Spoj tradicije i inovacije
(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: Intervju s Jurajem Rebernjakom – pobjednikom “Remiksa identiteta 9”
Tekst Nikol ĆAĆIĆ • Fotografije iz arhiva Juraja Rebernjaka
Kako spojiti gotovo zaboravljene zvukove istrorumunjskog jezika s modernim glazbenim izražajem? Juraj Rebernjak, diplomirani glazbeni pedagog iz Zagreba, pronašao je odgovor kroz svoja dva remiksa pjesama “Marice fętice” i “Zis am folja”, koji su mu donijeli prvu nagradu na devetom izdanju projekta Remiks identiteta udruge Metamedij. Njegova produkcijska vještina, kreativnost i sposobnost da tradicijske elemente pretoči u suvremeni glazbeni kontekst oduševili su stručni žiri.

Juraj je već deset godina aktivan u glazbenoj produkciji, poznat i po solo albumu try again pod imenom pospano (2023.), a glazbeni entuzijazam dijeli i kroz svoj rad na Radio Studentu. U suradnji s Centrom za nematerijalnu kulturu Istre u Pićnu, ovogodišnji Remiks identiteta donio je izazov reinterpretacije pjesama otpjevanih na gotovo izumrlom jeziku. O inspiraciji, procesu stvaranja i osobnoj povezanosti s ovim jedinstvenim projektom razgovarali smo s Jurajem Rebernjakom, a prvo što smo htjeli doznati je što ga je potaknulo da se prijavi na natječaj i što ga je posebno privuklo tradicijskoj glazbi Istre?
- Za prijavu na ovaj natječaj potaknula me prilika da spojim svoju strast za produkcijom glazbe i remiksiranjem s tradicijskom glazbom Istre s kojom do sada nisam imao puno susreta. Shvatio sam ovo kao novi izazov za unaprjeđenje svojih sposobnosti i širenje okvira.
Možeš li opisati kako si pristupio remiksiranju pjesama “Marice fętice” i “Zis am folja”? Što te inspiriralo i kako si uspio spojiti autentičnost i suvremeni zvuk?
- Remiksiranju ovih pjesama pristupio sam prvo preslušavajući originalni materijal kako bih došao do ideja za žanrove i metode remiksa. Nakon što su mi pale na pamet neke grube ideje, počeo sam s njima i onda sam kroz daljnji rad sve bolje i bolje razumio u kojem smjeru želim ići. Težio sam prema modernim elektronskim aranžmanima, ali sam istovremeno pazio da zadržim neke osnovne tradicijske elemente kao što su tekst i vokalni intervali.

Koliko ti je bilo izazovno raditi s pjesmama na istrorumunjskom jeziku? Jesi li istraživao povijest i kontekst tih pjesama prije nego što si počeo raditi na remiksevima?
- Rad s pjesmama na nepoznatom jeziku zvuči izazovno, no u kontekstu remiksiranja nije se pokazalo kao veliki problem. Proučio sam prijevode tekstova i pokušao donekle unijeti svoju interpretaciju u glazbeni materijal.
Kako si doživio priznanje žirija i njihovo obrazloženje o kvaliteti tvojih remikseva? Što ti ova nagrada znači?
- Ova nagrada mi puno znači i stvarno je dobar osjećaj dobiti ovakvo priznanje za nešto oko čega sam jako strastven. Specifično mi je drago što sam uspio ispuniti uvjete i očekivanja stručnog žirija koji ima pozadinu u istarskoj tradicijskoj glazbi.
Kako si odabrao produkcijske tehnike i instrumente za ovaj projekt? Jesi li eksperimentirao s nekim novim alatima ili pristupima?
- Zvukove i instrumente birao sam poprilično intuitivno, dok su alati koje sam koristio oni s kojima sam već upoznat. Svakom projektu pristupam drugačije, ovisno o željama i namjeri, ali kroz proces izrade uvijek naučim nešto novo. Ovaj puta nastojao sam graditi na temeljima originalnog materijala i ostati unutar granica prepoznatljivosti.

Osim glazbe, imaš li još neke umjetničke interese ili projekte na kojima trenutno radiš i koje bi htio podijeliti?
- Izvan glazbe imam interes i za vizualne umjetnosti i dizajn, no to je za sad samo na razini hobija.
Što bi poručio mladim glazbenicima koji se možda žele baviti remiksiranjem, ali nisu sigurni odakle početi?
- Mladima, i svim ostalim glazbenicima koji razmišljaju o bavljenju remiksiranjem, poručio bih da samo počnu kako god i s čime god znaju, da nađu neki postojeći komad glazbe koji ih privlači i da s pomoću njega naprave nešto novo, pa makar to zvučalo u potpunosti drugačije. Mislim da je upravo to bit remiksiranja i sempliranja.
Jurajevi remiksevi, zajedno s odabranim radovima ostalih sudionika natječaja, bit će uvršteni na zajednički album Remiks identiteta 9, čija se promocija planira putem platformi udruge Metamedij. Objava 9. izdanja ovog projekta najavljena je za ožujak ove godine.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.