Izložba Mithu Sen „Jedno ali odvojeno“ u muzeju Lapidarium
B. V.
Izložba Mithu Sen, jedne od najpoznatijih suvremenih umjetnica Indije naziva „Jedno ali odvojeno“ bit će održano u petak, 5. srpnja u 21 sat u novigradskom muzeju Lapidarium. Izložba se održava u sklopu projekta „Ljeto Indije u Istri“, u organizaciji Muzeja Lapidarium i uz suradnju s Indijskim veleposlanstvom u Zagrebu.
„Naziv Senine izložbe inspiriran je pjesmom u prozi „Sjena“ A. G. Matoša, dok svi novonastali, namjenski rađeni radovi za njezino prvo predstavljanje u Hrvatskoj nose „pismena“ Matoševih pjesama: Bajaderin grob, Napast, Nokturno i Prkos. Odnosno, autoričinu slikovnu transkripciju ponegdje riječi, ponegdje slova Matoševih pjesma u rukopisu (digitalizirana građa iz Zbirke rukopisa i starih knjiga Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu). Rekli bi, uljudna gesta dobrohotnog gosta i poštovanje spram domaćina, no Mithu Sen kroz jezik poezije njoj „nepoznatog“ teritorija i kulture, vizualizacijom likovnih formi kontekstualizira pojmove poput identiteta žene umjetnice smještene na globalnom jugu, postkolonijalne diskurse, dominantne jezične politike ili europocentričnosti.
„Izlaže se 20 novih radova pod zajedničkim nazivom „Sjene“, za koje umjetnica navodi tehniku „ubodni crteži, Zarina, metalik papir, nasilje, šapat, asemične pjesme na bijelim i na grafitnim ručno rađenim papirima“. S obzirom na to da novigradski muzej ima staklene zidove, posebnost izložbe jesu i 14 „prozirnih“ crteža Matoševih pjesama izvedenih i povezanih LED trakama. U formi LED instalacije „slike“ su postavljene na staklene površine muzeja vidljivih s ulice, trga ili parka. Danju Senine „slike“ stvaraju „sjene“ unutar muzejskog prostora, a noću svjetlosnu instalaciju, ili kako je zapisao A. G. Matoš: Sjena je veća od svjetla, kao moja sjena što je uveče veća od oranice mog djeda. Pšenično i zrno čovjekovo klije u sjeni i gine u sjeni. Život se diže iz sjene, luta u sjeni, iščezava u sjeni.
„Međutim, Mithu Sen ne polazi od jezičnih analiza Matoševe poezije. Ovdje su hrvatski rukopisi dekonstruirani i prepisani, transformirani u vizualne forme kao asemične skripte slikovnih prikaza. One nemaju semantički sadržaj niti prepoznatljivu jezičnu strukturu, nego vizualno intrigantne, nereprezentativne grifove, oznake ili poteze novog estetskog i poetskog začaravanja, pa i onda kad ih u naznakama prate utjelovljenja/rastjelovljenja ljudskih ili životinjskih prizora.
„U suštini, Mithu Seninina novigradska izložba može se tumačiti i kao vizualna poezija navlastita „trećeg“ jezika, s osvijetljenim međudjelovanjem uvećanih imaginarnih riječi i slikovnih asocijacija koje se kreću između vidljivih površina i njihovih sjena. Između njih teče koreografirana svjetlosna linija, linija vodilica kojom Mithu Sen stvara nove zone kontakta i dijaloga“, navodi se u opisu izložbe.
Mithu Sen, rođena 1971. u Zapadnom Bengalu, živi i radi u New Delhiju. Magistrirala je slikarstvo na Sveučilištu Visva-Bharati u Santiniketanu, dok je poslijediplomski program završila na Akademiji likovnih umjetnosti u Glasgowu (UK). Izlagala i nastupala na brojnim međunarodnim umjetničkim manifestacijama, galerijama i muzejima. Vješta u igri riječima, spretna u podmetanju i subverziji pravila i hijerarhijskih kodova u svijetu umjetnosti, bilo da hakira vlastiti unos na Wikipediji kako bi najavila svoje sudjelovanje na „Documenta 26“, drži predavanja na besmislenom jeziku kao dio performansa Aphasia (2016) u Solomon R. Guggenheim muzeju u New Yorku, ili upada na zoom sastanak umjetničkog foruma Sveučilišta Yale za Be beyond being (2021.), Mithu Sen kontinuirano redefinira pojmove i funkcije svijeta umjetnosti, izazivajući tradicionalne načine interakcije i propitujući društvene hijerarhije te politike identiteta. Vrijedi spomenuti kako je njezin doprinos suvremenoj umjetnosti prepoznat brojnim nagradama, uključujući nagradu Skoda za najbolju indijsku suvremenu umjetnost (2010.), nagradu Prudential Eye za suvremenu azijsku umjetnost (2015.), a 2023. ugledni „Frieze magazine“ proglasio je njezinu izložbu „mOTHERTONGUE“ u Australskom centru za suvremenu umjetnost u Melbourneu (2023.) za jednu od deset najboljih izložbi u svijetu te godine.
Kustosica izložbe je Jerica Ziherl. Izložba je rađena u partnerstvu s Chemould Prescott Road Mumbai, te uz potporu Veleposlanstva Indije u Zagrebu, Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske, Grada Novigrada-Cittanova i Turističke zajednice Novigrad-Cittanova.
Izložba je otvorena do 6. kolovoza, od ponedjeljka do subote, od 9 do 15 i od 19 do 22 sata.