(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: Noa Pavlinović i Mark Marić o svom putu do Studija plesa na Akademiji u Zagrebu
Tekst Paola ALBERTINI • Fotografije Istarsko narodno kazalište
Prije 12 godina došli su u Istarsko narodno kazalište u Puli i to im je obilježilo život. Noa Pavlinović i Mark Marić tada su se zaljubili u kazalište, prvo glumu, a onda i ples, a danas se vesele početku rada na Studiju plesa na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu koju su upisali.
Noa se plesom počela baviti već s pet i pol godina u Plesnom studiju Cool Step, a u INK je krenula sa sedam godina. „Najprije sam započela sa satima glume kod Marijane Peršić, a kasnije kod Aleksandra Bančića. Mark i ja smo bili najmlađi u grupi scenskog pokreta na kojeg smo krenuli u 7. razredu osnovne škole i tada smo prvi put upoznali drugi dio kazališta koji nas je kasnije odveo u svijet plesa, a sve te classeve vodila je Andrea Gotovina“, ispričala nam je.
Mark je, pak, u kazalište došao s osam godina kad ga je mama upisala na dramsku. „Upisala me prvenstveno na dramsku i zbog dramske, mada Andrea otvara grupe scenskog pokreta tek kasnije, u 6. razredu osnovne. Prije prvog susreta s plesom, upoznao sam Andreu 2016. na procesu rada predstave Mali princ. Tamo sam od starijih polaznika i Andree doznao za scenski pokret i što sve tamo rade. Zvučalo je zanimljivo i kad se sljedeće godine otvarala nova grupa, upisao sam se i na to. Bilo mi je zanimljivo kako, kad oduzmemo govor i figuraciju, otvara se bezbroj novih opcija, ili sam bar ja na to tako gledao. Što se tiče suvremenog plesa i tehnike, mislim da sam krenuo u 8. razredu. U principu, sve što bi se nudilo, sve sam pokušao“, rekao nam je Mark.
Mark nam priča da se sjeća kako je izgledala dvorana na petom katu kad je tek došao u kazalište, s tribinama koje su zauzimale polovinu prostora, i svatko je na njima imao svoje mjesto, kao što svaki član obitelji ima svoje mjesto za stolom vrijeme ručka. „Sjećam se prve završne prezentacije, pa i svih ostalih. Ne sjećam se baš prvog dana, ali znam da sam se uvijek osjećao ugodno i da sam s uzbuđenjem odlazio u kazalište“, dodaje.
Kako kaže Noa, počeci glume i samoga kazališta najprije su joj bili zabavni, a kasnije i poučni za različite aspekte života. „Sjećam se svih različitih igra, etida i ljudi koji su mi dodatno uljepšali kazališno iskustvo. Prva predstava u kojoj sam glumila bila je Mali Princ i tada sam shvatila da je to nešto što zaista volim i čime bi se možda htjela baviti u budućnosti. Počeci plesa u kazalištu bili su nešto u potpunosti novo iako sam se prije već bavila plesom. Andrea Gotovina koja nas je vodila kroz sve ove godine, bilo to u plesu i pokretu ili općenito u životu, pokazala mi je novu stranu plesa i tada sam shvatila da ples može biti puno više od koreografije i nekakvih nastupa, shvatila sam da je to način izražavanja bez govora, što ponekad može biti lakše. Također, da je ples umjetnost koja omogućuje svakom da pronađe sebe i izrazi se na bilo koji način kroz pokret“, ispričala nam je.
I Andrea se sjeća njihovih početaka: „Moj prvi susret s Noom i Markom dogodio se prije otprilike deset godina, vjerojatno na hodnicima Dramskog i plesnog studija, dok su još kao djeca trčkarali kazalištem. No naše pravo poznanstvo započelo je suradnjom na predstavi Mali princ. Već tada je njihov afinitet prema kazalištu bio očit. Noa je s lakoćom prelazila iz uloge malog Avijatičara u Ružu i natrag, dok je Mark svojom ulogom Malog princa nosio cijelu predstavu. Kao asistentica redateljice i koreografkinja na tom projektu, a i kolegica na sceni u ulozi Zmije, blisko smo surađivali. Iako su bili djeca, brzo su i lako usvajali upute i primjenjivali ih na sceni“.
Iznimno darovita i angažirana djeca
Kako kaže, nakon tog projekta, oboje su pokazali interes za radionicu pokreta koju je tada vodila. Unatoč tome što su bili godinu dana mlađi od ostatka grupe, primila ih je. Ostalo je, kaže, povijest: „Od samog početka bilo mi je jasno da se radi o iznimno darovitoj djeci, no ono što me se posebno dojmilo bio je njihov trud, angažman, zanesenost i predanost radu. Činilo se kao da im je kazalište oduvijek na prvom mjestu. Uvijek su dolazili na vrijeme, spremni, koncentrirani i kreativni“.
