Soundpainting radionica 2025

B. V. • Fotografija Dejan ŠTIFANIĆ

19.03.2025.

Soundpainting plat­for­ma Pula u surad­nji sa udru­gom Rondo Histriae pred­stav­lja Soundpainting radi­oni­cu 2025 nami­je­nje­nu ško­lo­va­nim i samo­ukim glaz­be­ni­ci­ma, glaz­be­nim pro­fe­si­onal­ci­ma i ama­te­ri­ma dob­ne sku­pi­ne od 20 do 70 godi­na. Radionica će biti odr­ža­na u subo­tu, 22. i nedje­lja, 23 .ožuj­ka od 15 do 19 sati u Koncertnoj dvo­ra­ni Rondo DC‑a Rojc (1. kat, sje­ver­no kri­lo). Voditelj radi­oni­ce je Neven Radaković.

Ključni ter­mi­ni: skla­da­nje u rela­nom vre­me­nu; ins­tant kom­po­zi­ci­ja; intu­itiv­na kom­po­zi­ci­ja; kon­cep­tu­al­na kom­po­zi­ci­ja; event kom­po­zi­ci­ja; per­for­ma­tiv­na kom­po­zi­ci­ja; zvuč­na kom­po­zi­ci­ja; game kom­po­zi­ci­ja; diri­gi­ra­na impro­vi­za­ci­ja; kolek­tiv­na impro­vi­za­ci­ja; kon­cep­tu­al­na impro­vi­za­ci­ja; slo­bod­na improvizacija.

“Soundpainting zah­tje­va od izvo­đa­ča odmak od poz­na­tog i pre­dvi­di­vog, te posve­tu sva­kom poje­di­nač­nom kre­ativ­nom činu bez zna­nja o tome kuda vodi“, piše Walter Thomson

Soundpainting je uni­ver­zal­ni mul­ti­dis­ci­pli­nar­ni zna­kov­ni jezik za skla­da­nje u real­nom vre­me­nu, nami­je­njen glaz­be­ni­ci­ma, ple­sa­či­ma, glum­ci­ma i vizu­al­nim umjet­ni­ci­ma. Koncipirao ga je Walter Thomson 1974. godi­ne i razvi­ja se do danas. Trenutno obu­hva­ća više od 1500 zna­ko­va, koje skla­da­telj – soun­d­pa­in­ter poka­zu­je kako bi pro­izveo spe­ci­fič­nu reak­ci­ju izvođača.

Soundpainter sto­ji ispred gru­pe izvo­đa­ča te ruka­ma i tije­lom poka­zu­je niz zna­ko­va koji ozna­ča­va­ju spe­ci­fi­čan ili ale­ato­ri­čan mate­ri­jal koji ansambl (gru­pa izvo­đa­ča-impro­vi­za­to­ra) tre­ba pro­izves­ti. Reakcije izvo­đa­ča (ansam­bla) soun­d­pa­in­ter dalje usmje­ra­va i tako uobli­ča­va kompoziciju.

Soundpainter – skladatelj/dirigent – skla­da u real­nom vre­me­nu i obli­ku­je kom­po­zi­ci­ju po vlas­ti­toj želji. Ponekad može pre­dvi­dje­ti reak­ci­ju poje­di­nog izvo­đa­ča, čes­to puta ne. Specifičnost i slu­čaj­nost dva su osnov­na ele­men­ta koji­ma se služi.

Znakovi soun­d­pa­in­ting jezi­ka koris­te se kroz sin­tak­s­ne upu­te TKO, ŠTO, KAKO i KADA. Postoji puno vrsta zna­ko­va, i dok neki ozna­ča­va­ju spe­ci­fi­čan izved­be­ni mate­ri­jal ili stil, dru­gi ozna­ča­va­ju brzi­nu razvi­ja­nja ide­je, način izved­be, ulo­gu u ansam­blu, ale­ato­rič­ki kon­cept, dis­ci­pli­nu, pozi­ci­ju na pozor­ni­ci, kre­ta­nje, pona­ša­nje, karak­ter itd.

