“O ukusima se ne raspravlja, a još ako raspravljamo što je kome smiješno, nemate nikakvu šansu pobijediti”
Odjeci 71. Pule: Razgovor s redateljem Draženom Žarkovićem
Razgovarala Nevena TRGOVČIĆ • Fotografije iz arhiva PFF-a
Redatelj Dražen Žarković nakon filmova koje je ovdašnja publika dobro prihvatila (“Moj dida je pao s Marsa”, “Zagonetni dječak”, “Trešeta”, “Ajmo, žuti!”) te humorističnih televizijskih serija (seriji “Mrkomir Prvi” nedavno je udarena posljednja klapa već četvrte sezone), upustio se u režiranje filma „Šalša“, po scenariju koji supotpisuju Ivan Turković Krnjak i Maja Todorović, naglašeno zabavnog karaktera. Ova horor komedija, koju se lako gleda i prihvaća u domeni “trash” filma, ipak je u najavi 71. Pulskog filmskog festivala jednostavno najavljena kao komedija. U Puli je Šalša imala svoju premijeru koja je s interesom dočekana u različitim krugovima zaljubljenika u film, od onih koji žude za političkom satirom, preko onih koji obožavaju komedije sa zombijima do onih koji preferiraju akcijske filmove s likom junaka koji spašava Svijet, ili bar njegov majušni dio.
Nakon projekcije u pulskoj Areni, primjetna je bilo iznenađenost gotovo cijele filmske ekipe konačnim uratkom, pa već i zbog svjesnosti o skromnom budžetu za film i poteškoćama na snimanju koje su spašavane improvizacijama i vještošću glumaca i ostale ekipe na setu. Većina će autora potvrditi da je komediju svakako teško napraviti, pa i onu koja naginje svojoj “trash” podvrsti, a svakako onda i ostati u žanru, a prije toga i u već spomenutom budžetu koji sa sobom nosi i manje raspoloživog vremena za snimanje.
- O budžetu se kuka zato što je to jedna konstanta, posebno od ove godine kada je došao euro pa su i budžeti više nisu realno isti, iako je HAVC zadnjih godina ponešto podigao tu čarobnu granicu, ali kako je naš projekt prošao prije dosta godina, radili smo ga za manje nego duplo manje para što bi već bilo premalo za normalne uvijete. Mi filmaši smo time isfrustirani, ja veće trideset godina čekam da mi producent dođe i kaže: “Evo Dražene imamo para, imamo vremena, ajmo to napraviti!”, međutim nisam to još doživio i pomalo umire i zadnja nada da će se to ikada i dogoditi. Uvijek je to kod nas malo partizanija, uvijek je to uz puno problema i muke, ali tim više ti je drago kad uspiješ napraviti usprkos tome nešto dobro.
Je li baš ta partizanija u ovom filmu bila ta neka olakotna okolnost da ostanete u žanru, odnosno u “trashu”?
- U suštini da. Nekad te nedostatak sredstava i vremena tjera na raznorazna kreativna rješenja. Ja sam poput google mapsa kao redatelj u konstantnoj fazi preračunavanja; ovo ne možemo, ovako ćemo, dobro, za ovo nemamo novaca, ovo bismo mogli možda ovako, za ovo nemamo vremena, ajmo od ova tri kadra napraviti jedan… Često si primoran dolaziti do nekih rješenja koja ti inače ne bi pala na pamet da si imao svo vrijeme i novac ovog svijeta. Tako da na kraju nešto i pozitivno izlazi iz svega toga.
Gdje se sve stiglo improvizirati? Koliko se na scenariju improviziralo ili je on bio čvrst, a koliko se glumcima dalo širine, a koliko su primjerice ove humuristične minijature bile unaprijed bile određene?
- Bilo je tu svega. Kada sam u Areni prvi put gledao film s publikom, ona se smijala na dosta mjesta i baš sam mislio da je jedno takvo natpis u luci “Zatvoreno, dok ne otvorimo”, koji je naša scenografkinja negdje vidjela u nekoj trajektnoj luci. Scenarij je svakako osnova od koje krećemo, ali uvijek nastojim dati slobodu glumcima. Tu je na redatelju da bude kanalizator, nastojim im istovremeno dati slobodu i ograničavati ih ako to nije dobro. Mnoge fore i fazone su ovdje izašle iz improvizacije. No, dok neke od improvizacije hvata panika, nekim glumcima ona leži i svaka im je repeticija potpuno drugačija, kao srpskim glumcima Ljubiši Savanoviću i Milici Janevski, primjerice off kad on donosi đak čvaraka iz Valjeva nije zapisan u scenariju. A s druge strane ima štosova koji su pomno ispisani.
Što je s našim glumcima, poput Snježane Sinovčić koja je u nekoliko filmova na ovogodišnjoj Puli nastupila, ali ovdje je naprosto briljirala?
- Kao prvo, iako sam je i sam doživljavao kao splitsku glumicu, Snježana je zaista sa Šolte. Ona je prvo preradila i obradila dijaloga i rekla kako bi to zapravo trebalo zvučati pa sam je ja slijepo poslušao. Kao drugo, na probama se često otvori nešto što nisi planirao, samo valja prepoznati jel’ to lošije ili bolje od scenarija pa nastavimo to graditi i poboljšati.
Dakle, snimanje je bilo na Šolti i trajalo je dvadesetak dana. Iako se u nekim trenucima činilo kao da se snimalo negdje kod nas, recimo na Muzilu, vjerujem da tako teren nije bio sasvim stran barem pomoćnicama scenografkinje Tajane Čanić Stanković, Kristini Nefat i Petri Pletikos. Zašto ipak Šolta?
