Izložba „Ploča, pigment, pogled“ Franke Vrljić i Marte Katavić u galeriji Poola
B. V.
Izložba „Ploča, pigment, pogled“ Franke Vrljić i Marte Katavić bit će otvorena u subotu, 5. travnja u 19 sati u galeriji Poola. Izložbu otvara Leila Topić, kustosica i likovna kritičarka.

Dvije slikarice, Franka Vrljić (2003.) i Marta Katavić (2000.), studentica završne godine diplomskog studija i nedavno diplomirana umjetnica s Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu, predstavljaju se zajedničkom izložbom koja donosi dvije različite, ali snažno artikulirane slikarske poetike.
Franka Vrljić izlaže seriju slika mačaka koje se ističu svojom kompozicijskom preciznošću i tjelesnom prisutnošću. Motiv nije sredstvo za pričanje priče, nego polazište za promišljanje slike: kako rasporediti boju, kako težina figure utječe na površinu, i kako stvoriti ravnotežu bez oslanjanja na narativ.

Marta Katavić izlaže radove izvedene na limenim pločama koje su prethodno korišteni industrijski materijal — otpad, hrđa, greška. Oslanjajući se na vlastitu intuiciju, ali i dugogodišnje promatranje slikarstva (navodi utjecaj izložbi umjetnika poput Rothka, Dumas, Frankenthaler), Katavić razvija suptilan, ali odlučan slikarski jezik koji reagira na zadano stanje materijala. “Ne slikam da bih nešto prikazala, nego da bih odgovorila na površinu ispred sebe,” kaže.
Iako pripadaju istoj generaciji, Franka i Marta ovom izložbom predstavljaju izrazito različite slikarske jezike. Franka polazi od figuracije, ali njezine slike nisu ilustracije – one su studije strukture, ravnoteže i odnosa između boje i forme. Marta koristi lim kao prostor slike, ali ne prikriva njegovu prošlost – svaka ogrebotina, hrđa ili udubljenje postaje dio konačne kompozicije.

Obje umjetnice zadržale su nešto što se u akademskom procesu lako izgubi – uvjerenost u sliku kao prostor slobode, mjesto istraživanja, bez potrebe za objašnjenjem. Izložba ne donosi vizualne sličnosti, nego paralelne pristupe slici kao radu, odnosu i procesu.
“Nisam htjela slikati priču. Mačka je forma. Teška, fizička i slikarski izazovna”, kaže Franka Vrljić.
“Lim je bio otpad. Sad je slika. Zadržavam greške, ne skrivam ih. Ne želim da ploča postane nešto drugo. Želim da ostane ploča”, kaže Marta Katavić.
Katavić također ističe da su na njezin rad snažno utjecale izložbe koje je gledala uživo: “Nisam učila iz knjiga. Tjelesna reakcija na slike bila je ono što me pokretalo.”
U ranim radovima bio je vidljiv i kolorit meksičkih pejzaža: “To više nije tema, ali osjećaj tog svjetla i prostora ostao je u boji.”
Izložba ostaje otvorena do 30. travnja 2025.