništa strašno“, Milici Sinkauz i Ivani Đula, razgovarali smo netom nakon njegova održavanja. Njih dvije udružile su snage u pisanju ove priče, a inače mnogo zajedno rade – pišu, vode radionice za djecu, imaju udrugu… Ispričale su nam više o svemu što rade i planiraju u budućnosti.
Kakvi su dojmovi s Monte Librića gdje ste predstavili slikovnicu „Ništa strašno“?
Milica: Jako smo se veselile tome što ćemo slikovnicu predstaviti upravo na Monte Libriću kao jedinom festivalu u Hrvatskoj čiji su program i koncept posvećeni isključivo promociji dječje knjige. U publici na predstavljanjima knjiga sjedi većinom dječja publika što festival također čini posebnim. Drago mi je što je naša slikovnica svjetlo dana ugledala netom prije početka Festivala pa se sve savršeno poklopilo. Predstavljanje slikovnice prošlo je u opuštenoj atmosferi, kakvu samo djeca znaju napraviti. Sjajno su reagirala, razgovarala, komentirala, postavljala pitanja. Prvi put smo napravile i radionicu za djecu na temelju svoje slikovnice. Mislim da govorim u ime svih ako kažem da je Monte Librić ispunio očekivanja.
Ivana: Apsolutno. Uvijek je velika radost vratiti se na Librić i osjetiti tu njegovu posebnu atmosferu. Na Librić sam ranije dolazila kao izvođač, ali predstavljanje naše slikovnice bilo je posebno uzbuđenje. Jako je važno da postoji takav festival koji okuplja djecu oko knjige. I velika je sreća moći slikovnicu predstaviti publici kojoj je namijenjena i s njima voditi razgovor o njoj.
Kakve su reakcije publike na slikovnicu?
Ivana: Na našu veliku sreću, reakcije su odlične! Zasad su to djeca iz naše bliže okoline, ali svi su se vrlo brzo povezali s pričom. Na zalistu, na kojem su okviri s različitim strahovima, zadržavaju se nakon svakog čitanja, izmišljaju svoje strahove, svoje strašne predmete i sportove, sve čemu smo se i nadali. Slikovnica ih potiče da nastave maštati i stvarati, a opet otvaraju temu koja sve njih (ali i nas), više ili manje, muči pa su, u dosadašnjem iskustvu, već nakon prvog čitanja otvoreno pričali o svojim strahovima. Osim toga, ilustracija je toliko bogata i prepuna detalja da posve okupira dječju pažnju i ona standardna dječja nestrpljivost oko okretanja nove stranice, gotovo u potpunosti nestaje.
Milica: Čini se da su djecu podjednako uspjeli privući i tekst i slika. To nam je bio cilj. Slikovnica je prepuna detalja i imam osjećaj da svako dijete u njima može prepoznati i pronaći nešto iz svog svijeta. Neki se detalji provlače kroz cijelu slikovnicu i drago mi je da su djeca otkrivajući slikovnicu otkrila i tu igru traženja. U imaginiranju strašnog svijeta posegnule smo za novim riječima, tekst sadrži dosta kovanica i čujem od onih koji su već čitali da su i djeca potaknuta slikovnicom počela izmišljati nove školske predmete i nove riječi. Sve to mi govori da smo napravili nešto dobro.
Je li bilo teško obraditi temu straha? Naime, o dječjim je strahovima već puno napisano, vi ste se dosjetile zanimljivog pristupa i simpatične ideje.
Ivana: Bilo je izazova, ali ništa strašno. Neko smo vrijeme proučavale koji se strahovi i kada javljaju kod djece, tražile smo i neke neobične strahove i izmišljale svoje. Dugo smo zapravo provele u osmišljavanju tog svijeta. I činjenica da smo ga prvo pisale za dramski tekst sigurno je doprinijela tome da je svijet razrađen do u detalj. Kasnije, kad smo ga prilagođavale za slikovnicu, sve je bilo kao neka igra. Jako nam je važan jezik, željele smo zadržati ritam iz dramskog teksta i igre riječi pa smo puno vremena provele čitajući naglas, isprobavajući različite varijante, tražeći najbolji način da kažemo da je bojati se u redu i da se sa svojim strahom trebamo sprijateljiti.
