Izložba tematskog projekta “Minimalizam” u galeriji HDLU‑a Istre
B. V.
Otvorenje izložbe u sklopu tematskog projekta “Minimalizam” bit će održano u petak, 29. studenog, u 19 sati u pulskoj galeriji HDLU‑a Istre. Ovo je posljednja od ukupno pet izložbi u sklopu tematskih projekata HDLU‑a Istre u 2024. godini, a kustos projekta je Eugen Borkovsky.
Izlažu: Ač Nataša, Ban Mariana, Barčot-Nikolac Fanita, Belamarić Mia, Berton Elvis, Borovničar Matjaž, Bruck Ivna, Cavrić Olivera, Cerić Kovačević Samir, Dubovac Branka, Fučkar Senka, Gasparini Fabio, Gott Dejana, Grlić Dinka, Gustini Igor, Hamšíková Ivana, Ivanković Pamela, Janković Matea I Praštalo Nino, Jelušić Maja, Jugovac Barbara, Jurković Vanda, Kanjski Dubravka, Kokotović Libero, Kolarić Branko, Konate Visintin Amina, Konjevoda Silvana, Kranjčević Winter Željko, Krušelj Pavličić Andreja, Kujundžić Goran, Kukurin Branko, Legović Branka, Legović Miranda, Lekić Nina, Lenić Gordana, Lisjak Demi, Marin Milan, Marin Slavica, Matić Trstenjak Slađana, Ostić Jadranka, Pavlović Eduard, Peculić Izabela, Ražov Nikola, Riđički Branka, Rotar Aleksandra, Sikavica Silvija, Simichen Sunčana, Stojnić Damir, Šerbeđija Senka, Šircel Mark, Špoljar Andrašić Gordana, Tomašević Dančević Mirjana, Topić Vanina, Valković Doria, Vilić Roberta, Zanini Matilda, Zbašnik Andrej, Zdunić Marijan i Zelenko Poles Martin.
„Pred nama je likovni projekt koji propituje pojam minimalizma. Pri kretanju u realizaciju napisan je inicijalni tekst koji je poslan autorima, a koji predlaže dvije verzije problematiziranja teme. U jednoj je pojam minimalizma dojmljen kao minimalni rad uz oskudnu tehniku i zadovoljavajuće likovne rezultate bez obzira na temu. Drugi dio inicijalnog teksta nudi informacije o povijesnom tijeku zapadne likovnosti gdje je cijeli jedan period nazvan imenom teme ovog projekta. Ovisno o prispjelim radovima, iskristalizirao se izbor.
„Na inicijalni tekst poziva prispjelo je 108 ponuda. U rezultatima, pregledavajući primljeno, većina autora usmjerila je pažnju ka polemiziranju s povijesnim propitivanjem iz druge polovice prošlog stoljeća. Selektirano je 60 radova koje potpisuje 61 autor. Tako se ovaj projekt na neki način oslanja na taj period povijesti oblika. Neki od selektiranih autora poštuju tadašnje intencije, a neki ih perpetuiraju i nastavljaju na inventivan način. Među radovima je desetak prostornih ostvarenja (skulpture/objekti), jedan videorad, a ostala većina su plošni radovi ostvareni raznorodnim tehnologijama.
„Ovaj projekt nudi recentno propitivanje istoimenog umjetničkog pokreta iz druge polovice XX. st., od cca 1960. do cca 1975. godine. Ideja tadašnjeg miinimalizma svojevrsna je reakcija na pretencioznost apstraktnog ekspresionizma i vuče korijene iz pop umjetnosti, kubizma, konceptualne umjetnosti. Glavno nadahnuće mu je ruska avangarda ili, preciznije, Maljevičev suprematizam. Autori se koncentriraju na igru/manipulaciju likovnim komponentama djela: boja, tonovi, linije, teksture… Prevladavaju racionalne sheme, a nelikovni materijali često se koriste kao elementi rada. Preskače se poruka, značenje, narativ. Likovno djelo postaje neovisni, autohtoni predmet, ali koji nudi cjeloviti, završeni, estetski vizualni značaj.
„Selektirajući radove nametnula se većina koja dodiruje i na neki se način nastavlja na povijesne tendencije minimalizma. Morao sam stoga odbiti nekoliko odličnih radova koji jesu ostvareni minimalnim sredstvima, ali su imali naglašenu poruku, narativni sadržaj, ili naglašen odraz energije autora.
„Zadajući ovu temu pokušao sam umjetnike upozoriti na likovnost samu. U suvremenosti, gdje smo na neki način zakočeni stanjem raspadanja dosega zapadne civilizacije, autori se oslanjaju na povijest oblika. Na takvo razmišljanje usmjeruju tendencije koje se, iz područja angažirane umjetnosti i aktivističke dosljednosti, periodično vraćaju povijesnim likovnim ciklusima. Naravno, uz neminovne perceptivne pomake kreatora, ali i promatrača.
„Većina radova je domišljena upravo za ovu izložbu. Zahvaljujem primljenim, ali i autorima koji nisu ušli u selekciju. Iako je i među odbijenim radovima za ovaj tematski projekt bilo zanimljivih ostvarenja, određenje za ovakav izbor bazirao sam na ideji da se u projekt uključe radovi koji tehnološki ili smisleno problematiziraju, a ne ilustriraju temu „minimalizam“, piše kustos Eugen Borkovsky.