Kulturna politika Istarske županije – perspektive kandidata za župana Slavena Boljuna (Možemo!)
Tekst Boris VINCEK • Fotografije iz arhiva Slavena Boljuna i arhiva Kulturistre
Ususret ovogodišnjim lokalnim izborima, portal Kulturistra.hr je svim kandidatima za župana Istarske županije koji su službeno objavili svoju kandidaturu poslao pitanja za intervjue putem kojih želimo doznati nešto više o njihovim programima u domeni kulture. Svim smo kandidatima postavili ista pitanja koja su oblikovana na temelju ključnih strateških smjernica razvoja kulture Istarske županije i globalnih kulturnih dilema. Intervjue objavljujemo redoslijedom primitka odgovora i nakon finalne autorizacije kandidata. U nastavku je intervju s kandidatom za župana Slavenom Boljunom (Možemo!).

Smatrate li da kulturna politika treba biti usmjerena prvenstveno na razvoj umjetničkih formi i profesionalne kulturne produkcije ili bi trebala uključivati šire aspekte svakodnevnog života i sudjelovanja građana? Kako biste to uravnotežili u Istarskoj županiji?
- Kulturu kao društvenu kategoriju treba u najširem smislu smatrati kao “cjelinu svih ljudskih aktivnosti na promjeni i unapređenju životnih uvjeta i načina života u skladu s globalno usvojenim etičkim, estetskim i ljudskim vrijednostima” (Građanska inicijativa IKS, Manifest 2000). Stoga, kulturna politika mora raditi na oba fronta koji su suštinski neodvojivi. Ona treba poticati razvoj i distribuciju umjetničke produkcije te davati smjernice za oblikovanje kvalitetne kulturne ponude. Istovremeno, neophodno je pružiti i okvir za unapređenje dostupnosti kulturno-umjetničkih programa svim skupinama građana te jačanje njihovog sudjelovanja. Aktualne europske kulturne politike, pa tako i ona nacionalna, veliki naglasak stavljaju upravo na nemjerljivu ulogu kulture i umjetnosti u cjelokupnom razvoju zajednice. Iz njih se pretaču znanja i inovacije koje nas obogaćuju i moderniziraju, a nimalo zanemariv nije ni ekonomski aspekt koji doprinosi razvoju gospodarstva i brojnih sektora (industrije, turizma, poduzetništva i digitalnih tehnologija) te, naravno, onaj socijalni – od pružanja prilike za druženje do jačanja inkluzije marginaliziranih skupina građana u zajednicu i njezini kulturni život.
Aktualnom kulturnom politikom Istarske županije uravnotežene su obje težnje, no kao kod prethodnih IKS-ova, pitanje je što će se od smjernica konkretno realizirati. Jer da bi se to postiglo potrebno je prvenstveno jačati kulturne i obrazovne institucije te civilni sektor s obzirom da upravo oni predstavljaju sponu između umjetnika i zajednice.

Trebaju li kulturne institucije u Istri biti pod većom kontrolom regionalne vlasti ili biste podržali veću autonomiju i neovisnost u njihovom upravljanju? Smatrate li da je trenutni model upravljanja učinkovit?
- Zalažemo se za veću autonomiju i neovisnost u upravljanju kulturnim institucijama. Tek tada one mogu prodisati punim plućima. Iako zvuči nevjerojatno, ali i u današnje vrijeme postoje tabu teme koje – zbog političke nepodobnosti – institucije ne smiju obrađivati, kao primjerice one koje se dotiču baštine SFRJ‑a. Kao i u drugim sektorima, smatramo da je postavljanje politički podobnih ljudi na čelne pozicije sistem kojemu treba čim prije stati na kraj i zato da bi se u tim institucijama mogli stvoriti zdravi kolektivi. Osim toga, u Istri često svjedočimo otvaranju ustanova i agencija s jednim ili dvoje zaposlenih. Tako godinama funkcioniraju Istarska kulturna agencija (IKA), Muzej suvremene umjetnosti Istre (MSUI) ili Centar za nematerijalnu kulturu Istre (CENKI). Takav pristup kulturnom sektoru neozbiljan je stoga što se temelji na zadovoljenju forme – kultura se naizgled razvija – no s druge strane medalje imamo preopterećene zaposlenike koji bez obzira na potkapacitiranost ustanove moraju ispunjavati izuzetno ambiciozne planove. Zato je nužno promijeniti postojeći model upravljanja i osigurati uvjete funkcioniranja usklađene ulozi i potrebama ustanova. Broj zaposlenika nužno je povećati i kako bi se omogućilo povlačenje što više sredstava iz europskih fondova, a čime će vrijednost koju zajednica dobiva biti uvijek veća od one koju je početno potrebno uložiti. Kulturne institucije ne smiju biti taoci politike i njihov razvoj treba sustavno planirati i podržavati, jer samo tako mogu kvalitetno ispunjavati svoju zadaću.
