Izložba Zdenka Krtića „Enrosadira – Enkaustični crteži i skenografi na papiru“ u Galeriji Zuccato
B. V.
Izložba Zdenka Krtića „Enrosadira – Enkaustični crteži i skenografi na papiru“ bit će otvorena u četvrtak, 15. svibnja u 20 sati u porečkoj Galeriji Zuccato. Izložba ostaje otvorena do 14. lipnja i može se razgledati od ponedjeljka do subote od 18 do 22 sata.

„U Galeriji Zuccato predstavljeni su enkaustični i crteži u mješovitim tehnikama, prostorne instalacije te skenerske fotografije velikog formata. Ova djela istražuju umjetnikovo dugogodišnje zanimanje za pitanja percepcije, opažanja i pamćenja.
„Radovi prikazani na izložbi sastoje se od digitalno obrađenih skenografija (pikseliziranih iluzija), otisnutih na papiru, a zatim kapsuliranih i nadograđenih „stvarnim“ prirodnim tvarima poput drvenih smola, otopljenog pčelinjeg voska, mikrokristalnog i karnauba voska. Ključno pitanje koje se postavlja jest: koliko je stvarno doista stvarno? Koja je uloga iluzije?
„Posljednjih dvanaestak godina umjetnik eksperimentira s uporabom flatbed skenera, koji u atelijeru koristi kao još jedan alat — nalik na kist ili špatulu. Dobiveni otisci bilježe promjenjive atmosferske i svjetlosne uvjete, kao i oblike svakodnevnih predmeta nagomilanih u kutovima njegova atelijera.
„Enrosadira je prirodni fenomen koji se pojavljuje u Dolomitima (Italija), kada vrhovi planina u zoru i suton poprimaju ružičaste ili crvenkaste nijanse. Pojam dolazi iz ladinskog jezika i doslovno znači „postajanje ružičastim“. Taj zadivljujući prikaz boja nastaje načinom na koji sunčeva svjetlost reagira s dolomitnim stijenama bogatim kalcijevim karbonatom i magnezijem.
„Umjetnik, čiji je primarni interes usmjeren na percepciju, opažanje i pamćenje, sam izrađuje svoje boje koristeći razne sirovine i prirodne izvore – poput željeznih oksida, ugljena, minerala (npr. apatite blue), te biljnih ekstrakata poput tinte crnog oraha i drugih.
„U ovom kontekstu, pojam enrosadira koristi se kao metafora za kreativni proces i osobni rast — prirodni vizualni fenomen koji nam u kratkom trenutku pruža znatno izmijenjen pogled na inače poznati prizor.
„Krtić već dugi niz godina pokazuje zanimanje za slične prirodne pojave: ponekad anomalne (poput enrosadire), ponekad iznimno rijetke (poput potpunih pomrčina), a ponekad i obične i svakodnevne (poput sumraka ili zore). Upravo te svakodnevne promjene bile su u središtu njegovih ranijih serija radova: wolf-light i Afterglow“, navodi se u katalogu izložbe.
Zdenko Krtić (r. 1959.) hrvatsko-američki je umjetnik i profesor emeritus umjetnosti na sveučilištu u Auburnu . Studirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, a potom na Sveučilištu Cincinnati u Ohiju. Od 1988. godine živi i radi u Sjedinjenim Američkim Državama.
Njegov rad istražuje sjecišta memorije, politike, prirodne povijesti, izgrađenih okruženja, vremenskih utjecaja i drugih prirodnih fenomena, koristeći se crtežima, slikama, instalacijama i skenografijama. Djela su mu izlagana u muzejima i galerijama diljem zemlje i inozemstva te se nalaze u mnogim javnim i privatnim zbirkama. Krtić je dobitnik brojnih stipendija i nagrada, uključujući stipendiju Vijeća za umjetnost države Alabama i Nagradu za izvrsnost u istraživanju Sveučilišta Auburn. Tri puta je bio gostujući umjetnik u prestižnoj Američkoj akademiji u Rimu. Njegov rad prepoznat je i od strane CNN‑a kao dio posebnih online uredničkih priloga: “911 – Deset godina poslije” i “Moć”.
Izložba je financirana sredstvima Grada Poreča – Parenzo, Turističke zajednice Grada Poreča, Istarske županije i Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske. Vina donira vinarija Rossi.