“Nažalost, ples kao umjetnost i profesija u Hrvatskoj još uvijek zvuči neozbiljno za mnoge”
(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: Razgovor sa studenticom plesne akademije Lanom Crnogorčić
Tekst Paola ALBERTINI ● Fotografije iz arhiva INK-a
Lana Crnogorčić, studentica plesne akademije u Amsterdamu, Academy of Theater and Dance, trenutno je u rodnoj Puli gdje odrađuje staž obavezan na završnoj, četvrtoj godini studija. Nakon što je uspjela upisati Akademiju u potpunosti se posvetila plesu. O njenom putu razgovarali smo povodom povratka u Istarsko narodno kazalište u kojem je napravila prve plesne korake.
Sjećaš li se kad si prvi put došla u kazalište?
Prvi put kada sam kročila na poznati peti kat Istarskog Narodnog Kazališta bio je 2013. godine, kada me moja tadašnja i sadašnja najbolja prijateljica, koja je također ostala u umjetničkim vodama i sada studira u Amsterdamu, pozvala da isprobam scenski pokret kod Andree Gotovine. Nisam imala ni najmanju ideju što nas očekuje, ali sam vjerovala njezinom ukusu – i danas joj mogu biti neizmjerno zahvalna. Od tog dana, odlazak u kazalište postao je užitak i trenutak tjedna kojemu sam se najviše radovala.
Kad se dogodila tvoja ljubav prema plesu?
Ne mogu reći da mi se ljubav prema plesu dogodila u nekom specifičnom trenutku. Ona je prisutna od najranijih dana, ali kao dijete nisam previše razmišljala o svojoj naklonosti prema pokretu i glazbi – jednostavno mi je bilo ugodno, zabavno i nešto u čemu sam se osjećala dobro. Tijekom puberteta i adolescencije, počela sam sve više uviđati koliko je ples vrijedan dio mog života, shvaćajući da je to konstanta koja me prati još od treće godine. Uz sve aktivnosti kojima sam se bavila: atletiku, rukomet, tenis, judo i razne druge izvannastavne aktivnosti , ples i pokret su se pokazali kao ono čemu prirodno težim i što jednostavno ne mogu izbjeći. S vremenom, to više nije bila „samo“ ljubav, već i potreba, neizostavan dio mog identiteta.
Kojih se predstava iz INK rado sjećaš?
Predstava „One“ obilježila je moju grupu i imala je ogroman utjecaj na mene upravo u trenutku kad sam birala što ću studirati. Zbog toga će zauvijek ostati urezana u mom sjećanju, srcu i tijelu. Osim toga, božićne predstave su uvijek bile pravi vrhunac, a imala sam priliku sudjelovati u „Malom princu“, „Eni“, „Beskrilci u oblacima“ i „Kraljeviću i prosjaku“.
Kako si se odlučila za odlazak na akademiju u Amsterdamu?
Kada sam odlučila baviti se plesom, bila sam svjesna izazova koji me čekaju u pogledu budućih poslova i financijske situacije. Mnogi su me gledali s čuđenjem kada bi im rekla što planiram upisati, a neki su, iako suptilno, otvoreno kritizirali tu ideju, sugerirajući da bi se plesom mogla baviti kao hobijem uz, primjerice, farmaciju. To mi je istovremeno bilo i smiješno i naporno, ali s druge strane i razumljivo s obzirom na stavove ljudi u našem društvu. Nažalost, ples kao umjetnost i profesija u Hrvatskoj još uvijek zvuči neozbiljno za mnoge. Zbog toga postoji nedostatak plesnih aktivnosti u različitim aspektima života, a kvaliteta postojećih škola često je, nažalost, niža. Zato sam odlučila otići u zemlju u kojoj, iako stvari nisu savršene, ples ipak uživa viši status. Iako se i tamo još uvijek vodi borba za priznavanje plesača u društvu, mnogi su aspekti daleko napredniji. Ples je integriran u rano školstvo kao obavezan predmet, a količina prilika i kvaliteta obrazovanja jednostavno su neusporedive. U Hrvatskoj je i dalje prisutna „stara škola“, koja se više fokusira na zapadnjačke plesne tehnike, dok se na akademiji u Amsterdamu prepoznaje važnost afričkih plesova kao osnove iz koje su se razvili mnogi zapadni plesovi i koji su i danas izvor inspiracije. Taj širi pogled na ples uvijek mi je bio privlačniji od onoga što se nudi kod nas.
Je li bila teška audicija i stresan upis s obzirom na broj kandidata?
