Održana izložba radionice spekulativne dizajnerske prakse „The Sea Sees Us“
Tekst Boris VINCEK ● Fotografije Samantha KANDINSKY
Udruga Metamedij u suradnji s Odsjekom za dizajn vizualnih komunikacija Umjetničke akademije u Splitu organizirala je radionicu spekulativne dizajnersku prakse naziva The Sea Sees Us. Radionica se održala tijekom 26. izdanja Media Mediterranea festivala, od 27. svibnja do 1. lipnja 2024. u galeriji Društva arhitekata Istre, a vodila ju je dizajnerica i morska znanstvenica Skye Morét (Portland, Oregon, SAD).
Dok gledamo u likove mornara i plivača, ocean ima drugačiju perspektivu vremena, razmjera i međusobne povezanosti. Ova spekulativna dizajnerska radionica istražila nas je i povezala s našom budućnošću na plavom planetu kroz dizajn koji provocira i potiče angažman danas. Mnogi vide ocean kao resurs, kao politički resurs, kao ponor ugljika, kao prijevoz, kao utočište, kao srodstvo, kao potencijalni lijek, kao divlji agens i kao maštoviti prostor. Ali kako nas vidi more? Kada okrenemo periskop i vidimo izvanzemaljsku, tamnoplavu zapreminu, znamo da naše ljudsko razumijevanje blijedi u usporedbi sa složenošću oceana. Kako bi nam naše konačno uzimanje iz perspektive oceana moglo pomoći da zamislimo budućnost?
„Dok promatramo likove mornara i plivača, vidimo da ocean ima drugačiju perspektivu na aspekte vremena, razmjera i povezanosti. Ova radionica spekulativnog dizajna istražila je povezala nas s budućnošću na plavom planetu kroz dizajn koji provocira i potiče na angažman. Mnogi vide ocean kao resurs, kao političan, kao ponor ugljika, kao prijevoz, kao utočište, kao srodstvo, kao potencijalni lijek, kao divlji agens i kao prostor imaginacije. Ali kako nas vidi more? Kad okrenemo periskop i ugledamo izvanzemaljski, plavi volumen, shvaćamo da naše razumijevanje blijedi u usporedbi sa složenošću oceana. Može li nam preuzimanje perspektive oceana pomoći da zamislimo budućnost?“, navodi se u opisu radionice.
Kroz spekulativni objektiv, radionica je istraživala kritične morske pragove, senzorne uređaje i imaginativne okvire antropocena s ekofeminističkim i interdisciplinarnim pristupom. S empatijom prema budućem oceanu i njegovim bezbrojnim stanovnicima, polaznici su propitivali obećanja digitalnih rješenja u analognom, vodenom svijetu. Od obalnih antarktičkih robota i pacifičkog dubinskog rudarenja do mediteranskog zagađenja plastikom, oceanskog uzgoja, daljinskog istraživanja, digitalnih blizanaca i drugih sličnih fenomena, koristili su spekulativni dizajn za ispitivanje objekata i materijala unutar ovih scenarija i ekosustava s gledišta mora.
Polaznici su ova razmišljanja predstavili na konačnoj javnoj izložbi i prezentaciji koja zajedno postavlja pitanje: „Kako će nas more vidjeti u radikalnoj budućnosti oceana?“ i koja je održana u subotu, 1. lipnja u galeriji DAI-SAI.
Radionica je rezultirala sa šest audiovizualnih instalacija koje nas vode u 2124. godinu i pružaju nam pogled na to kakav bi svijet mogao biti kada bi simbioza povezivala neljudska i ljudska bića u uravnotežene suradničke zajednice. Spekulativni okvir predviđa da je prva uspješna komunikacija s morskim bićima ostvarena 2100. godine, a koju prate raznolike prakse suživota, razmjene znanja u području medicine itd.
Instalacija Tee Zbašnik naziva „Marine Climate Refugee“ zamišlja buduću kliniku za međuvrsnu terapiju u 2124. godini. Glavna potka rada je da nakon savladavanja jezika morskih bića sada im možemo pomoći mentalno i fizički. Rad „Seaspeak 2.0“ Ivana Đukeza vodi nas u 2109. godinu i predstavlja nam grafiku i zvuk prvog zabilježenog odgovora koji dolazi iz morskih dubina. „VIDEOIGRICA“ Nabila N. F. Almanssoura pretpostavlja da je korisnik rada osnovnoškolac koji živi u 2124. godini i koji putem nje upoznaje kornjaču Teu, morskom konjicu Ivanu i meduzu Ema te od njih saznaje nešto više o povijesti djelovanja čovjeka i mora u 21. stoljeću.
Instalacija „Interspecies Anthro Tears“ Milice Denković je u svojoj suštini radni stol medicinskog istraživača sa Sveučilišta Symbioscene. Upravo je izašlo znanstveno priopćenje za tisak o važnom otkriću koje detaljno opisuje ljekovita svojstva emocionalno nabijenih ljudskih suza koje se mogu koristiti za liječenje očnih bolesti morskih sisavca uzrokovanih ljudskim zagađenjem. To je dovelo do medicinskog proizvoda naziva Anthro Tears i formiranja Coastal klinika koje morskim sisavcima pružaju niz različitih zdravstvenih usluga. Rad „Jedna za tebe, jedna za mene“ Mateja Anđelka Boškovića zamišlja veliki napredak u medicini, te nam predstavlja tablete za ljudsku prehranu koje su u konačnici dizajnirane da pomognu morskim stvorenjima kada putem ljudske probave i kanalizacije dođu do mora. Instalacija Club Reef“ Eme Čimbur predstavlja nam utopijski scenariji u kojem su se ljudi i morska stvorenja prilagodili klimatskim promjenama i rastu razine mora pretvarajući noćni život u zajedničko, skladno iskustvo.