Treba li Istarska županija davati prioritet velikim, prestižnim kulturnim projektima s međunarodnim značajem ili bi naglasak trebao biti na podršci lokalnim i zajedničkim kulturnim inicijativama? Kako biste balansirali ta dva pristupa?
- Da bi kultura doprla do različitih skupina građana i bila njima na usluzi, ona mora nuditi raznolike programe. U skladu s regionalnim, nacionalnim i europskim politikama i njihovim smjernicama te detektiranim potrebama, Županija mora podržavati kako velike projekte od međunarodnog značaja, tako i inicijative važne za razvoj i njegovanje identiteta i baštine lokalne zajednice. Obje stvari ne bi smjele ići nauštrb jedna drugoj jer su podjednako bitne za kulturni život Istre. Za dobro balansiranje ključno je povećati financijska sredstva te što više ujednačiti financiranje javnog i nezavisnog kulturnog sektora između kojih trenutno postoji ogromni jaz, unatoč tomu što potonji stvara više od trećine svih kulturnih programa i to za otprilike svega 5% ukupnih proračunskih sredstava.
Zato je nužno pokrenuti institucionalnu podršku kojom bi se doprinijelo stabilnosti značajnim organizacijama, ali i potaklo stvaranje novih – s mladim snagama i novim idejama. Tako ćemo usred egzodusa profesionalaca i mladih raditi na zadržavanju postojećih formiranih kulturnih djelatnika i afirmiranih umjetnika, te stasanju novih generacija.

Proračunom za kulturu ne bi pak trebalo podržavati programe koji se pod krinkom kulture i umjetnosti odvijaju u sklopu sve brojnijih pučkih manifestacija, kao ni one koji su isključivo turistički proizvodi.
Kako biste uskladili potrebu za kulturnim sadržajima koji privlače turiste s kulturnim programima koji su primarno namijenjeni lokalnom stanovništvu? Koje biste mehanizme koristili za ravnotežu?
- Suštinska razlika između ova dva tipa programa ne postoji ako nam je cilj razvijanje kulturnog turizma. Ona je više u terminima njihova održavanja i pristupačnosti, odnosno odvijaju li se u javnom prostoru, pa će ljudi ako ništa drugo nabasati na neko događanje ili neće. Prvenstveno treba promijeniti percepciju da turisti traže isključivo razonodu. Istina je, ima takvih, kao i onih koje apsolutno nikakva kultura ne zanima i sve što žele su magnet za frižider i selfie s Arenom. No, brojni su oni koji traže kvalitetne programe, a ne samo atrakcije, priliku da kroz lokalno stvaralaštvo bolje upoznaju zajednicu koja ih je ugostila ili pak prisustvuju svjetskim događajima. Iako nedovoljno razvijen, Istra ima kulturni turizam, odnosno ljude koji ovdje dolaze upravo zbog kvalitetnih manifestacija i kulturnog bogatstva. U tom kontekstu, ove dvije potrebe prirodno su usklađene. Lokalno stanovništvo, od kojega sve kreće, mora zato biti u fokusu, dok je turistički potencijal programa sekundarni – ako govorimo o financiranju iz županijskog proračuna. Kada govorimo o atrakcijama ili animacijama za turiste, takvim programima nije mjesto u javnom financiranju te bi o njima trebale brinuti turističke zajednice i privatne tvrtke. Za postizanje ravnoteže bitno je i uporno reagirati na težnje u društvu koje bi kulturu stavile u sužanjstvo turističkom sektoru, a što bi bilo pogubno za društvo u cjelini.
Kako biste podržali razvoj kulturnih i kreativnih industrija u Istri? Planirate li specifične mjere ili fondove za poticanje kreativnog poduzetništva?
- Kulturne i kreativne industrije treba podržat putem posebnog fonda ili novog programa u sklopu natječaja koji će biti usmjeren ka sufinanciranju pripreme inovativnih projekata i programa za europske i druge međunarodne fondove. Međutim, one ne bi trebale biti uključene u javne potrebe u kulturi. Kao što sam njihov naziv kaže, radi se o profitabilnim industrijama koje bi trebale biti u nadležnosti ili Upravnog odjela za gospodarstvo ili, na primjer, IKA‑e. Potonja bi u potpunosti mogla preuzeti ovaj sektor te postati prava profitabilna agencija i uslužni servis za filmsku te druge kulturne i kreativne industrije u Istri.