Soundpainting zah­tje­va od izvo­đa­ča odmak od poz­na­tog i pre­dvi­di­vog, te posve­tu sva­kom poje­di­nač­nom kre­ativ­nom činu bez zna­nja o tome kuda vodi. Jednako je nepre­dvi­div za izvo­đa­ča-impro­vi­za­to­ra kao i za skla­da­te­lja-soun­d­pa­in­te­ra, koji uvi­jek skla­da samo s onim što se dogo­di u tre­nut­ku. Rezultat su dina­mič­ni dija­lo­zi izme­đu skla­da­te­lja i ansam­bla, odnos­no, spon­ta­ne real-time kom­po­zi­ci­je u čiji uzbud­lji­vi nas­ta­nak na vrlo jed­nos­ta­van način može biti uklju­če­na i publika.

Ciljevi pro­jek­ta su: edu­ka­ci­ja i usa­vr­ša­va­nje umjet­ni­ka zain­te­re­si­ra­nih i anga­ži­ra­nih na polju suvre­me­nih eks­pe­ri­men­ta­lih prak­si – inter­me­di­jal­ne, kaza­liš­ne, izved­be­ne, zvuč­ne i glaz­be­ne umjet­nos­ti; umre­ža­va­nje umjet­ni­ka gra­da Pule, IŽ i RH‑a koji dje­lu­ju na polju eks­pe­ri­men­tal­ne, impro­vi­za­cij­ske, hibrid­ne, kon­cep­tu­al­ne, izved­be­ne, zvuč­ne i glaz­be­ne umjet­nos­ti; inte­gra­ci­ja aka­dem­ske i alter­na­tiv­ne glaz­be­ne i umjet­nič­ke zajed­ni­ce u širi kon­tekst bav­lje­nja suvre­me­nom umjet­nič­kom glazbom/umjetnošću; poti­ca­nje razvo­ja ino­va­tiv­nih autor­skih izved­be­nih prak­si i kon­ce­pa­ta umjet­ni­ka mla­đe i sred­nje gene­ra­ci­je koje žive i dje­lu­ju u gra­du Puli, Istarskoj župa­ni­ji i RH‑a; pro­ži­ma­nje i umre­ža­va­nje aka­dem­ske i alter­na­tiv­ne umjet­nič­ke zajed­ni­ce (sce­ne); edu­ka­ci­ja cilj­ne sku­pi­ne na polju “real time” kom­po­zi­ci­je i impro­vi­za­ci­je; ospo­sob­lja­va­nje peda­go­ga za vođe­nje mul­ti­dis­ci­pli­nar­nih soun­d­pa­in­ting ansam­ba­la; edu­ka­ci­ja i usa­vra­ša­va­nje peda­go­ga u radu sa škol­skim umjet­nič­kim ansam­bli­ma; ospo­sob­lja­va­nje umjet­ni­ka gra­da Pule, Istarske župa­ni­je i RH‑a za pro­fe­si­onal­ni rad u među­na­rod­nom mul­ti­di­ci­pli­nar­nom soun­d­pa­in­ting ansam­blu; una­pri­je­đe­nje never­bal­ne izved­be­no-per­for­ma­tiv­ne komu­ni­ka­ci­je i inte­rak­ci­je umjet­ni­ka gra­da Pule, Istarske župa­ni­je i RH‑a; upoz­na­va­nje umjet­nič­ke zajed­ni­ce gra­da Pule (cilj­ne sku­pi­ne) sa autor­skim izved­be­nim ala­ti­ma i kon­cep­ti­ma kre­ira­nja izved­be­nih mul­ti­dis­ci­pli­nar­nih umjet­nič­kih pro­duk­ci­ja­ma teme­lje­nim na eks­pe­ri­men­tal­nim i impro­vi­za­cij­skim prak­sa­ma; edu­ka­ci­ja i umre­ža­va­nje izved­be­nih umjet­ni­ka zain­te­re­si­ra­nih za skla­da­nje u real­nom vre­me­nu i slo­bod­nu impro­vi­za­ci­ju; poti­ca­nje novih inter­me­di­jal­nih, mul­ti­dis­ci­pli­nar­nih i inter­dis­ci­pli­nar­nih umjet­nič­kih pro­je­ka­ta u Istarskoj županiji.