Uslijedio je niz suradnji na različitim predstavama, što dramskim, što plesnim, a svakim su se projektom sve više dokazivali, rasli i razvijali. „Njihova otvorenost prema glumi i plesu činila ih je mladim umjetnicima, a ne samo izvođačima. Obje grane umjetnosti ostavile su velik utjecaj na njih, nadopunjavale su se i ispreplitale, no tijekom srednje škole pokret i ples sve su više dolazili u prvi plan“, ispričala je.
Osim radionica pokreta, upisali su i suvremene plesne tehnike koje je vodila za starije srednjoškolce. Kaže kako, iako i dalje mlađi od ostatka grupe, nisu zaostajali. „Na svakoj organiziranoj radionici vanjskih pedagoga bili su prisutni, upijajući informacije i znanje s različitih strana te njegujući svaki svoj vlastiti plesni izričaj. Mark i Noa su vrlo slični, a opet jako različiti. To je njihova ljepota“, ističe Andrea.
Noa nam govori kako je s Andreom predivno raditi: „Ona je osoba koja je uvijek spremna za teži rad, ali i za opuštanje ako vidi da nam je to potrebno. Sve njene predstave uvijek su očaravajuće, kao i iskustvo koje stekneš dok radiš na njima. Uvijek je tu za sve nas tako da je rad s njom stvarno iskren. Puno toga sam naučila od nje i svakako smatram da mi je na puno načina pomogla da pronađem samu sebe i ono što volim. Kao što mi je pomagala kroz sve godine u kazalištu, jako mi je puno pomogla tijekom audicija za akademije i zauvijek ću joj biti zahvalna na tome“.
Rad na plesnim predstavama
Od svih predstava na kojima su zajedno radili, Andrea ističe plesne predstave „Solo za sedam“ i „Beskrilce u oblacima“, koje su na neki način obilježile njihovu srednjoškolsku dob. „Oni su bili jedini izvođači koji su u predstavi bili od prve do zadnje izvedbe. Drugi izvođači su se izmjenjivali, no oni su svaku novu podjelu, uz mene, učili i vodili kroz predstavu. Često iz srca kažem kako su baš njih dvoje beskrilci koji su dobili krila i upravo kreću na svoj let“, kaže.
Noi je prvi izbor bila „Academie voor Theater en Dans” u Amsterdamu, a za drugi izbor razmatrala je Akademiju u Zagrebu. „U početku sam odmah znala da bi voljela ići na audicije obje Akademije. Selekcija u Amsterdamu se dosta razlikovala od ove u Zagrebu. Tamo krugovi audicije nisu bili spojeni kao u Zagrebu te je audicija u Zagrebu bila dosta opuštenije atmosfere što je najvjerojatnije zbog profesora koji su stvorili takvu atmosferu. Prvi krug u Zagrebu sastojao se od sata baleta, suvremenog pokreta i vođene improvizacije. Drugi krug je trajao više dana te smo tada sudjelovali u satu provjere ritmičnosti i muzikalnosti te satu vođenih zadataka od polaznika audicije nastavničkog smjera, kojeg sam i ja upisala za audiciju. Zadnje dane smo imali sat suvremenog plesa i rafiniranja izvedbe te sat kreativnog rada. Osim završnog intervjua s komisijom, morali smo i prikazat pripremljena sola“, ispričala je.
Mark je kao prvi izbor imao plesnu akademiju u Salzburgu, SEAD, ali nije prošao audiciju. Razmišljao je i o Amsterdamu ali je shvatio da to zapravo ne želi. Drugi izbor i njemu je bila Akademija u Zagrebu: „Audicija u Zagrebu trajala je ukupno pet dana i bilo je vrlo opušteno i ugodno iskustvo. Sve su profesorice koje sam do sad imao priliku upoznati vrlo drage i pristupačne, kao i studenti na višim godinama studija“.
Dugotrajne pripreme za audiciju
Oboje su se za audiciju spremali kod Andree koja kaže kako su pripreme kod nje dugotrajne i vjerojatno drugačije od očekivanih: „Ne vjerujem u jednoobrazne metode; umjesto toga, potičem svoje učenike da kroz ples istražuju i razvijaju svoju autentičnost. Smatram kako ih kao pedagog moram voditi, promatrati i postepeno usmjeravati. Ponekad ne znamo što želimo, no filtriranjem onoga što ne želimo, jednako dobro pronalazimo ono pravo za nas. Ono što sam ja u plesnoj umjetnosti ne mora biti njihov put“.
