Projekti Teatra Fort Forno iz Bala u 2025. godini

Priredio B. V.

07.01.2025.

Teatar Fort Forno iz Bala, nakon iznim­no boga­te kaza­liš­ne 2024. godi­ne, koju su obi­lje­ži­le broj­ne pro­duk­ci­je i fes­ti­val­ske nagra­de, i u novoj 2025. za svo­ju kaza­liš­nu publi­ku pri­pre­ma nove pred­sta­ve, broj­na kaza­liš­na gos­to­va­nja, a u zna­ku malog jubi­le­ja odr­žat će se i 5. Bembo Fest – Festival malih for­mi neza­vis­nih kazališta.

Naime, Teatar Fort Forno ove godi­ne sla­vi prvih pet godi­na svog pos­to­ja­nja, a od svog osnut­ka u velja­či 2020. do danas svo­jim se uspješ­nim i pre­poz­nat­lji­vim kaza­liš­nim pro­jek­ti­ma čvr­sto pozi­ci­oni­rao na umjet­nič­koj teatar­skoj kar­ti Hrvatske i regi­je. O tome poseb­no svje­do­či broj­na publi­ka svih uzras­ta koja pra­ti kaza­liš­ne pred­sta­ve ovog kaza­li­šta te osvo­je­ne fes­ti­val­ske nagra­de u zem­lji i ino­zem­s­tvu. Posebnost baljan­skog Teatra Fort Forno – čiji je idej­ni začet­nik Plinio Cuccurin, a osni­va­či uva­že­ni reda­telj i dram­ski peda­gog prof. dr. art. Robert Raponja i ugled­na dje­lat­ni­ca u kul­tu­ri Jasminka Mesarić – je u tome što dje­lu­je kao mjes­to susre­ta­nja i kre­ativ­nog dija­lo­ga glu­ma­ca, lut­ka­ra, reda­te­lja, dra­ma­tur­ga, kre­ato­ra luta­ka, glaz­be­ni­ka, ple­sa­ča, kos­ti­mo­gra­fa i sce­no­gra­fa, a koji­ma je zajed­nič­ki cilj stva­ra­nje kaza­liš­nih pred­sta­va snaž­nih doj­mo­va i emo­ci­ja. Tu svo­ju umjet­nič­ku odred­ni­cu Teatar Fort Forno nas­tav­lja i u ovoj godini.

Tako već u uto­rak, 7. siječ­nja, poči­nje rad na autor­skom pro­jek­tu „Aktivisti“ kojeg mla­di dra­ma­ti­čar Mihovil Rismondo piše u surad­nji s glum­ci­ma i kre­ativ­nim timom predstave.

„Inspiracija za ovu kaza­liš­nu pred­sta­vu je esej „Pobunite se“ Stéphanea Hessela (1917.- 2013.). Ovu je važ­nu knji­gu od sve­ga tri­de­se­tak stra­ni­ca, koja je „podi­gla na noge“ Francusku i cije­lu Europu te utje­ca­la na mno­ge poli­tič­ke pokre­te diljem svi­je­ta od Arapskog pro­lje­ća do ame­rič­kog pokre­ta Occupy Wall Street, fran­cu­ski pisac i heroj Francuskog pokre­ta otpo­ra, borac za ljud­ska pra­va, diplo­mat koji je sudje­lo­vao pri izra­di i UN-ove Opće dek­la­ra­ci­je o pra­vi­ma čovje­ka i jedan od naj­poz­na­ti­jih svjet­skih mis­li­la­ca napi­sao u dobi od 93 godi­ne, a nje­go­vo je dje­lo pro­mi­je­ni­lo povi­jest Europe. Jedna od osnov­nih ide­ja Teatra Fort Forno je čvr­sto uvje­re­nje da se i kaza­li­šte tre­ba bavi­ti goru­ćim i važ­nim pro­ble­mi­ma našeg druš­tva, a misi­ja i ove naše pred­sta­ve je druš­tve­no odgo­vo­ran kaza­liš­ni čin, naj­av­lju­je Robert Raponja, umjet­nič­ki rav­na­telj Teatra Fort Forno, koji je i reda­telj pred­sta­ve „Aktivisti“. Umjetnički surad­nik na pro­jek­tu je Dragan Komadina, glaz­bu je skla­dao Davor Dedić, glaz­be­na surad­ni­ca je Antoaneta Radočaj Jerković, scen­ski pokret pot­pi­su­je Sanela Janković, a igra­ju Katica Šubarić, Davor Tarbuk, Dorijan Vicić i gost izne­na­đe­nja. Predstava nas­ta­je u kopro­duk­ci­ji Teatra Fort Forno, Hrvatskog doma Vukovar i Kulturno razvoj­nog cen­tra opći­ne Bilje.

