Hrvatski filmovi i projekti na 36. Filmskom festivalu u Trstu

B. V.

17.01.2025.

U pro­gra­mu ovo­go­diš­njeg Filmskog fes­ti­va­la u Trstu, u raz­nim sek­ci­ja­ma, pri­ka­zu­je se mnoš­tvo hrvat­skih fil­mo­va, a u indus­trij­skom dije­lu fes­ti­va­la, u sklo­pu plat­for­me When East Meets West, pred­sta­vit će se i jedan hrvat­ski pro­jekt te jedan koji nas­ta­je u kopro­duk­ci­ji s hrvat­skom pro­du­cent­skom kućom. Festival se u Trstu odr­ža­va od 16. do 24. siječ­nja 2025.

U sklo­pu natje­ca­telj­skog pro­gra­ma krat­ko­me­traž­nih fil­mo­va pri­ka­zu­je se igra­ni film „Čovjek koji nije mogao šutje­ti“ Nebojše Slijepčevića. Riječ je o prvom hrvat­skom dobit­ni­ku can­ne­ske Zlatne pal­me, a ujed­no i nosi­te­lji Europske film­ske nagra­de, koji je tako­đer i u naj­u­žoj utr­ci za nomi­na­ci­ju za nagra­du Oscar. Film je nas­tao u pro­duk­ci­ji Antitalenta i pro­du­ce­na­ta Katarine Prpić i Danijela Peka te kopro­duk­ci­ji s Bugarskom, Francuskom i Slovenijom.

U istoj kon­ku­ren­ci­ji je i igra­ni film „Tiha“ auto­ri­ce Eve Vidan koji će u Trstu ima­ti svjet­sku pre­mi­je­ru. Film pra­ti sra­me­ž­lji­vu četr­na­es­to­go­diš­nju Deni koja pro­živ­lja­va obi­telj­sku i pri­ja­telj­sku kri­zu dok tra­ži da bude pri­hva­će­na. Uloge u fil­mu nose Sara Tudor, Suzana Čizmić, Helena Višić, Antea Tolj, Domina Ančić, Mikula Branjov, Leo Murgić i Domagoj Ostoja. Film je sni­ma­la Dubravka Kurobasa, a mon­ti­ra­li su ga Eva Vidan i Adrian Vidan, koji ujed­no pot­pi­su­je i glaz­bu. Oblikovanje zvu­ka radi­li su Jan Tomić i Niko Gulam. Film je nas­tao u pro­duk­ci­ji Sveučilišta Columbia te u kopro­duk­ci­ji Kino Kluba Split. Producentice su Aida Vidan, Eva Vidan, Sylvie Vidan i Morgan Smith.

Izvan kon­ku­ren­ci­je, tali­jan­skoj će se publi­ci prvi put pred­sta­vi­ti i „Nakon lje­ta“ Danisa Tanovića, koji je svjet­sku pre­mi­je­ru imao proš­le godi­ne na otvo­re­nju Sarajevo Film Festivala, nakon čega je pri­ka­zan je na nizu fes­ti­va­la diljem svi­je­ta. Film je nas­tao u pro­duk­ci­ji Propeler Filma (Lana Matić, Boris T. Matić), u kopro­duk­ci­ji s kuća­ma iz Rumunjske, Bosne i Hercegovine, Srbije i Slovenije.

Film „Domaćinstvo za počet­ni­ke“ Gorana Stolevskog, koji je reali­zi­ran kao kopro­duk­ci­ja Sjeverne Makedonije, Hrvatske, Poljske i Kosova (hrvat­ska kopro­du­cen­ti­ca je Ankica Jurić Tilić, Kinorama), pri­ka­zu­je se u sklo­pu sek­ci­je Queer Visions. Film je prvi put pri­ka­zan na vene­ci­jan­skoj Mostri, gdje je i nagra­đen Queer lavom.

Ovogodišnje izda­nje fes­ti­va­la u Trstu otva­ra doku­men­tar­ni film „Pod sret­nom zvi­jez­dom“ slo­vač­kog reda­te­lja Pétera Kerekesa te hrvat­skih kopro­du­ce­na­ta Vanje Jambrović i Tibora Kesera (Restart). Film je svjet­sku pre­mi­je­ru imao u sklo­pu pro­gra­ma Horizonti 81. Međunarodnog film­skog fes­ti­va­la u Veneciji.

Jedan od pro­gra­ma fes­ti­va­la posve­ćen je i fil­mo­vi­ma nas­ta­li­ma nepo­sred­no nakon Drugog svjet­skog rata, a među nji­ma je i krat­ko­me­traž­no doku­men­tar­no dje­lo „Jasenovac“ auto­ra Gustava Gavrina i Koste Hlavatyja iz 1945. godine.

Za vri­je­me tra­ja­nja Filmskog fes­ti­va­la u Trstu, od 19. do 22. siječ­nja odvi­ja se i indus­trij­ski pro­gram When East Meets West, koji ove godi­ne okup­lja 600 film­skih pro­fe­si­ona­la­ca iz cije­log svijeta.

U sek­ci­ji Last Stop Trieste nami­je­nje­noj pro­jek­ti­ma doku­men­tar­nih fil­mo­vi­ma koji su sko­ro zavr­še­ni, a koji su se rani­je pred­stav­lja­li na part­ner­skim plat­for­ma­ma (Ex-Oriente, BDC Discoveries, Docu Rough Cut Boutique, Baltic Sea Docs, ZagrebDox PRO, When East Meets West), pred­stav­lja se debi­tant­ski dugo­me­traž­ni pro­jekt auto­ri­ce Dalije Dozet, „Lekcije mog tate“. Projekt se razvi­ja pod okri­ljem kuće Hulahop, pro­du­cen­ti­ce Dane Budisavljević.

U sek­ci­ji This is It sudje­lu­je pro­jekt „Izgubljeni sin“ reda­te­lja i sce­na­ris­ta Darka Štantea, koji nas­ta­je u pro­duk­ci­ji slo­ven­ske kuće Staragara te u kopro­duk­ci­ji s hrvat­skom kućom Propeler Film (Lana Matić, Boris T. Matić), te kuća­ma iz Grčke, Italije i Sjeverne Makedonije. Sekcija This is It nami­je­nje­na je pro­jek­ti­ma dugo­me­traž­nih igra­nih fil­mo­va koji ima­ju sna­žan vizu­al­ni i umjet­nič­ki pot­pis, a nas­ta­ju u kopro­duk­ci­ji s Italijom.