(Ne)vidljivi – mladi u kulturi: Premijera predstave „(H)OUR SOUNDSCAPE“ dirnula publiku do suza
Tekst Paola ALBERTINI • Fotografije iz arhiva INK-a
Danas kad smo svjedoci uvriježenog mišljenja da su mladi robovi ekrana, pasivni, nezainteresirani i izolirani od društva i svijeta koji ih okružuje, pravo je osvježenje vidjeti i čuti one koji su sušta suprotnost tome – glasni, angažirani, otvoreni i neumoljivi u borbi za onim što im pripada.

Devet je srednjoškolaca stalo na Malu scenu Istarskog narodnog kazališta u petak, 28. veljače i predstavom znakovitoga naziva – „(H)OUR SOUNDSCAPE“ – izrazilo svoja mišljenja, strepnje, nadanja i želje za boljim odrastanjem, ali i budućnošću.
Maria Burić, Noel Smailbašić, Matea Kontošić, Lara Abramović, Nina Brajković, Adrijan Bančić, Gaia Stojšić, Iris Peršić, Tin Buić i Victoria Kontošić putem audiodrame progovorili su u ime 40 mladih koji su ispisali 180 stranica svojih razmišljanja i hrabro ih iznijeli pred brojnom publikom ogolivši se na najintimniji način. Oni nešto stariji mogli su samo zabezeknuto slušati i suosjećati s njima prisjećajući se svojih, ipak nešto boljih uvjeta odrastanja.

Naime, ova je generacija srednjoškolaca iz Dramskog studija INK‑a na čelu s voditeljem Lukom Mihovilovićem koji se i sam svojedobno ogolio na sceni progovorivši o vlastitim izazovima u odrastanju, imala tu nesreću da odrasta u doba digitalizacije, korone i inflacije, a u duši su isti oni buntovni punkeri koji su se nekad bacali na podiju kluba Uljanika kojega danas više – nema.
Upravo su mjesta za izlaske ono čega se u predstavi najviše dotiču jer im to bolno nedostaje i s ljubomorom slušaju ispovijesti starijih generacija Puležana koji su imali pregršt kultnih mjesta: od hotela Pula, Marelice i Circola, do Uljanika, Piramide, Culta i Tangente, da nabrojimo samo neke.

Ono što ih dodatno boli jest činjenica da odrastaju u turističkom gradu koji osim kluba više nema ni brodogradilište Uljanik, u kojem zimi nastupa tapija, u kojem je centar grada iza 16 sati pust, a jedino što mladima, uz tek pokoji kafić, ostaje jest „izlazak“ u Max City ili City Mall.
Dotakli su se autori predstave i brojnih hotela koji, glasno su i više puta ustvrdili, uopće ne trebaju gradu, pekara koje su jedine pune mladih i u kojima kupuju preskupe proizvode te Pietas Julije i kluba Jungle u koje ni u ludilu ne zalaze jer ondje trešte cajke.
Vape za mjestom gdje bi slušali Idijote, plesali, razgovarali, ljubili se i stvarali doživotna sjećanja. Tri ljetna mjeseca kada grad živi nisu im ni blizu dovoljna. Oni promišljaju i puno dalje od toga, dotiču se politike, ratova, suludih zakona od kojih zaziru i koji ih ljute.

Njihove sjajne izvedbe, s jasno artikuliranim rečenicama, točnom dikcijom i vrlo radiofoničnim glasovima prigodno prati i video projekcija pustih pulskih ulica koje tako mračne i napuštene izgledaju doista sablasno. Živjeti u takvom okruženju kad si tinejdžer sigurno nije lako. Ipak, jasno nam daju do znanja da Pulu vole, svjesni i njezinih pozitivnih strana: sunčanih dana, blizine mora, dobrih ljudi i rodbine koja im je blizu.
Međutim, nedovoljno je to za njihove apetite, oni su gladni prilika, poznanstava, druženja, provoda… U ovom su gradu za to itekako zakinuti ako izuzmemo kazalište u kojem stasaju, druže se i koje im daje prostora za izražavanje svojih želja i vapaj za promjenama. Nesebično kažu, ako ne za sebe, onda barem da ovim istupanjem nešto naprave za generacije koje dolaze.

Zanimljivo je da su surađivali sa starijim „dramcima“, pripadnicima generacije 60 plus koji su im prepričavali izlaske i druženja u njihovo doba i na kraju uputili riječi podrške, isprike i suosjećanja za sve što danas prolaze odrastajući u ovom gradu.
Nitko u publici nije ostao ravnodušan, a pogotovo ne pulski gradonačelnik Filip Zoričić koji je i sam, prilikom razgovora s izvođačima nakon predstave, priznao da je imao tremu i da mu je bila knedla u grlu kad su prozvali vlast. Naglasio je da ih shvaća, da ih čuje, da suosjeća s njima i čestitao im na sjajnoj izvedbi.
Oduševili su ga jer su rekli što misle i čestitao Mihoviloviću i kolegama na radu s njima. Posebno dobrim smatra što su mladi rekli nešto, a da to nije putem društvenih mreža, nego su imenom i prezimenom stali ispred svojih riječi.

„Ovo je otvoreno pismo kojim ste dali ogroman zadatak“, izjavio je naglasivši da ga je tijekom predstave kao gradonačelnika bilo sram, iako su pulski klubovi privatni, a ne gradski. Priznao je, ipak, da neke stvari mogu promijeniti.
Dodao je da mu je i do kazališta jako stalo i na kraju zaključio kako su ovom predstavom s puno upitnika i uskličnika mladi glumci postavili dobre premise.
Ostaje vidjeti hoće li se nešto za mlade u ovome gradu promijeniti na bolje, ipak nam predstoje izbori pa je ovo ispalo najbolje vrijeme za razgovor o pulskoj tapiji i izvedbu sjajne predstave koja se pokazala pravom uspješnicom.
Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje raznovrsnosti i pluralizma elektroničkih medija.