Soundpainting omo­gu­ća­va stva­ra­nje kom­po­zi­ci­je bez poku­sa, pret­hod­nog dogo­vo­ra i pri­pre­me mate­ri­ja­la. Poznavanje uni­ver­zal­nog zna­kov­nog jezi­ka ras­pros­tra­nje­nog na svim kon­ti­nen­ti­ma svi­je­ta omo­gu­ća­va umjet­ni­ci­ma nepo­sred­nu izvo­đač­ku komu­ni­ka­ci­ju i spo­ra­zu­mje­va­nje, bez obzi­ra na govor­no podru­čje. Kako u Republici Hrvatskoj u aka­dem­skom i dodat­nom obra­zo­va­nju za glaz­be­ni­ke i soun­dart umjet­ni­ke ne pos­to­ji moguć­nost edu­ka­ci­je na polju impro­vi­zi­ra­ne glaz­be i skla­da­nja u real­nom vre­me­nu, Soundpainting je od kom­ple­men­tar­ne važ­nos­ti u obli­ko­va­nju rele­vant­nih umjet­nič­kih vje­šti­na, zna­nja i iskus­ta­va poje­din­ca, naro­či­to u umjet­ni­ka pro­fi­li­ra­nih ka repro­duk­ci­ji i para­dig­mi zatvo­re­nih umjet­nič­kih formi.

Autor i vodi­telj projekta/organizacija/marketing/odnosi s jav­noš­ću: Neven Radaković. Video pro­duk­ci­ja: Camera Clara, obrt za pro­mo­tiv­ni sni­ma­nje. Tehnička pot­po­ra: AudioLab d.o.o.. Dizajn pro­mo­tiv­nog mate­ri­ja­la: Elvis Šuke/Vibor Juhas/Neven Radaković. Oblikovanje i pri­pre­ma pro­mo­tiv­n­nog mate­ri­ja­la za tisak: MASHINA Studio i Sublime d.o.o.. Tisak pro­mo­tiv­nog mate­ri­ja­la: Printimgrupa: Organizacija i pro­duk­ci­ja: Neven Radaković u surad­nji sa udru­gom Rondo Histriae.

Soundpainting radi­oni­ca 2025 je reali­zi­ra­na uz finan­cij­sku pot­po­ru Upravnog odje­la za kul­tu­ru i razvoj civil­nog druš­tva gra­da Pule i Ministarstva kul­tu­re i medi­ja RH‑a.

Neven Radaković (Pula, 1978.), aka­dem­ski diri­gent, skla­da­telj, teore­ti­čar glaz­be, glaz­be­ni peda­gog, glaz­be­nik – per­for­mer – umjet­nič­ki vodi­telj i pro­du­cent Soundpainting plat­for­me Pula.

Magistrirao je diri­gi­ra­nje i teori­ju glaz­be na Muzičkoj aka­de­mi­ji u Zagrebu u kla­si mo. Vjekoslava Šuteja, te glaz­be­nu peda­go­gi­ju pri Filozofskom fakul­te­tu u Puli kod mo. Miroslava Homena.