Kako biste raspodijelili kulturne resurse unutar Istarske županije? Smatrate li da se kulturni programi i ulaganja trebaju decentralizirati i ravnomjernije rasporediti između gradova i ruralnih područja?
- Raspodjela kulturnih resursa svakako ovisi o nizu faktora, od ljudskih i prostornih potencijala do prometne povezanosti i infrastrukture. Sociološka istraživanja Krešimira Krole i Željke Tonković pokazala su da je jedna od glavnih prepreka za odlazak na kulturne programe u druge sredine u Istri nedostatak javnog prijevoza i loša cestovna povezanost ruralnih dijelova s gradovima. Zato u kulturnu ponudu u ruralnim sredinama treba sustavno ulagati prvenstveno kako bi se zadovoljile potrebe lokalne zajednice. Ako postoji potencijal za veće pothvate, oni su naravno itekako dobrodošli i imamo niz pozitivnih primjera: Festival plesa i neverbalnog kazališta u Savičenti, Istrakon u Pazinu, Zlatni lav u Umagu, Zlatni zub Poreču, Treću kozu u Ližnjanu, Biennale industrijske umjetnosti u Labinu, Arteriju u Novigradu, Kazalište Ulysses na Brijunima, a donedavno i Motovun Film Festival. Neke od manifestacija pokrenuli su lokalni akteri, dok su za druge zaslužne organizacije sa sjedištem izvan Istre. Zato je i u ovom pogledu bitno raditi na povezivanju i umrežavanju različitih dionika na lokalnoj, nacionalnoj i međunarodnoj razini, ali i razvoju novih generacija umjetnika i kulturnih djelatnika koji će pokrenuti nove programe i projekte jer postojeći mogu zamrijeti (npr. festival Sedam dana stvaranja u Pazinu ili spomenuti Motovun Film Festival). Ako govorimo o decentralizaciji ustanova, moramo razmišljati o njihovoj dostupnosti publici i posjetiteljima, a ne samo trenutnim trendovima u financiranju.
Trebaju li kulturne institucije u Istri biti vođene prvenstveno umjetnicima i kulturnim djelatnicima ili biste dali prednost profesionalnim menadžerima koji upravljaju kulturnim ustanovama prema poslovnim principima? Kako vidite idealan model upravljanja?
- To ovisi o kakvoj se kulturnoj instituciji radi. Generalno govoreći, na čelu većih ustanova trebali bi biti i profesionalni menadžer i umjetnički ravnatelj ili savjet koji će za svoj rad i poslovne odluke odgovarati upravnom vijeću, u kojemu bi prvenstveno bili umjetnici i kulturni djelatnici. Oni bi ih postavljali i smjenjivali, bez upliva lokalne ili regionalne vlasti, jer se samo tako mogu osigurati neovisnost i kvaliteta programa. Idealan model za manje ustanove je da ih vode osobe koje su i menadžeri i kulturni djelatnici, a ako su pritom još i umjetnici, tim bolje. Takve imamo, iako ne u velikom broju.
Kako vidite ulogu digitalizacije i inovacija u kulturi? Treba li kulturna politika više poticati produkciju novih kulturnih sadržaja ili povećati pristup postojećim kulturnim djelima? Smatrate li važnim financirati istraživanja u području kulturnih praksi i potreba publike?
- Digitalizacija raznih kulturnih i umjetničkih sadržaja jako je važna, jer tako oni postaju dostupni neograničenom broju korisnika te mladima. Digitalizacija i inovacija također doprinose razvoju drugih sektora, kao što su poduzetništvo ili IT. Njihova je uloga, dakle, višestruka i izuzetno bitna za širu zajednicu.
Kulturna politika trebala bi istovremeno i poticati produkciju i povećati pristup postojećem kulturnom bogatstvu. Ako zanemarimo jedno od to dvoje, kultura će se zamrznuti. Mladi umjetnici često odlaze u veće gradove ili druge zemlje, a kofere nerijetko pakiraju i oni afirmirani. Isto vrijedi za kulturne djelatnike. Ono što se danas stvara ostaje kao baština budućim generacijama. A sadašnje generacije treba upoznati s dosadašnjim dosezima.