Audicija se održala usred vrhunca pandemije koronavirusa, zbog čega je bila online. I danas se pitam je li to bilo olakšanje ili dodatni izazov. Priča se da se prijavilo oko 400 ljudi, što je više nego inače, a primljeno nas je samo 20. Audicija je imala tri runde, a zadnja se odvijala putem live video poziva. Iako je sve bilo virtualno, nisam bila ništa manje nervozna – uvijek sam pod stresom kod audicija, natjecanja ili bilo kakvih nastupa, pa mi prisutnost ekrana nije nimalo pomogla. U zadnjoj rundi ostalo nas je oko 50, a zadatak je uključivao izvođenje sekvence afričkog plesa i solo izvedbu. No, ja nisam razumjela što se govorilo na pozivu, jer sam očekivala da će sve biti objašnjeno i na engleskom. Nažalost, to se nije dogodilo. Potpuno zbunjena, shvatila sam da sam jedini stranac u toj fazi audicije i počela sam mahnito slati e‑mailove organizatorima, tražeći pojašnjenje. To mi je oduzelo puno vremena, a ubrzo su mi odgovorili da trebam ponoviti sekvencu afričkog plesa koju smo naučili na live pozivu s mojim sadašnjim profesorom afričkog plesa i da sam prva na redu za nekoliko minuta. Stres je bio nevjerojatan, ali mislim da me upravo taj adrenalin gurnuo da izvedem i bolje nego što bih to učinila da sam imala više vremena za pripremu.
Kako je studirati ples i kakva je dinamika učenja na Akademiji?
Studirati ples je intenzivno u svakom pogledu. Kada studiraš nešto gdje rezultati nisu uvijek proporcionalni trudu koji ulažeš, ubrzo shvatiš da studiranje plesa nije isto kao baviti se plesom u slobodno vrijeme. Na akademiji provodimo više od osam sati dnevno, pet dana u tjednu, deset mjeseci godišnje što je neusporedivo s većinom drugih studija, posebno onih van umjetničkog svijeta, koji se često smatraju zahtjevnijima.
S takvim rasporedom, moraš se odreći mnogih užitaka. Studentski izlasci postaju rijetkost, slobodno vrijeme je minimalno, a prijatelje većinom imaš na fakultetu. No, da ne zvuči kao neka velika životna muka – ne bih ništa mijenjala. Sva ta dinamika i intenzitet potrebni su da izvučeš ono najbolje iz sebe, da se pronađeš u toj domeni i usmjeriš svoju energiju gdje treba.
Ove tri godine nastave donijele su mi toliko novih spoznaja i iskustava. Naučila sam plesne stilove od suvremenog do afričkog, od breakdancea do housea. Odlasci, poput onog u Senegal na mjesec dana, gdje smo plesali u školi Germaine Acogny, ostat će mi kao jedno od najbogatijih životnih iskustava. Iako sam sada na četvrtoj godini, i tehnički još student, pomisao da su dani neprekidnih satova s mojim razredom gotovi, zaista me iznenađuje. Vrijeme stvarno proleti.
Upravo u INK odradit ćeš dio staža. Što ćeš točno raditi? Koliko dugo će to trajati i gdje ćeš još stažirati?
U INK‑u sam dobila tri grupe, dvije plesne i jednu za scenski pokret. Cilj mi je plesnim grupama ponuditi nešto novo, podijeliti ono što je meni nedostajalo kad sam bila u njihovim godinama. Znajući kvalitetu Andreine škole i način na koji sam zahvaljujući njoj zavoljela rad s podom i suvremeni ples, taj dio prepuštam potpuno njoj, dok se ja više fokusiram na urbaniji pristup pokretu. Nije mi toliko bitna forma koliko kvalitetna osnova, dobra tehnika koja štiti tijelo od ozljeda, i osobni izraz, ona vatra koja gori u svakom polazniku, a koju mnogi ni sami ne prepoznaju. U ovih mjesec dana željela bih ih približiti urbanijem pristupu floorworka, kao i različitim grooveovima koji potječu iz afričkog plesa i klubskih stilova poput housea. S grupom scenskog pokreta istražujem koncept performansa koji trebam realizirati kad se vratim u Amsterdam. Fokus performansa je na grupi kao glavnom liku te važnosti individualizma unutar grupe gdje pojedinci istovremeno stavljaju interes zajednice iznad vlastitog ega, prepoznajući i njegujući blagoslov jedinstva.
Osim ovog angažmana, moram ispuniti kvotu od nešto više od 500 sati stručne prakse koju trebam odraditi u Nizozemskoj. Za sada sam dogovorila praksu u umjetničkoj srednjoj školi IVKO u Amsterdamu, kao i u centru za izbjeglice. Obavezni su nam staževi u srednjim školama i u nekoj socijalnoj organizaciji, a pored toga smo uglavnom slobodni sami birati gdje želimo raditi
Imaš li već u planu što ćeš nakon završetka Akademije?
Još uvijek se ne vezujem za nikakav konkretan plan, već ostavljam opcije otvorene. Ako sam išta naučila u ove tri godine, to je da mogu iznenaditi samu sebe novim stavovima, željama, idejama i ciljevima, pa mi nema smisla previše planirati unaprijed. Osim fizičke fleksibilnosti, nastojim ostati fleksibilna i figurativno te s osmijehom dočekujem što mi nadolazeće godine donose.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.