Milica: Htjele smo pisati tekst na temu dječjih osjećaja, a strah nam se činio najpotentnijim za razvoj i vođenje nekakve dramske priče. Izdvojile smo jedan strah, strah od mraka, i krenule od jedne uobičajene situacije: tata priča priču djetetu prije spavanja. Ali ne priča mu uobičajenu, već strašnu priču. Kad smo izmaštale taj okvir, priča se samo krenula puniti, a strašni svijet je postajao sve zaigranijim i sve stvarnijim. Toliko da dijete, uz malo straha, ipak odluči zaroniti u njega i putem shvati da bojati se, u ovom slučaju mraka, nije ništa strašno.
Koliko je izazovno napisati nešto edukativno, a da pritom bude i djeci zabavno?
Ivana: Možda je ključ u tome da je nama jako zabavno dok zajedno pišemo. Nikada ne polazimo od edukativnog, niti nam je to cilj. Tražimo temu koja je bliska djeci, koja ih se tiče i o kojoj bi oni voljeli čitati i razgovarati, a onda i način na koji bismo im tu temu približili.
Milica: Nismo razmišljale o edukativnom aspektu tijekom pisanja teksta i osmišljavanja slikovnice. Više o tome na koji sve način možemo približiti djetetu nešto čega se boji, kako možemo o tome razgovarati, kako sve možemo otvoriti i rastvoriti taj problem, a da ne dociramo. A pričanje priča često ispadne najbolji put do dječje glave i do dječjeg srca. A na kraju ih, ako ih zainteresira, i povuče za jezik.
Kako je raditi u tandemu? Je li izazovno? Kad i kako ste počele raditi zajedno?
Ivana i Milica: Već jako dugo radimo zajedno. Počelo je s dramskim tekstovima prije desetak godina. Prvi tekst na kojemu smo zajedno radile zvao se Ritam Tam. Zanimljivo, baš će ritam poslije postati jedno od glavnih obilježja naših zajedničkih tekstova. A jedan od tih prvih autorskih tekstova koje smo zajedno pisale bio je i Ništa strašno. Iako je pisanje uglavnom usamljena praksa, mi smo nekako spontano našle način da pišemo zajedno i s lakoćom i puno smijeha stvaramo tekstove za djecu. Jedino što je trenutno izazovno je uskladiti kalendare.
Kako je bilo surađivati s Dominikom Vukovićem koji je zaslužan za ilustracije?
Milica: S Dominikom nas je spojio Seid Serdarević jer je osjetio da bi upravo Dominik mogao biti “taj” ilustrator za ovu priču. Slikovnica nije ni samo literarni ni samo likovni medij. To dvoje mora zaživjeti zajedno da bi se djetetu približilo neko djelo. Zato nam je bio jako važan dijalog s ilustratorom, da mu se priča svidi, da ju ispričamo zajedno. Da tekst i slika postanu cjelina, da se što je moguće bolje nadopunjavaju. Puno smo razgovarali o tome što želimo dobiti od ilustracije, kojim detaljima nije mjesto u tekstu jer mogu biti kvalitetnije nadomješteni slikom, pa čak i o likovnim rješenjima kao što su boje i tonovi koji prevladavaju u svijetu djeteta i u strašnom svijetu. Mislim da smo tijekom ovog procesa puno naučili jedni od drugih. Nitko od nas nije vukao samo na svoju stranu, a svatko je na kraju donio nešto svoje i autentično u tu cijelu priču. To osjećam kao kvalitetu ove slikovnice.
Inače pišete dramske tekstove, odakle ideja za slikovnicu?
Ivana: Slikovnica je potiho želja već dugo. Imali smo raznih ideja o čemu bi mogla biti i s kim bismo je voljeli raditi, a onda, kada smo napisali dramski tekst Ništa strašno shvatile smo da je on savršen materijal za slikovnicu. Osim što nam se tema učinila važnom i potrebnom, u dramskom tekstu je već postojao razrađen bogati svijet strahova, koji je nudio puno u likovnom smislu. Dugo je prošlo od naše želje do realizacije, ali u jednom trenutku se sve posložilo, i izdavač i urednica i ilustrator, i napokon smo imali priliku tu želju i ostvariti.