Financiranje istraživanja u području kulturnih praksi i potreba publike nužno je kako bismo utvrdili gdje smo, gdje idemo i što nam je činiti da ovaj svijet i naš poluotok učinimo boljim. Posljednja sociološka istraživanja (Krolo, Tonković) iznjedrila su niz saznanja o stanju kulturnih potreba i potrošnje mladih i ostale populacije u Istri, ali i smjernice za kulturne i programske aktivnosti kojima se adresiraju aktualni problemi, poput sve veće sklonosti mladih prema narodno-zabavnim i hedonističkim sadržajima te zatvaranja spram suvremene i globalne kulture. Takva su istraživanja bitna i kulturnom sektoru za razvoj njihovih programa i projekata te apliciranje na javne pozive, ali i drugim sektorima (poput obrazovnog ili sektora javnog prijevoza ili cestovne infrastrukture), jer rezultati takvih istraživanja ukazuju i na šire problematike lokalne zajednice.
Kako planirate osigurati stabilnije financiranje kulturnog sektora? Kako biste potaknuli privatni sektor na veće ulaganje u kulturu? Koje biste dodatne izvore financiranja mogli osigurati, osim proračunskih i EU fondova?
- Što se tiče nezavisnog sektora, stabilnosti će neizmjerno doprinijeti otvaranje javnog poziva za jednogodišnje i trogodišnje institucionalne podrške za postojeće i dugovječne kulturne organizacije te one nove. Tako bi se ujedno doprinijelo zadržavanju postojećih zaposlenika i potaknula nova zapošljavanja, te adresiralo niz gorućih problema civilnog sektora poput potplaćenosti i potkapacitiranosti, odnosno preopterećenosti postojećeg kadra. Vezano za kulturne institucije, neophodno je zaposliti osobe koje će se baviti pisanjem projekata za međunarodne fondove, što znači da i njima treba dati financijsku injekciju kojom će iskoračiti iz statusa quo.
Županija treba preuzeti na sebe veću ulogu u povezivanju privatnog i kulturnog sektora – putem konferencija, javnog zagovaranja i drugih aktivnosti – i usmjeravati na sve moguće načine kako privatnike, tako i turističke zajednice na veću podršku kulturi, kako financijsku tako i promotivnu.
Kako biste osigurali da kulturni sadržaji budu dostupni osobama s invaliditetom, mladima s teškoćama u razvoju i drugim ranjivim skupinama? Koje biste konkretne mjere proveli kako bi kulturni prostori postali pristupačniji?
- Županija ulaže u uklanjanje arhitektonskih barijera, kao jedne od glavnih prepreka osobama s invaliditetom, ali još uvijek postoje ustanove (poput MSUI-ja i Etnološkog muzej Istre) koji su nedostupni ne samo osobama koje se otežano kreću ili uz pomoć invalidskih kolica, nego i onima starije životne dobi. S obzirom na financijski zahtjevne zahvate koje je ponekad potrebno učiniti, taj problem bio bi brže riješen ako bi se dio sredstava povuklo iz međunarodnih fondova, gdje se ponovo vraćamo na problem nedostatka kadra u ustanovama koji bi se bavio pisanjem projekata.

Kao drugo, potrebno je izdvajati veće iznose za prilagodbu programa osobama s invaliditetom te djeci i mladima s teškoćama u razvoju, a kako ne bismo opteretili postojeći proračun za kulturu, isto može biti dio zasebnog javnog poziva pažljivo osmišljenog kako ne bi dodatno administrativno opteretio provoditelje.
Već se puno govori o univerzalnom dizajnu na čijoj ćemo implementaciji nastaviti raditi, a izuzetno važno je i osigurati stalna financiranja besplatnih kulturnih programa prvenstveno namijenjenih navedenim ranjivim skupinama, poput senzornih kino projekcija ili izložbi za slijepe i slabovidne osobe, a od kojih direktnu korist imaju i druge skupine građana, kao što su mala djeca, umirovljenici ili pak osobe slabije platežne moći.
Jedan od velikih problema dostupnosti programa je i nedostatak organiziranog prijevoza, što znači da županija može dodatno financijski pomoći onima koji će organizirati grupne posjete kulturnim događajima. Radi se o skupinama koje su cijeli život, čak i desetljećima, bile isključene iz kulturnog života zajednice. Sada je kod njih potrebno stvoriti i naviku pohađanja kulturnih aktivnosti koje nisu bitne samo za osobni rast i razvoj, nego i za socijalizaciju te inkluziju.