Nakon otvaranja izložbe i predstavljanja radova vodili smo kratak razgovor s mentoricom Skye Morét od koje smo provo htjeli doznati na koji se način njeno područje interesa preklapa sa spekulativnim dizajnerskim praksama.
- Ja sam informacijska dizajnerica i morska znanstvenica koja je duboko zainteresirana za interdisciplinarni i spekulativni rad koji je ukorijenjen u nadolazećoj stvarnosti naše sadašnjosti. Ove novonastale stvarnosti uključuju utjecaj klimatskih promjena na ocean i način na koji se bavimo tim utjecajima i odnosimo prema njima. Moja osobna definicija dizajna je da dizajn znači “postavljanje boljih pitanja”, tako da nema prikladnijih praksa za moji rad od onih spekulativno-dizajnerskih. Provokacije, izazovi i propitivanje naše vjerojatne naspram naše željene budućnosti ključne su metode spekulativnog dizajna.
Na temelju naziva radionice — „More nas vidi“ — bilo je jasno da je u fokus rada promjena perspektive pa su ljudska bića objekt percepcije, a more je promatrač. Zanimalo nas je stoga koja je bila glavna namjera ove promjene paradigme i kako su ju iskoristili za stvaranje različitih spekulacija.
- Naša percepcija statusa quo Zemlje je ona u kojoj ljudi dominiraju planetom. Međutim, u stvarnosti živimo samo na malom dijelu Zemljine površine. 70% Zemlje čini ocean dubok nekoliko tisuća metara i sada, u vrijeme kada uvelike i negativno utječemo na njegovo zdravlje, moramo razmotriti značajniju povezanost s morem. S ovom namjerom, polaznici su stvorili spekulativne scenarije i dizajnerske artefakte postavljene 100 godina u budućnosti i koji koriste perspektivu iz oceana da zamisle kako bi vjerojatan oblik povezivanja s morem mogao izgledati (ili se osjećati, ili mirisati, ili zvučati!).
Radionice spekulativnog dizajna često zamišljaju distopijske budućnosti i opasne artefakte koji nas upozoravaju na pogrešan put kojim idemo. Od mentorice smo htjeli doznati može li nam spekulativni dizajn, iako kritičan, dati i utopijske ideje i rješenja koja će biti primjenjiva u našoj ne tako dalekoj budućnosti?
- Da, osim što ubrzava distopijske ideje, spekulativni dizajn također nam može ponuditi kritičku leću kroz koju možemo istraživati pozitivne, utopijske ideale koji se mogu primijeniti na našu budućnost koja je u nastajanju. Ove godine, sudionici su bili više uzbuđeni zbog ovog pozitivnog pristupa i puno su raspravljali o simbiozi ljudi i morskih stvorenja, o tome što njegovanje i dobrobit znače u situaciji u kojoj se ljudi brinu za ranjivo more i o tome kako možemo dijeliti jezik i empatiju s morskim stvorenjima (a znanstvenici to trenutno pokušavaju učiniti s kitovima). Posljednjih nekoliko godina vodim diplomski program kolaborativnog dizajna i stoga mi je vrlo ugodno kad mogu olakšati sudionički angažman i unakrsno oprašivanje vještina i ideja sudionika. Organizirala sam radionicu oko nekoliko različitih vrsta grupnih vježbi koje se odnose na spekulativni dizajn i budućnost oceana tako da su svi sudionici imali priliku raditi jedni s drugima prije priprema za izložbu. Osim toga, svi polaznici radionice održali su kratke zasebne prezentacije za grupu s ciljem da naučimo nešto više o međusobnim interesima i praksama. Djela izložena na izložbi protežu se od lokalnih do globalnih razmjera, ali su usredotočena na sveobuhvatne izazove kao što su zagađenje plastikom, klimatske promjene i rješenja za prevladavanje problema poput veće empatije i potencijalne dobrobiti suživota s porastom razine mora.
Čitajući o njenim prošlim i sadašnjim znanstvenim i umjetničkim nastojanjima zanimalo nas je zašto je odlučila spojiti ta dva aspekta u svom radu? Koje su prednosti ovakvog pristupa i kako ga namjerava dalje razvijati?
- Sve češće slušamo o uzbudljivim projektima koji uključuju i znanost i umjetnost ili o ‘SciArt inicijativama’, ali rijetko se događa da znanost i dizajn postoje u istim kontekstualnim razgovorima. Dizajn može biti moćan alat za razmišljanje o budućnosti, ali često ograničavamo njegovu primjenu na rješavanju problema ili potrebe klijenata. Kada kombiniramo dizajn i umjetnička nastojanja sa znanošću poput znanosti o oceanima i klimi, potičemo nove oblike ljudskog angažmana s kritičnim temama koje kataliziraju sve inspirativniji i smisleniji diskurs.