Milica: Ništa strašno nam se odmah učinio dobrim predloškom za rad na slikovnici. Tekst je bio prepun detalja i činilo nam se da otvara prostor za daljnje imaginiranje. Inače i jedna i druga volimo medij slikovnice, puno smo ih i pročitale i otkrile jedna drugoj i dugo je postojala želja da nešto od onog što zajedno pišemo jednom postane dio slikovnice. Trebalo je samo pričekati trenutak.
Obje ste uključene u rad udruge Artarea? O čemu je riječ?
Ivana: Artareu smo pokrenuli 2014. godine. Nastala je iz potrebe za stvaranjem prostora slobode u kojem će se djeca moći baviti različitim aspektima umjetnosti. Zamislili smo je kao mjesto gdje će se djeca i mladi okupljati i družiti i gdje će moći slobodno učiti i stvarati. Obje smo još od studentskih dana u svijetu dramske i glazbene pedagogije pa smo htjele pokrenuti nešto svoje, gdje ćemo, u suradnji s drugim umjetnicima i pedagozima, moći realizirati razne radionice. I evo, ove jeseni slavit ćemo deset godina. Iza nas su brojni projekti, više ne brojimo koliko djece je prošlo kroz naše radionice, koliko djece je odraslo i još uvijek odrasta s Klavirskom početnicom i koliko smo suradnji realizirali s raznim festivalima, centrima za kulturu, vrtićima i školama. Naš najdugovječniji projekt koji je uključen i u Ruksak pun kulture i s kojim smo sudjelovali na Dubrovačkim ljetnim igrama, kao i na Međunarodnom dječjem festivalu u Šibeniku, je Od priče do predstave, unutar kojeg djeca prolaze kroz sve segmente rada na predstavi, počevši od čitanja teksta i dramatizacije, pronalaženja izvedbenog jezika, komponiranja glazbe i songova, odabira rekvizite i osmišljavanja kostima, scene i svjetla. Raznolikost ovakvog koncepta otvara djeci mogućnost da se pronađu i ostvare u nekom od do tada možda nepoznatog područja unutar stvaranja kazališne predstave.
Na čemu trenutno radite i kakvi su vam daljnji planovi?
Ivana: Zajedno već radimo na novom tekstu, adaptaciji jedne sjajne slikovnice koju će na jesen postaviti Renata Carola Gatica s Teatrom Poco Loco. Osim toga, imamo i odvojene planove. Ja privodim završnici svoju prvu godinu kao vanjska suradnica na Učiteljskom fakultetu u Petrinji i kao dramaturginja radim na plesnoj predstavi sa Studijem za suvremeni ples s kolegicom, plesačicom i koreografkinjom, Martinom Tomić. U novoj sezoni sprema se još mnogo toga, spomenut ću samo dvije glazbene suradnje s Lukom Vrbanićem za predstave u Slovačkoj i Rijeci, u režiji Tamare Kučinović, nove planove za radionice koji uključuju i našu novu slikovnicu i još puno toga lijepog čemu se radujemo.
Milica: Ivana i ja za Teatar Poco Loco adaptiramo jednu slikovnicu u dramski tekst, planiramo zajedničke dramske radionice za djecu, ove smo godine započele i neke suradnje za edukaciju odraslih koji rade s dramskim grupama u vrtićima, a koje bi se trebale i nastaviti, osmišljavamo kako najesen obilježiti desetu obljetnicu svoje udruge Artarea, a često na radnim kavama dolazimo i do nekih ideja koje će pričekati realizaciju, ali je lijepo da su tu. Radim i kao inspicijentica u Zagrebačkom kazalištu mladih i trenutno smo usred proba za novu predstavu, planiram jedan projekt s pjesnikinjom Monikom Herceg, a najviše se veselim dramskim radionicama za djecu koje će se temeljiti na našoj slikovnici.