Od 1997. akti­van je kao diri­gent i zbo­ro­vo­đa. Nastupao je i sura­đi­vao sa Zagrebačkom fil­har­mo­ni­jom, Simfonijskim puhač­kim orkes­trom Oružanih sna­ga RH, Ansamblom „Cantus“, Sofijskim fes­ti­val­skim orkes­trom, Međunarodnim fes­ti­val­skim ansam­blom „Ganz“; Opernim zbo­rom i orkes­trom HNK-Split, Mješovitim zbo­rom HRT‑a, Akademskim sim­fo­nij­skim orkes­trom i zbo­rom Muzičke aka­de­mi­je u Zagrebu, Akademskim har­mo­ni­ka­škim orkes­trom i zbo­rom Odjela za glaz­bu Sveučilišta Jurja Dobrile, CRI Orchestra, Mješovitim pje­vač­kim zbo­rom INK‑a, Ansamblom „Grand Winds Zagreb“, APU Postmodern Art Ensemble, STiCRI orc­hes­tra, Ženskim zbo­rom „Kuraja“ i drugima.

Djelovao je kao diri­gent i zbo­ro­vo­đa u Operi HNK Split, kao zbo­ro­vo­đa Mješovitog pje­vač­kog zbo­ra Odjela za glaz­bu Sveučilišta u Puli, Mješovitog pje­vač­kog zbo­ra „Rondo“, Ženskog vokal­nog ansam­bla „Kuraja“, kao diri­gent ansam­bla Grand Winds Zagreb, puhač­kog orkes­tra „Tar“, Puhačkog ansam­bla “A‑bo!?” itd.

Autor je kon­cep­tu­al­no-per­for­ma­tiv­nih par­ti­tu­ra, vodi­telj i diri­gent umjet­nič­kih pro­je­ka­ta mul­ti­me­di­jal­nog ansam­bla APU Postmoderm Art Ensemble: „Slučaj sv. Franje“, „Slučaj novi­grad­ske arte­ri­je“, „Slučaj MSU“,„Cage in a Case“, „Slučaj Mahlerove sto­li­ce“, “,„Slučaj Lastovo“, „Slučaj Fratri z Buraji“, „Slučaj Madonne del Monte“, „Slučaj Karlo – One nig­ht stand in Rojc“, „Slučaj Gospe od Karmela“.

Autor je umjet­nič­kog kon­cep­ta cik­lu­sa audio-vizu­al­nih kon­cert­nih per­for­man­sa: „Anus Dei“ i „Buta el mani­go drio la mane­ra“; te cik­lu­sa per­for­man­sa glaz­be­nog teatra: „INK-anje“ „Prepared games“, „Experimental Room ser­vi­ce“, „Theater of voices“.

Bio je umjet­nič­ki vodi­telj rezi­den­ci­ja ansam­ba­la: CRIO (CRoatian Improvisers Orchestra) na Audioart – expe­ri­men­tal & impro­vi­sed music fes­ti­val Pula (2022./2021./2020./2019.); APU Postmodern Art Ensemble: na Breakthrough fes­ti­val MSU Zagreb (2013.), na Međunarodnom fes­ti­va­lu vizu­al­nih umjet­nos­ti – ARTERIJA (2012./2013.), na Audioart expe­ri­men­tal & impro­vi­sed music fes­ti­val Pula (2012./2013.), i na fes­ti­va­ul 7 dana stva­ra­nja Pazin (2011.).

Skladatelj je glaz­be za dram­ske i pos­t­dram­ske kaza­liš­ne pred­sta­ve: Crtež Davida Belasa, autor: David Belas; „Zločin i kaz­na“, HNK Split (2009.), autor: A. Ogarijov; „Od tero­ra – žen­ska ges­ta kao odgo­vor na nasi­lje“, auto­ri­ca: M. Petković-Liker Zagreb (2012÷2013), te autor niza eks­pe­ri­men­tal­nih soun­dart rado­va i kon­cep­tu­al­nih kom­po­zi­ci­jia teme­lje­nim na autor­skim umjet­nič­ko-per­for­ma­tiv­nim kon­cep­ti­ma: „8 zabo­ra­va za tre­nu­tak“, „foto­gra­fi­ja jed­ne pos­lje­di­ce“ „6 ski­ca za gumi­cu“ itd.

