(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: razgovor s glumcem Nenadom Pavlovićem – umjetničkim ravnateljem Abracadabra festivala
Tekst Paola ALBERTINI • Fotografije iz arhiva Nenada PAVLOVIĆA i Abracadabra festivala
Nenad Pavlović mladi je glumac iz Pule koji od studija živi i radi u Osijeku, a svoj je put pronašao u lutkarstvu. Kao umjetnički ravnatelj zadnje dvije godine osmišljava program festivala Abracadabra koji je posvećen upravo lutkarstvu, a predaje na Odsjeku za kazališnu umjetnost Akademije za umjetnost i kulturu u Osijeku.
S devet godina počeo si se baviti glumom ali i glazbom, no gluma je prevagnula. Kako to?
- Bio sam klinac i svašta me zanimalo, glazbena škola je došla logično kad su mi i mama i brat završili glazbenu. No pravi žar sam pronašao u kazalištu, točnije dramskom studiju INK‑a. Tu sam igrao u prvim produkcijama i pronašao obiteljsko okruženje i prijateljstvo te mi se kasnije korak prema Akademiji činio kao jedini izbor.
Odlučio si se za studij lutkarstva u Osijeku. Kakvi su dojmovi iz studentskih dana i je li oduvijek postojala ljubav prema lutkarstvu?
- Nisam imao pojma o lutkarstvu, prvi susret mi je bio na prijemnom na Akademiji za umjetnost i kulturu u Osijeku. U glumi je logika vođena maštom te razmišljamo u okvirima mogućeg za lik, scenu, liniju radnje, dok je u lutkarstvu logika vođena fantazijom i sve sto je i nemoguće postaje moguće kroz igru i konvencije koje uspostavljamo u igri. Taj prostor za igru i razigravanje me je osvojio te mi je lutkarstvo uvijek bilo i zanatski zanimljivo i omogućavalo mi je da se izražavam slobodno.
Danas predaješ na Akademiji? Kakvi su dojmovi rada sa studentima?
- Rad na akademiji smatram svojim pozivom i veliko mi je zadovoljstvo i privilegija raditi sa studentima. Svaki student je poseban i zanimljiv na svoj način, biti prisutan tokom osobnog i profesionalnog razvoja studenta za vrijeme studija je velika čast i inspiracija za ulaganje truda i vjere da budemo bolji ljudi, u kazalištu i van njega.
Odakle ideja za festival Abracadabra? Koliki je njegov značaj s obzirom na to da je posvećen upravo lutkarstvu?
-.Dežurni krivac za pokretanje Abrakadabre je svakako Dubravka Svetličić, ona je željela omogućiti građanima, a i turistima, drugačiji program. Nešto što će i dugoročno ostaviti utisak i motivirati mlade za neki drugačiji i novi izričaj. Kazališna umjetnost oduvijek je imala i odgojnu komponentu, te treba graditi kritičko mišljenje kod publike te propitivati aktualnu društveno političku tvorevinu. Abracadabra je festival gdje će svatko pronaći svoj prostor, bez obzira na godine. Imamo međunarodnu suradnju te dovodimo predstave kakve se inače ne mogu doživjeti na ovim prostorima, imamo edukaciju za klince, odrasle, naše odgajatelje i učitelje. S njima imamo sjajnu suradnju i podršku, kako u pripremi tako i u realizaciji festivala. Sve je sa ciljem širenja duha lutkarstva i upoznavanjem publike sa različitim stilovima i izrazima lutkarstva pa tako imamo lutkarske predstave za djecu, mlade i odrasle. Dugoročno će Abracadabra stvoriti nove ljubitelje lutkarstva, vjerujem.
Na sceni se osjeća val profesionalizacije lutkarskog kazališta. Je li tomu doista tako i u kojem smjeru to ide?
-.Mogu tome posvjedočiti iz perspektive profesora na akademiji gdje imam uvid u količinu studenata koji su se zaposlili u lutkarska kazališta diljem zemlje, osnovali kazališne družine, udruge i neovisna kazališta, pokrenuli festivale i razmjene znanja. To je itekako uzelo maha zadnjih godina gdje se ljudi jednostavno moraju prilagoditi trenutačnom stanju na tržištu i traže svoj prostor kako bi radili i živjeli od kazališta. Kamo to vodi, teško je predvidjeti, mogu samo zaključiti da mi je drago da se pomaci događaju.
Rovinj ima amatersko lutkarsko kazalište? Jesi li upoznat s njegovim radom?
- Nekoliko članova te scene su od početka Abracadabra festivala na radionicama te mi je izuzetno drago da možemo surađivati, iako to nije još u mjeri u kojoj bi željeli. Korak po korak i nadam se da ćemo u budućnosti moći ih više angažirati u programu i provedbi festivala.
Na čemu idućem radiš? Kakvi su ti planovi?
- Planovi su šareni, slijede ispitni rokovi na akademiji i prijemni za upis nove generacije a zatim pripreme za novu kazališnu sezonu, pripremam nastavak predstave koju sam režirao u Zadarskom kazalištu lutaka Faust te nekoliko projekata koje je još prerano najavljivati. Naravno, tu su i pripreme za novi i još bolji Abracadabra festival koje su već krenule.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.