30. PUF – drugi dan: Limiti tijela i iluzija reprezentacije
Tekst Boris VINCEK • Fotografije Igor DRAŽIĆ iz arhiva PUF-a
Drugi dan 30. PUF‑a – međunarodnog kazališnog festivala publici je pružio upliv u limite tijela, odu grafičkim rješenjima i iluziju reprezentacije kroz dvije predstave i jednu retrospektivnu izložbu.
Program je u četvrtak, 3. listopada počeo u Istarskom narodnom kazalištu, gdje je Gobi Dance Company iz Mađarske izveo predstavu “Freestyle”, koja otvara vrata u svijet razigranog čovjeka.
„Igralište je animirano fizičkom prisutnošću i interakcijom dvaju likova. Tijekom intenzivne aktivnosti, suigrači reagiraju jedan na drugog: trče, skaču, plivaju, nalaze se ispod ili iznad vode. Ipak, u ovom natjecanju nisu bitne brzina ili pobjeda. Harmonični ili neharmonični odgovori na misteriozne tjelesne znakove drugog natjecatelja (sudruga) odgovorni su za osjećaj natjecanja i pravi cilj tjelesnog takmičenja. Prije negoli s nekim drugim, ovog puta sudionici se bore protiv svojih tijela“, navodi se u opisu predstave.
Plesačica i koreografkinja Rita Góbi, zajedno sa svojom plesnom partnericom Ruri Mito, postavila je na scenu začudnu kombinaciju ležernog humora i fizičkog napora u kojoj prednjače ekspresija glasa, mimika i tjelesna izdržljivost. Komande i interakcije popraćene su krikovima, gunđanjem, verbalnim iskazima fizičkog napora ili zamišljenim zvučnim efektima borbe i pokretači su ili komentari odrađenih radnji. Igra s odlično promišljenom i namjenski iskorištenom rasvjetom koja dijeli scenu na pola još je jedan adut predstave koja u svojoj suštini, unatoč spomenutim vizualnim i humorističkim efektima, zadire duboko u želju za spoznavanjem limita tijela, njegove pokretljivosti i izdržljivosti. Ono što tijelo može izvesti utjecat će na ono što mozak može zamisliti, a spojiti ova dva segmenta u harmonični rezultat koji rezonira s maštom gledatelja i nakon pogledane predstave je glavni uspjeh izvođačica i koreografkinje ovog šarmantno snažnog tour de force-a.
Izložba plakata pod nazivom “30. godina kazališnih metamorfoza” otvorena je potom u Dnevnom boravku DC‑a Rojc. Prisutnima su se obratile voditeljica Dnevnog boravka Afrodita Bulajić i producentica PUF‑a Ivana-Nataša Turković, te umjetnički ravnatelj festivala Branko Sušac i dizajnerica Feodora Gubaš Štifanić, koja je još od 2011. godine zadužena za vizualni identitet. Sušac se u svom govoru prisjetio prethodnog dizajnera PUF‑a, Predraga Spasojevića, koji je uz festival bio od samih njegovih početaka pa do smrti 2010. godine.
U Kazalištu Dr. Inat s predstavom “The Watching Machine” predstavila se Macarena Recuerda iz Španjolske. „Igrama sa svjetlom, sjenama i odrazima publika je iskusila što je to iluzija, što reprezentacija, a što kazališna konvencija. Djelo je sastavljeno od malih instalacija u kojima su svjetlo i sjene fikcionalizirani kroz optičke iluzije“, navodi se u opisu predstave.
Sidrište ove predstave su Beatlesi i njihova uspavanka „Because“ koja publiku vodi u san koji još uvijek koketira sa stvarnošću. Recuerda na sceni izvodi fizičke poslove postavljanja opreme na svoje mjesto, oslikava odškrinuta vrata samoljepljivom trakom i nakon toga nestaje u mraku i prepušta publiku glazbi liverpulske četvorke. Nakon njenog povratka ništa nije kao prije – mikrofoni su lampe koje ciljaju na oči, usta i na kraju na ogledala, a njihova se svjetla od fokalne točke (zahvaljujući dimu) pretvaraju u zrake. Recuerda se igra i s ogledalom te dijeli tijelo na polovicu koja se zrcali u cjelinu, a sa strana proviruju dodatni udovi.
Najzanimljiviji efekti ove predstave (koja dramaturgiju stavlja u drugi plan kada ju u potpunosti ne zanemaruje) su oni odrađeni u mraku s malo svjetala (poput onih u ustima izvođačice) ili pak onaj konačni gdje raster statičnih reflektiranih svjetlosnih zraka Recuerda pomiče zahvaljujući masci izrađenoj na principu disko kugle. Predstava uspijeva u svojoj početnoj nakani, no šteta je što narativni okvir u koji je postavljena nema dovoljno jake sadržajne elemente koji bi – zahvaljujući uspješnosti efekata – mogli stvoriti zanimljivu priču.
Večer je završila u festivalskom Klubu Kotač razgovorom o predstavama i druženjem uz glazbu Tricky D‑ja.
Danas je na programu Siniša Labrović s performansom “Redacted” koji će se od 17:30 – 20:30 održavati na nepoznatoj lokaciji, zatim Branko Gulin i Ukrajinski dječji kazališni studio u Puli, koji će u sklopu festivalske produkcije PUF Off u 19:00 sati na Giardinima održati program pod nazivom “Duhovi prirode uzvraćaju udarac!” te Laboration Art Company iz Francuske s predstavom Anna u 20:00 sati u Istarskom narodnom kazalištu. U Klubu Kotač u DC‑u Rojc od 21:30 nastupaju zagrebačka kompozitorica i glazbena producentica Tonota i Tricky D.
Organizator PUF‑a je SAKUD Pula, a suorganizatori su Kazalište Dr. Inat i Istarsko narodno kazalište.