Teatar Fort Forno i pul­ski Teatar Naranča za lipanj pri­pre­ma­ju pre­mi­je­ru pred­sta­ve za dje­cu i mla­de „Strah, ah“ Tatjane Šuput Raponja, a igrat će Monika Duvnjak/ Vlatka Rubil, Davor Tarbuk, Matilde Vukosavljević i Majkl Mikolić. Scenografkinja je Breza Žižović, a kos­ti­mo­graf­ki­nja Valentina Ferlin – Živić.

Nova ovo­go­diš­nja pro­duk­ci­ja baljan­skog kaza­li­šta je i pred­sta­va za sve gene­ra­ci­je „Čemu slu­ži djed“ koju će pre­ma dram­skom tek­s­tu Borisa Senkera, reži­ra­ti Robert Raponja, a autor glaz­be je Massimo Brajković. Rad na pred­sta­vi pla­ni­ran je za kolo­voz, ansambl će radi­ti u Balama, a pre­mi­je­ra je zaka­za­na za poče­tak rujna.

Predstave Teatra Fort Forno i u 2025. godi­ni gos­to­vat će na doma­ćim i ino­zem­nim kaza­liš­nim pozor­ni­ca­ma. „Žena him­na“ Davor Špišića u reži­ji Roberta Raponje, pred­sta­va o živo­tu spi­sa­te­lji­ce Paule Preradović, auto­ri­ce aus­trij­ske him­ne i unu­ke Petra Preradovića koja je dio svog živo­ta pro­ve­la u Puli, proš­log lje­ta pre­mi­jer­no je izve­de­na na pul­skom Kaštelu, a 18. siječ­nja gos­tu­je u Dubrovniku. Nekoliko dana kas­ni­je, 24. siječ­nja „Žena him­na“ u kojoj glu­me Monika Duvnjak, Selma Alispahić, Anita Schmidt i Katica Šubarić, gos­tu­je u Beogradu u pro­gra­mu Mjesec neza­vis­ne sce­ne Bitef teatra.

Višestruko nagra­đi­va­na pred­sta­va „Gidionov čvor“ ame­rič­ke spi­sa­te­lji­ce Johnne Adams u Raponjinoj reži­ji, u kojoj glu­me Katica Šubarić i Matea Bublić, igra 13. siječ­nja Vukovaru za stu­den­te Veleučilišta „Lavoslav Ružička“, a 31. siječ­nja gos­tu­je u Đakovu na Katoličko bogos­lov­nom fakul­te­tu . U velja­či je pla­ni­ra­na i sve­ča­na 50. izved­ba „Gidionovog čvo­ra“ na Filozofskom fakul­te­tu u Osijeku, a gdje je u trav­nju 2022. odr­ža­na i pre­mi­je­ra ove pred­sta­ve koja pro­miš­lja aktu­al­na, goru­ća, bol­na pita­nja veza­na uz obra­zov­ni sus­tav i suvre­me­no druš­tvo. „Gidionov čvor“ pro­go­va­ra o važ­nim tema­ma kao što su ulo­ga i odgo­vor­nost rodi­te­lja i uči­te­lja u sve kaotič­ni­jem svi­je­tu današ­nji­ce, a u foku­su kaza­liš­nog čina su i pro­ble­mi vrš­njač­kog nasi­lja, men­tal­nog zdrav­lja mla­dih i suici­da među mla­di­ma te važ­nos­ti nji­ho­ve pre­ven­ci­je. Posebnost ovog pro­jek­ta je i u tome što se nakon pred­sta­ve orga­ni­zi­ra­ju temat­ski raz­go­vo­ri. Između osta­log, u pro­sin­cu 2024. pet je pred­sta­va odi­gra­no u Puli za uče­ni­ke pul­skih osnov­nih i sred­njih ško­la u okvi­ru pro­jek­ta i edu­ka­tiv­nih pro­gra­ma pre­ven­ci­je vrš­njač­kog nasi­lja Grada Pule.

Podsjetimo i da je u svoj proš­lo­go­diš­nji umjet­nič­ki cur­ri­cu­lum, Teatar Fort Forno, upi­sao broj­ne uspješ­ne pro­jek­te. Odigrano je ukup­no 66 pred­sta­va, među koji­ma čak tri pre­mi­je­re. „Novac“ autor­ski edu­ka­tiv­ni pro­jekt Roberta Raponje i Gabrijela Perića, koji pro­mi­če važ­nost finan­cij­ske pisme­nos­ti među dje­com i mla­di­ma, pre­mi­je­ru je imao 19. trav­nja u Osijeku. Uslijedilo je 16 uspješ­nih izved­bi pred­sta­ve za uče­ni­ke osnov­nih i sred­njih ško­la u Osijeku, Splitu, Varaždinu, Zagrebu ali i manjim sre­di­na­ma poput Neviđana i Preka.

