RADOJČIĆ: KULTURA JE NAŠ NEISCRPNI RESURS, A UMJETNICI TRAJNA VRIJEDNOST. NEĆU DOZVOLITI DA BUDU KAO SJEME NA VJETRU!
Možemo! Predstavio program za kulturu grada Pule
Tekst i fotografije Boris VINCEK
Dušica Radojčić, Davor Vuković i Ivana Nataša-Turković su u petak, 9. svibnja na konferenciji za novinare predstavili program platforme Možemo! za grad Pulu.
- U izbornom programu Možemo! kultura zauzima najdulje poglavlje upravo kako bismo istaknuli da se o razvoju kulture premalo govori i da je je nezasluženo marginalizirana u izbornim političkim programima. Nama kultura nije zadnja rupa na svirali i to s ovim programom i dokazujemo, kazala je Radojčić.

Ona je dodala sa su u programu za kulturu istaknuli osnaživanje kulturnog identiteta putem sustava potpora, dostupnost kulture širem krugu građana, veće izdvajanje za kulturu, izgradnju kulturnog centra, decentralizaciju kulturne ponude, valorizaciju fortifikacijskog sustava i široku javnu raspravu za otporniju i održiviju kulturu.
- Pula mora osnažiti vlastiti kulturni identitet, a to je moguće samo ako prepoznamo i na pravi način njegujemo svoje bogatstvo. Uz podršku vrijednim postojećim institucijama i organizacijama, kontinuiranu podršku pružit ćemo i projektima mladih i već afirmiranih likovnih i izvedbenih umjetnika, arhitekata, književnika, glazbenika, dizajnera, povjesničara, arheologa, etnologa, kulturnih antropologa, itd. Pula je oduvijek imala snažnu propulzivnu snagu zahvaljujući kojoj i danas imamo kvalitetne i prepoznatljive glazbene, književne, kazališne, izložbene i druge kulturno-umjetničke manifestacije i festivale. S naših 10-ak galerija, tri muzeja i nizom institucionalnih i vaninstitucionalnih aktera i lokacija s izvrsnim programima, ponosni smo na kulturnu živahnost grada i zahvalni svima onima koji ulažu veliki trud da bi nam ju pružili. Imamo i nove generacije izvrsnih umjetnika u mnogim poljima. Na nama je da taj entuzijazam podupiremo i da im stvorimo sigurnije radne uvjete, sustav potpore za umjetnike, kazala je Radojčić.
Ona je pojasnila da iako je ukupni iznos za kulturu nominalno u rastu, od 2019. godine postotak izdvajanja iz gradskog proračuna stalno opada. Namjera im je stoga bitno povećati davanja za kulturu.

- Pulska je Arena vlasništvo Grada Pule, no Grad ne raspolaže prihodom koji dolazi od korištenja te nekretnine. S Arheološkim muzejom Istre treba sklopiti novi ugovor davanju na upravljanje kulturno-povijesnih spomenika i regulirati da dio prihoda ide Gradu Puli, te tim prihodom povećati davanja za kulturu, kazala je Radojčić.
Osvrnula se i na važnost osiguravanja svih uvjete koji će kulturu i kulturne sadržaje učiniti dostupnima što širem krugu građana. Isto tako, istaknula je da je neophodno podržati i poticati umjetničku produkciju te svim kulturnim djelatnicima omogućiti primjerene i stabilne uvjete za rad. Postojeću kulturnu infrastrukturu treba nastaviti unapređivati kako bi bila dostupna svim skupinama građana, od osoba s različitim tipovima poteškoća do onih starije životne dobi.
- Ono za čime čeznu svi kulturnjaci jest kulturni centar s polivalentnom dvoranom, izložbenim prostorom, smještajem za rezidencijalne umjetnike, glazbenim studijom koji može primiti i zborove te veće sastave, kojega u Puli nema, kao i prostorom za umjetničku produkciju. Već je pokrenuta inicijativa za pretvaranje Doma hrvatskih branitelja u kulturni centar takvog tipa, no pregovori s upraviteljem i formalnim vlasnikom prostora još uvijek nisu urodili plodom. S obzirom da je prvenstveno potrebno detaljno sagledati sve potrebe zajednice kao i primjerenosti potencijalnih mogućih lokacija, pokrenut ćemo transparentnu javnu raspravu o realizaciji Kulturnog centra, istražiti koje su to lokacije te u konačnici pokrenuti postupak za financiranje izgradnje ili rekonstrukcije odabranog prostora, kazala je Radojčić.
Ona je navela i nužnost odmicanja od modela koncentracije kulturne ponude u središtu grada, a to je izvedivo jačanjem financiranja kulturno-umjetničkih programa kojima se animiraju javni prostori u kvartovima, a kultura približava građanima.
Radojčić se potom osvrnula na situaciju u Društvenom centru Rojc i napomenula da je sadašnji model upravljanja nedovoljno učinkovit, pa potencijali njegovih prostora i ostaju nedovoljno iskorišteni.