Priprema je dugotrajan proces i osim fizičke, jednako je važna i psihička priprema, kaže Andrea te ističe kako je studij plesa velika odluka i posvećenost i za nju treba biti spreman. „Kada je ta spremnost kod Marka i Noe postala jasna, kada je njihovo tijelo postalo mali hram znanja i vještina, moj se pristup prema njima promijenio, postao je zahtjevniji. Zadaci i projekti na kojima smo radili postajali su izazovniji, a ljestvica očekivanja se podigla. Nije uvijek bilo lako, no i savladavanje prepreka dio je tog procesa i odrastanja“, naglašava.
Zadnji mjeseci pred audiciju bili su intenzivniji jer je važno biti u stalnom kontaktu sa svojim tijelom. „To je vječni dijalog. Naše pripreme nisu se sastojale od sati tehnike na kojima smo izvježbavali i učili određene figure ili vještine, jer će sve to oni dobiti u svom daljnjem školovanju. Naše pripreme sastojale su se od isplesavanja materijala, povezivanja pokreta s dahom, razumijevanja smjerova, prostora i energije u tijelu, te vježbi snage, pamćenja i koordinacije, kako bi bili što spremniji na izazove koje im audicija donosi“, pojašnjava.
Radili su i na njihovim solima koja su morali prezentirati, a koja su zaista morali napraviti sami. „Čest je slučaj da pedagog ili koreograf stvori materijale svojim učenicima za audicijski dio, no ja to ne radim. Njihov pokret je najbolji i najtočniji kada izađe iz njih samih, a svoju ulogu vidim kao malu manipulaciju onoga što znam da se u njima krije i što je poželjno izvući i pokazati“, kaže Andrea.
Brojni uspjesi prijašnjih polaznika DiPSINK‑a
Do sad je već zavidan broj polaznika Dramskog i plesnog studija, u kojem Andrea djeluje kao pedagog i koreograf, upisao ili već završio plesne akademije diljem Europe. „Sada se, po prvi put, dogodilo da dvoje polaznika nastavlja svoju plesnu izobrazbu zajedno, na istome mjestu. Ovom prilikom želim spomenuti i ostale bivše polaznike DiPS INK‑a, a sadašnje studente ili kolege u plesnoj umjetnosti koje sam vodila ka njihovom cilju: Dora Brkarić, Marko Gašparović, Fran Vozila, Lara Kapeloto, Lana Crnogorčić i Nina Peruško“, rekla nam je.
Do sada su njene metode pozitivno utjecale na rezultate audicija i kako kaže, planira nastaviti s osluškivanjem mladih i divnih polaznika koji se kriju u njihovom studiju.
„Sretna sam kada se ciljevi i snovi naših polaznika ostvare, čak i kada to nije nastavak u svijetu pokreta i plesa. Divan je uspjeh poznavati sebe i ići svojim putem. Moje tijelo i srce bolje razumije kada se radi o plesnoj umjetnosti i tu strast lakše dijelim, razumijem i na neki način proživljavam. Njihovi usponi i padovi su djelomično i moji; svaka njihova audicija za mene je nervozno gledanje u telefon i čekanje da mi se jave s prvim dojmovima, kasnije rezultatima, dok u glavi vizualiziram njihovo kretanje. Razmišljam o tremi i strahu, uzbuđenju koje moraju osjećati, a opet s druge strane budem mirna jer znam da su spremni prihvatiti i suočiti se s dobrim i eventualno lošim rezultatima. Uvijek bude baš onako kako treba biti“, ističe i dodaje: „Tako je i sada. Svijet je bogatiji za još dva divna plesna umjetnika. Znam da će pronaći svoj put. Želim im da ostanu svoji i različiti, gladni znanja i iskustva, da istražuju, isprobavaju i propituju svojim daljnjim radom i stvaralaštvom svijet koji nas okružuje. I uvijek će, kao i generacije prije njih, ostati „malo moji“.
A oni imaju svoje planove: Iako je u Zagrebu išla na audiciju za smjer izvođača i nastavnika, Noa se odlučila za izvedbeni smjer suvremenog plesa.“ Znam da se kasnije želim baviti plesom, ali i drugim umjetničkim medijima. Volim filmove, mjuzikle, režiju, crtat i svirat tako da bih voljela to kasnije ukomponirat u svoj posao. Bilo to radit na filmu kao kooridnator pokreta ili slično…Možda i postati nastavnik plesa, još nisam sigurna. Sve ću odlučiti na vrijeme, a sada ću se prepustit Akademiji i novim iskustvima koji me čekaju u Zagrebu“, kaže Noa.
Mark, pak, jednostavno govori kako bi volio „raditi, raditi i raditi“: „S različitim ljudima različitih kultura, na različitim mjestima, različitim koreografima, još puno dalje učiti i izučavati, stvarati, smišljati i ispitivati. Izvoditi, koreografirati, predavati, pohađati, pomagati, asistirati, istraživati gdje će se i kako ples integrirati u budućnosti“.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.