Goruća pitanja apsurdne realnosti – predstava „Black/White Is My Color“ gostovala u INK‑u
Tekst Ivana-Nataša TURKOVIĆ • Fotografije iz arhiva INK-a
Kritičko propitivanje današnjice kroz britki humor, pomno poigravanje s kazališnim konvencijama i nijansirana gluma Vilima Matule najjači su aduti predstave „Black/White Is My Color“ koja je sinoć (25. ožujka) gostovala na Maloj sceni Istarskog narodnog kazališta. Kenijski redatelj s diplomom sa zagrebačke Akademije dramske umjetnosti Lawrence Kiiru i Matula autori su djela nadahnutog dramom “Crnci” Jeana Geneta (1958.), u kojemu Kiiru ima ulogu redatelja, dok Matula igra glumca.

Predstava je u biti proba na kojoj Kiiru daje upute i usmjerava Matulu kad ovaj skrene sa zacrtanog puta, s time da si obojica povremeno daju oduška za osobne ispovijesti i promišljanja. U skladu s time osmišljen je i scenski prostor. Dok na pozornici imamo stol s vazom i cvijetom te kartu Afrike koji se ne smiju dirati, izvan nje nalazi se stolić s minimalnim korištenim rekvizitima uobičajenim za probu – poput šalice kave i papira.
U uvodu nam Matula ukratko objašnjava radnju i poantu Genetove drame koja donosi predstavu u predstavi, i to na način kako su bijelci uobičavali „postavljati“ crnce na pozornici i predstavljati ih unutar zadanih stereotipnih okvira. Dok trupa crnih glumaca (nekoliko njih s bijelo obojanim licem) uprizoruje suđenje pred kvazisudom zbog ubojstva bjelkinje, Kraljica s pratnjom čini svojevrsni žiri koji promatra i komentira zbivanja. Glavne „subverzivne“ karakteristike i ciljeve drame Kiiru i Matula prenose na osebujni način putem recitala, stand up-a, pjesme i plesa, te prvenstveno kroz pomno razrađeni koncept predstave.
Prilika je to da se s ironijom i duhovitošću osvrnu na našu hrvatsku ali i svjetsku realnost, i goruća pitanja apsurdne realnosti koja nas okružuje: od destruktivne nacionalne i američke političke scene, nerazumnih vladara (s naglaskom na Trumpa), rasizma, kolonijalizma… No, osim prvih dviju, u preostale obrađene i tek načete teme nije se dublje zagreblo. Tako i humor učestalo postaje usiljen, što je nerijetko rezultat živčanog i pretežno plošnog nastupa Kiirua te nedostatka prave „kemije“ između glumaca. Matulova izvedba je pak detaljno iznijansirana i promišljena u svakom, pa i najmanjem djeliću što rezultira izvedbenim dizbalansom.

No, radi se o zanimljivom kazališnom eksperimentu na vrlo dobrom tragu, a publika je imala prilike razmijeniti dojmove i razmišljanja na razgovoru nakon predstave kojim je moderirala Marijana Peršić.
Predstava je nastala u produkciju Nomukaeva i Napretkov kulturnog centra, a realizirana je u suradnji s HKD Napredak Zagreb.