- Godine 2021. izrađen je prijedlog osnivanja mješovite javno-civilne javne ustanove Rojc, koja je na sebe trebala preuzeti i upravljanje prostorima i definiranje i provedbu razvojnih ciljeva, čime bi se ostvarili potencijali Rojca i njegovih prostora odnosno daleko veća korist za zajednicu. Pokrenut ćemo osnivanje javne ustanove Rojc, koje je bilo blokirano 4 godine.
Davor Vuković je istaknuo da je jedno od ključnih pitanja u upravljanju kulturnom baštinom Pule nedostatak jasnog plana i valorizacije potencijala kojega posjeduje, a posebice njenog fortifikacijskog sustava.
- Grad Pula propustio je kapitalizirati potencijal nezavisne scene koja je početkom 2000-ih pozicionirala Pulu na svjetsku scenu alternativne glazbe. Zbog toga smo izgubili velike inozemne festivale, ali i one lokalne koji su cijelu priču izgradili. Ta velika postignuća građena su na entuzijazmu i ljubavi naših sugrađana, a grad je propustio dati svoju podršku. Sada se pretvaramo u sredinu gastro festivala koji ne pružaju nikakav doprinos kulturnoj sceni, već služe samo izvlačenju novca iz džepova turista. Dobar primjer nedostatka plana i valorizacije predstavlja fortifikacijski sustav, koji čini veliki dio kulturne baštine ovog grada. Naša vizija razvoja kulture Pule kao regionalnog kulturnog središta temelji se upravo na jačanju javne uloge ustanova u kulturi te podršci izvaninstitucionalnom sektoru i uključivanju građana – posebno mladih – u očuvanje i aktivno korištenje naslijeđene materijalne baštine, pa tako i utvrda. Šibenik je dobar primjer ulaganja sredstva u obnovu tvrđava i formiranja institucije za upravljanje tim prostorima, koji su postali mjesta okupljanja šire kulturne scene. Namjera nam je očuvati i oživiti fortifikacijski sustav te ga otvoriti zajednici i njezinim kulturnim akterima, a u cilju stvaranja inkubatora inovativnih praksi koje djeluju u sinergiji s različitim sektorima, kazao je Vuković.

Turković se osvrnula na nužnost unapređenja postojeće kulturne infrastrukture u cilju osiguranja njezine dostupnosti svim skupinama građana, od osoba s različitim poteškoćama do onih starije životne dobi, te implementacije univerzalnog dizajna kojim programi i usluge postaju pristupačne što većem broju različitih ljudi, neovisno o njihovim potrebama i sposobnostima.
- Također, određenim društvenim skupinama – svoj djeci i mladima, osobama s invaliditetom, te onima u riziku od siromaštva – nužno je osigurati vaučere i programe kulturnog pokaza. Potrebno je izdvajati više sredstva za dostupnost programa osobama s invaliditetom te djeci i mladima s teškoćama u razvoju, a koja su ove godine iznosila nedovoljnih i s potrebama neusklađenih 20.000 eura, ali i osigurati fond za organizirani prijevoz na kulturne programe i manifestacije za osobe koje se kreću uz pomoć invalidskih kolica ili pak otežano, kazala je Turković te se osvrnula i na prioritet kulturnog centra.
- Potrebno nam je to mjesto koje će ugostiti koncerte, predstave, nastupe folkloraša, multimedijalne izvedbe, izložbe i druge programe nezavisne kulture, te udomiti kulturne skvotere – umjetnike i kulturne djelatnike čije beskućništvo utječe na njihov opstanak na sceni. Kvalitetne pozornice za izvedbene i glazbene programe Puli ima samo u Istarskom narodnom kazalištu, koje trenutno ima dvojaku funkciju – kazališta i kulturnog doma. Realizacijom potonjeg rasteretit ćemo INK te osigurati pulskoj glazbenoj školi i akademiji, našim orkestrima, sastavima i bendovima, udrugama i umjetnicima adekvatnu infrastrukturu za njihove programe, zaključila je Turković.
Za kraj je Radojčić istaknula kako će pokrenuti kontinuiranu javnu raspravu s fokusom na detektiranje bolnih točaka osjetljivog sektora kulture i dosljedno raditi na njihovom uklanjanju.
- Umjetnici i kulturni djelatnici, bilo u institucionalnom ili vaninstitucionalnom sektoru, ne smiju biti taoci političkih obrata, već moraju imati osigurane primjerene uvjete za rad i razvoj. Kontinuiranost rasprave je neophodna zato što postavljanjem okvira i prilagodbom njegovih margina aktualnim promjenama i potrebama kulturnog sektora možemo kulturu učiniti otpornijom, održivijom i spremnijom na društvena previranja. Kultura je naš neiscrpni resurs, a umjetnici trajna vrijednost. Neću dozvoliti da budu kao sjeme na vjetru!, zaključila je Radojčić.