Nakon 15 godi­na izvo­đe­nja kla­sič­no­ga reper­to­ara glaz­be 18., 19. i 20. sto­lje­ća kao sim­fo­nij­ski, oper­ni i zbor­ski diri­gent, 2011. posve­ću­je se autor­skom radu na polju eks­pe­ri­men­tal­ne, impro­vi­zi­ra­ne i nove glaz­be, sa foku­som na kon­cep­tu­al­noj, per­for­ma­tiv­noj, eks­pe­ri­men­tal­noj i inter­me­di­jal­noj kompoziciji.

2015. zapo­či­nje svo­je puto­va­nje Soundpaintingom (mul­ti­dis­ci­pli­nar­nim zna­kov­nim jezi­kom za skla­da­nje u real­nom vre­me­nu), te u surad­nji sa udru­gom Rondo Histriae pokre­će Soundpainting plat­for­mu Pula (pros­tor za istra­ži­va­nje, pro­duk­ci­ju i edu­ka­ci­ju na polju ino­va­tiv­nih umjet­nič­kih prak­si), u sklo­pu koje vodi i orga­ni­zi­ra radi­oni­ce, istra­ži­va­nja i umjet­nič­ke rezi­den­ci­je, te osmiš­lja­va, pro­du­ci­ra i orga­ni­zi­ra autor­ske mul­ti­dis­ci­pli­nar­ne, inter­me­di­jal­ne, kon­cert­ne i radi­ofon­ske umjet­nič­ke pro­duk­ci­je: “Orkestracija pros­to­ra” , “Treniranje pri­sut­nos­ti” , , “USTA_NA_K: što bi bilo miš­lje­nje da se nepres­ta­no ne suoča­va sa kaosom”, “Nikad i Uvijek”, “Dum spi­ro”, “Grafospekcije”, “Metamidi”, “DADa/NENe: kako nešto pre­tvo­ri­ti u ništa bez da izgu­bi ono nešto”,“PROCESS_ISpainT(H)ING?!”, “IMPROViziJE” , “QuRato”, “MANE”, “KURARE”, te od 2020., kao autor, umjet­nič­ki vodi­telj, orga­ni­za­tor i pro­du­cent, u surad­nji sa udru­ga­ma Rondo Histriae, Kulturban, Savezom udur­ga Rojca i umjet­nič­kom orga­ni­za­ci­jom P137: “Ciklus kon­ce­ra­ta Nove, eks­pe­ri­men­tal­ne i impro­vi­zi­ra­ne glaz­be”, “Ciklus inter­me­di­jal­nih, mul­ti­dis­ci­pli­nar­nih i radi­ofon­skih per­for­man­sa” i izla­gač­ko-izda­vač­ko-izlož­be­nog pro­jek­ta – “IZlog”.

Osnivač je i glav­ni dirigent/skladatelj/soundpainter CRI Orchestra (CRoatian Improvisers Orchestra), čiji je rad i kon­cer­te popra­tio HRT u sklo­pu dva­ju izda­nja emi­si­je “Svijet jazza”, te u emi­si­ji “Vrijeme za jazz” pri­ka­zao inte­gral­ni kon­cert­ni per­for­mans koji je CRIO odr­žao u dvo­ra­ni Gorgona u Muzeju suvre­me­ne umjet­nos­ti u Zagrebu u sklo­pu pro­gra­ma Muzičkog bien­na­la Zagreb 2023., a koji će, u surad­nji sa Cantusom, Hrvatskim druš­tvom skla­da­te­lja i Umjetničkom orga­ni­za­ci­jom P137, pod disko­graf­skom eti­ke­tom “Kopaton”, do kra­ja 2024. biti izdan u vinil­skom izda­nju pod isto­ime­nim nazi­vom (kao i odr­ža­ni soun­d­pa­in­ting per­for­mans): “In a Next Life I Want to be a Feedback”.