Sjajne reak­ci­je publi­ke i kri­ti­ke pra­te i kaza­liš­ni život „Žene him­ne“, pred­sta­ve nas­ta­le pre­ma nagra­đi­va­nom tek­s­tu Davora Špišića, a koju je Teatar Fort Forno reali­zi­rao u surad­nji s Istarskim narod­nim kaza­li­štem – Gradskim kaza­li­štem Pula, Hrvatskim narod­nim kaza­li­štem Mostar, Udruženjem “Intermezzo” Sarajevo, a pod pokro­vi­telj­stvom Austrijskog kul­tur­nog Foruma. Nakon pul­ske pre­mi­je­re u lip­nju, „Žena him­na“ je tije­kom 2024. gos­to­va­la na Joakim fes­tu u Kragujevcu te na 41. Internacionalnim teatar­skim susre­ti­ma u Brčkom gdje je Selma Alispahić osvo­ji­la Nagradu za naj­bo­lju spo­red­nu ulo­gu za ulo­ge Majke/Oca. Uz pre­mi­jer­nu izved­bu u Mostaru, pred­sta­va je u pro­sin­cu proš­le godi­ne izve­de­na i u Osijeku u pro­gra­mu 35. Krležinih dana.

Kazališnu 2024. godi­nu baljan­skog teatra obi­lje­ži­la je i nova pred­sta­va nami­je­nje­na naj­mla­đoj publi­ci „Da te pitam, da te pitam“ Kornelije Paladin reda­te­lja Roberta Raponje u kojoj igra­ju Gabrijel Perić i Monika Duvnjak. Premijera je bila 10. srp­nja na otva­ra­nju Malog Bemba u Balama, a riječ je o fes­ti­val­skom pro­gra­ma nami­je­nje­nog dje­ci koji je proš­log lje­ta pori­nut u okvi­ru 4. Bembo Festa – Festivala malih for­mi neza­vis­nih kazališta.

Godinu 2024. ozna­či­le su i broj­ne repri­ze i gos­to­va­nja pred­sta­va kaza­li­šta iz Bala. Diljem Hrvatske odi­gra­no je čak 30 izved­bi mono­dra­me „Čitač lju­di”, koju pot­pi­su­ju Raponja i mla­di osječ­ki glu­mac Gabrijel Perić, a koji i glu­mi u pred­sta­vi. Osim u kaza­liš­nim dvo­ra­na­ma i domo­vi­ma kul­tu­re „Čitač lju­di“ igrao je u broj­nim osnov­nim i sred­njim ško­la­ma te na fakul­te­ti­ma, a engle­sku ver­zi­ju pred­sta­ve „The Reader of People“ Gabrijel Perić s uspje­hom je odi­grao i u SAD‑a na Sveučilištu ECU u Sjevernoj Karolini u sve­uči­liš­nom kaza­li­štu u Greenvilleu (John D. Messick Theatre Arts Centre, North Carolina, ECU). Također, pred­sta­va je bila i na pro­gra­mu Gavran Festa – fes­ti­va­la mono­dra­me u  Zagrebu.

Predstava “Film koji nisam sni­mi­la” Miloša Latinovića u reži­ji Draška Zidara, u kojoj glu­me Katica Šubarić, Tatjana Bertok Zupković  i Goran Koši proš­le je godi­ne gos­to­va­la u Beogradu u pro­gra­ma Mjesec neza­vis­ne sce­ne Bitef teatra te u Kazalištu Virovitica, a s dje­čjom pred­sta­vom “Ja vidim” Ivane Klarić u kojoj glu­me Lucija Subotić i Nikola Radiš Teatar Fort Forno pred­sta­vio se kaza­liš­noj publi­ci u Zadru i Šibeniku.

Uz izni­man oda­ziv publi­ke u Balama je na Trgu Tomaso Bembo tije­kom tri ljet­na mje­se­ca od 20. lip­nja do 5. ruj­na orga­ni­zi­ran 4. Bembo Fest – Festival malih for­mi neza­vis­nih kaza­li­šta te Mali Bembo s pred­sta­va­ma za dje­čju publi­ku, a ova uspješ­na fes­ti­val­ska pri­ča nas­tav­lja se i ove godine.

„U surad­nji s opći­nom Bale – Valle, Turističkom zajed­ni­com Općine Bale – Valle Teatar Fort Forno ove će godi­ne tije­kom tri ljet­na mje­se­ca reali­zi­ra­ti i 5. Bembo Fest, koji je od svog osnut­ka naš kaza­liš­ni dopri­nos doživ­lja­ju Bala kao otvo­re­nog mjes­ta za kre­ativ­ni i kul­tur­ni dija­log. Tako će i ove godi­ne od sre­di­ne lip­nja do počet­ka ruj­na sva­ki čet­vr­tak Baljani i nji­ho­vi gos­ti moći uži­va­ti u recent­nim kaza­liš­nim upo­zo­re­nji­ma neza­vis­nih kaza­li­šta iz Hrvatske, Italije, BiH i Srbije. Također, i ove godi­ne nas­tav­lja se Mali Bembo koji sri­je­dom dono­si pred­sta­ve za dje­cu i mla­de i pro­mi­če, izme­đu osta­log, razvoj publi­ke“, naj­av­lju­je Robert Raponja.