(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: Premijera predstave za djecu „Tepih na ražnju“
Tekst Boris VINCEK • Fotografije Alen DRAGOJEVIĆ iz arhiva INK-a
Premijera predstave za djecu „Tepih na ražnju“ autorice Jasne Jasne Žmak, a u režiji Hrvoja Korbara održana je u petak, 6. prosinca u dvorani Ciscutti Istarskog narodnog kazališta Gradskog kazališta Pula. „Tepih na ražnju“ ja nakon „Pisma na kraju šume“ drugi dramski tekst za djecu dramaturginje i spisateljice Jasne Jasne Žmak, a 2018. godine nagrađen je drugom nagradom na natječaju Mali Marulić.
Izvođači Laura Čerina, Ema Šunde, Lidija Penić-Grgaš, Josip Ledina, Igor Jurinić, Ivan Raffaelli i Luka Mihovilović vode mlade gledatelje u šumu u kojoj prvo upoznajemo sumnjičavu krticu i prijateljski raspoloženu vjevericu. U svojoj igri susreću malog rakuna koji je pao u provaliju i kojeg uz par prepirka spašavaju, no tu nastaju prvi problemi – nitko ne razumije što rakun govori. U potrazi za rješenjem vode ga kod doktora ježa koji ne uspijeva dokučiti u čemu je problem. Upućuju se zatim svi dublje u šumu gdje sretnu sovu koja također čudno govori. Mali rakun ih uspijeva nagovoriti da ga vode kući gdje upoznaju tatu rakuna koji muca, ali kojeg na sreću svi razumiju. Uspostavlja se na kraju da je jezičnu zbrku stvorio profesor zec koji zahvaljujući napitcima s ludim gljivama želi naučiti sve jezike svijeta, ali usput pomiješa jezike stanovnika šume…
„Tepih na ražnju“ je vrlo jednostavna priča o nerazumijevanju, sumnjičavosti, strahu od stranaca i nepoznatog koja se zahvaljujući trudu svih okupljenih na kraju dobro završi. Iako je predviđena za djecu manjeg uzrasta mnogima je u publici „čudan“ govor životinja bio skoro pa nerazumljiv. Dok su kalambure brzo pohvatali, kao i govor rakuna koji je sve samoglasnike zamijenio slovom i, tajni jezik P kojim govori sova (gdje se nakon svakog samoglasnika doda slovo p i zatim ponovi samoglasnik koji mu je prethodio) bio im malo teži zalogaj.
Predstava je edukativnog karaktera pa uči djecu o važnosti jezika, tolerancije različitosti, vrijednosti otvorene komunikacije i suradnje kojom se rješavaju i najkompliciraniji problemi. Radnju krasi scenografija Liberte Mišan koja je jednostavna i blagdanska, a nenametljive kostime koji blago označavaju karakteristike životinja izradila je Desanka Janković. Prigodnu i zabavnu glazbu skladao je Carlos Anders Fagin dok oblikovanje svjetla potpisuje Saša Fistrić. Za scenski pokret i koreografiju se pobrinula Andrea Gotovina koja je na vrlo efektni način uklopila životinjske pokrete koji predstavi daju još više čari.
Kao što to inače biva i u ovoj predstavi za djecu ima i šala koje će razumjeti samo roditelji pa je na autorici Žmak bio težak zadatak da (osim što je morala osmisliti „čudne“ jezike) stvori dvije različite razine teksta. Iako su fore za odrasle većinom bile dobre, puno su efektnije bile one namijenjene djeci. Sve u svemu „Tepih na ražnju“ je tekst koji vrlo dobro funkcionira i koji uspijeva plijeniti pažnju do samog kraja gdje se sve završi sa zaraznom pjesmom čije će lajtmotive najmlađi u publici s lakoćom zapamtiti.
Reprize predstave su na rasporedu kako slijedi: 10. prosinca u 9 i 11 sati, 11. prosinca u 9, 11 i 18 sati te 12. prosinca u 9 i 11 sati.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.