Pitanje savjesti – u INK‑u gostovale „Tere i Luce“ zagrebačkog Kazališta Planet Art
Tekst Daniela KNAPIĆ ● Fotografije Ines NOVKOVIĆ iz arhiva Scenoteke
Prvi ovogodišnji dramski program INK‑a, sinoćnje gostovanje Kazališta Planet Art s predstavom „Tere i Luce“, publika je u prepunoj dvorani Ciscutti nagradila srdačnim dugim pljeskom – zahvalom za smijeh koji su im priuštile sjajne Anja Šovagović Despot i Nataša Janjić Medančić.
Profesionalno, neovisno dramsko kazalište Planet Art djeluje pod motom „Kazalište koje se pita“ i u 18 godina postojanja proizvelo je 20-ak kazališnih uspješnica. Bavi se suvremenim problemima, često tabuiziranim ili zanemarenim temama prisutnima u našoj svakodnevici, postavljajući na scenu dramske tekstove u čijem se središtu nalazi pojedinac suočen s društvenim konceptima koji utječu na njegovu slobodu, integritet i sreću.

Osnivač i ravnatelj Planet Arta, ujedno redatelj ove predstave, Marko Torjanac, inspiriran neizvođenim tekstom „No good deeds…“ S. Evansa, u potpunosti ga je adaptirao za Hrvatsku. Nastala je tako „Tere i Luce“, crna triler komedija koju mnogi uspoređuju s kultnim filmom „Thelma & Louise“, a koja u podnaslovu ima pitanje: „A što biste vi učinili?“
Predstava satirično progovara o mnogim bolnim ranama današnjeg svijeta – od neimaštine i obiteljskog nasilja, do nemoralnih poslova i brutalne uloge sve lažljivijih medija u kreiranju javnog mnijenja.
Dvije kolegice, njegovateljice: Tereza Roše – Tere (Anja Šovagović Despot) i Lucija Bambula – Luce (Nataša Janjić Medančić) u ovoj dinamičnoj, duhovitoj i provokativnoj jednosatnoj predstavi uspijevaju publiku držati u neprestanom smijehu. Početnim Lucinim monologom u kojem ona Teri prepričava svoje jutarnje kućne drame kojima pravda svoje kašnjenje na posao, predstava nas uvodi u taj neobičan dan koji je zauvijek promijenio njihove živote, ali i u hrvatsku stvarnost u kojoj su mnogi prisiljeni kopati i po smeću kako bi preživjeli.

Cijela se predstava odvija u jednostavnoj scenografiji stana starijeg gospodina Zvonimira čije su Tere i Luce dugogodišnje njegovateljice. Kada ustanove da je mrtav, kreće sve ubrzaniji i zamršeniji zaplet, koji je toga dana započeo „sitnim“ prijestupom u kojem Tere Luci –posredstvom svog sina, sitnog mešetara sa „štelom u Ministarstvu“ – prodaje dva kanistra benzina po nižoj cijeni. To još Luci, turbo-vjernici, ne pali crveni alarm savjesti. Međutim, kad gospodina Zvonimira zateknu mrtvog u kupatilu, Tere se dosjeti još jedne „nemoralne ponude“. Naime, kako sljedećeg dana pokojniku sjeda mirovina koju je Luce imala punomoć podizati, Tere joj predlaže da pričekaju do sutra s dojavom o smrti njihova štićenika, podignu i međusobno podijele tih 600 eura (jer „on je ionako mrtav, a oni u službama kojima bi se trebao vratiti ionako su se već nakrali i taj im novac ne bi puno značio“). Pritisnuta svojim financijskim nevoljama Luce nakon duljeg zdvajanja pristaje i tu kreće njihovo upadanje u sve teža iskušenja i dublje krugove pakla, jer su u međuvremenu otkrile još neke načine kako se okoristiti smrću svog štićenika, sve do eksplozivnog kraja.

„Epilog“ je efektno prikazan kroz senzacionalističke medijske naslove koji se nižu s TV‑a i iz dana u dan postaju sve strašniji. Proizvoljno izmišljajući i dopisujući dvjema unezvijerenim ženama sve veće i teže prijestupe dovode do neslućenih razina javnog linča koji ih u čas pretvori u monstruozne ubojice čovjeka koji im je zapravo u oporuci (koja, uzgred, potvrđuje da je kao razočarani branitelj počinio suicid) – kao jedinima koje su o njemu skrbile zavještao stan.
Taj gorak ton crnila kojim se kroz ubrzanu gradaciju predstava sve više zamračuje, pretvara i smijeh publike u sve kiseliji, jer ona prepoznaje obrasce društva u kojem živimo i u kojem lopovluk umjesto iznimke postaje pravilo, a iako „ribe smrde od glave“, najmanje ribe u pravilu izvuku deblji kraj. Svakako nitko iz kazališta nakon „Tere i Luce“ ne izlazi ravnodušno, jer svima nad glavom visi pitanje iz podnaslova.