- Zapravo je scenarij inspiriran Visom, kao bivšom vojnom bazom, ali je Vis za snimanje prilično nepraktičan. Radio sam na Visu i prije, on je daleko, teško je logistički tamo snimati igrani film, a i već je teško zagađen turizmom. Iako je u neposrednoj blizini Splita, na Šolti turistička sezona započinje kada djeca završe s nastavom, oko 15. lipnja. Lovili smo sunce od sredine svibnja do tada i folirali da je osmi mjesec kada su pome već rodile, s kojima je inače bila najveća drama jer tako rano poma naprosto još nema pa je uz pomoć domaćeg čarobnjaka koji ih je uzgojio u stakleniku i poma iz lokalnog marketa koje smo vješali po tim stabljikama bio jedini način da to izvedemo.
Puno je metafora u filmu. Tu je svakako ta šalša koja ne samo da aludira na krv, već i na krvav posao na visokim kolovoskim temperaturama, ima tu puno te naše muke. Ipak, koliko ste se i kako kontrolirali da ide ili ne ide sve u potpunu farsu ili čak samo dosmislicu, a da ipak ostanete u žanru?
- U početku je bio plan da napravimo film koji će biti zabavan i komunikativan, film koji neće izgubiti taj podtekst društvene satire, film koji će biti malo i otrovan i uvredljiv. Moja je generalna profesionalna preokupacija uvijek naginjala zabavi i pomalo lakšim notama i često me frustrira što ljudi to doživljavaju kao nešto pežorativno, takve filmove ne snimaš za nagrade nego za publiku. Sve je to zapravo pitanje nekog instinkta i iskustva i ono što je meni bilo najnapornije iznivelirati te sve žanrove i pod-žanrove i dobiti film koji je tonski ujednačen i da nije falš. Mislim da smo u tome uspjeli, osjetim neka proklizavanja, možda publika također, ali teško je to racionalno kontrolirati, više je stvar osjećaja na setu i u montaži gdje se čuda mogu napraviti.
Drago mi je da ste spomenuli proklizavanja. Često se u filmu čini da nema šanse da se film opet vrati u sedlo pa se ipak vrati. No, dopušta li ovaj žanr čak i to pa možda upravo i takva posliznuća čine da ga obožavatelji vole?
- Slažem se, iako ja sam nikad nisam bio fan te horor komedije, a horore sam prestao gledati nakon srednje škole, malo mi je to infantilan žanr i prestao me davno privlačiti. A horor i komedija su dva žanra koja poništavaju jedan drugog i toga me bilo najviše strah. No mislim da “trash” estetika ukoliko se dovoljno zavodljivo napravi može biti zabavna, u čemu se nadam da smo i uspjeli.
Je li postojao i strah da će sve to na koncu sličiti na “Posljednjeg Srbina u Hrvatskoj”, Predraga Ličine.
- Apsolutno! kada je meni ovaj scenarij ponuđen Peđa je taman izašao s filmom i prvo što sam pomislio da nema Boga da ovo prođe, da netko odobri u ovako maloj kinematografiji dva filma koji su u nekoj osnovnoj ideji i motivima vrlo slični, iako opet potpuno različiti. Međutim, dvije godine kasnije nije bilo „Yes, dobio sam film“ nego „U vražju mater to moram snimiti“, a znao sam da će biti komplicirano i teško i da je otok i da su zombiji i kako ćemo sada sve to. Uspjeli smo na kraju uz puno muke.
Za vas svakako nije novost raditi film za publiku, pa i za dječju publiku koja je nemilosrdna, ali čini mi se da ako si prema njima fer da to na kraju bude u redu. Koliko je ipak drugačije kada ciljana publika nisu djeca i kada se ne radi o poznatom knjiškom predlošku čije ekranizacije uvijek nekako rado iščekujemo?
- Uvijek je preporučljivo raditi film za sebe. Iako, radio sam i projekte za komercijalne televizije gdje je mi je rečeno da ne radim za sebe već za četrdesetogodišnju kućanicu, koja nije osobito obrazovana, živi u ruralnim krajevima Hrvatske, kuha ručak i čeka muža da se vrati doma. Tada nije bitno što ja mislim, bitno je što bilo ona misli. Ubilo me to u pojam. Shvatio sam da ne mogu funkcionirati na taj način, jednostavno radiš film iz sebe i za sebe, tko živ tko mrtav. O ukusima se ne raspravlja, a još ako raspravljamo što je kome smiješno, nemate nikakvu šansu pobijediti. Nekim se ljudima ovo neće dopasti, bit će im previše “trash”, ali reakcija publike na Festivalu daje nade da će u većini slučajeva film biti prihvaćen.
Čini mi se da ste si čudan karijerni put izabrali. Postoji sijaset viceva o tome kako Hrvati nemaju smisla za humor, a vi se njega stalno držite, i u televizijskim formatima. Kažnjavate li time sami sebe ili zaista vjerujete u hrvatski humor?
- Pa vjerujem. Radio sam raznorazne humoristične televizijske serije od kojih su mnoge bile za različite tipove publike. Radio sam s Goranom Kulenovićem kultnu seriju “Bitange i princeze”, gdje je jedan urbani humor, “Odmori se, zaslužio si” je opet urbana serija, ali možda za obrazovaniju publiku, a “Stipe u gostima” je za pomalo ruralnu publiku. Od te tri vrste publike, nijedna ne voli ovo drugo, a svaka od tih serija funkcionira u svijetu za sebe.
Pomišljate li na režiranje drame?
- Baš sam se zafrkavao da moram napravit art house mračni film gdje nema svjetla na kraju tunela i svi se bace s balkona, čisto da pokažem sebi i drugim ada mogu i to.