La Biennale di Architettura di Venezia (10. 05. – 23. 11. 2025.)
19. Međunarodna izložba arhitekture: Intelligens. Natural. Artificial. Collective.
Tekst Boris BOGUNOVIĆ ● Fotografije B. BOGUNOVIĆ, G. BENČIĆ i P. BOŽIĆ

Biennale Architettura 2025. Arsenale ulaz. Foto: Boris Bogunović
U nešto ranijem terminu nego inače, ovogodišnja 19. međunarodna izložba arhitekture u Veneciji otvorena je u subotu 10. svibnja, a kustos je talijanski arhitekt, inženjer i predavač na MIT‑u i Politecnico di Milano Carlo Ratti. S obzirom da izgradnja i funkcioniranje građevina stvara gotovo 40% globalnih emisija stakleničkih plinova, a izgrađeni okoliš predstavlja primarni utjecaj na klimatske promjene, ovo je ključni trenutak u povijesti arhitekture i arhitektonskih istraživanja. Stoga su Rattijeva središnja pitanja u koncipiranju izložbe bila: Kakva će biti klima u budućnosti i kako se arhitektura može prilagoditi da bi se suočila s tim? Tragajući za mogućim rješenjima, Ratti polazi od potrebe za inteligencijom koja se po njemu manifestira u mnogim oblicima te stoga koristi latinsku riječ Intelligens kako bi joj proširio značenje. Njegov interes se tako prostire u istraživanju pluralnosti prirodne, umjetne i kolektivne inteligencije, što on pojašnjava: „Etimologija riječi gens priziva ideju zajednice i ljudi koji se susreću. Naš Bijenale želi promišljati o tim interakcijama, trudeći se da prevlada reduktivnu viziju s kojom se asocira inteligencija“.

Biennale Architettura 2025. CO-POIESIS, Arsenale. Foto: Gracijela Benčić
Na središnjoj izložbi predstavljeni su projekti više od 750 sudionika, što je gotovo deset puta više od prošle bijenalne izložbe, a sudionici su: arhitekti i inženjeri, matematičari i klimatolozi, filozofi i umjetnici, kuhari i programeri, pisci i zanatlije, poljoprivrednici i modni dizajneri te mnogi drugi. Izložba je ovaj put smještena u cijelosti na Arsenalu iz razloga što je Središnji paviljon na Giardinima zatvoren zbog obnove. Na prvi dojam vidi se je izloženo mnoštvo radova, međutim to ne stvara konfuziju, možda i stoga što je postav podijeljen na veće instalacije kroz koje se prolazi napredujući kroz Arsenale te veliki broj projekata koji su, manje upadljivo, predstavljeni na panelima postavljenim uzduž zidova prostora Corderie, nekadašnje manufakture konopa i brodske užadi.

Biennale Architettura 2025. Središnja izložba, Arsenale. Foto: Boris Bogunović
Kao što se moglo i očekivati iz najava, klimatske promjene i potreba za održivim rješenjima tema su velikog broja izloženih radova koji nude raznovrsna rješenja, a sam ulazak na izložbu prilično doslovno upućuje na povećanje svjetske temperature s instalacijom Terms and Conditions koju su sa suradnicima osmislili u firmi Transsolar klimatski inženjering. Ovaj projekt sastavljen je od velikog broja klima uređaja koji ispuhuju vrući zrak koji nastaje hlađenjem ostalih izložbenih prostora i podsjeća nas na sve topliju budućnost i zaboravljenu cijenu našeg komfora. Ispod tog rada nalazi se druga instalacija pod nazivom The Third Paradise Perspective Fondazione Pistoletto Cittadellarte, gdje posjetitelji prolaze pored bazena s vodom visine 70 cm, što je predviđeno povećanje razine mora u Veneciji do 2100. Ova staza oblikovana je u simbolu Pistolettovog Trećeg raja i postaje fizički i konceptualni ulaz na izložbu, pozivajući nas na razmišljanje o kolektivnoj odgovornosti i mogućnosti zajedničke izgradnje novih rješenja.

Biennale Architettura 2025. The Third Paradise Perspective, Arsenale. Foto: Petar Božić
Kao i uvijek, veliki interes i očekivanja bili su prisutni za bijenalne nagrade, a ovaj put Zlatni Lav za najbolje sudjelovanje na 19. izložbi dodijeljen je projektu Canal Cafè američkog studija Diller Scofidio + Renfro za tehnološku strukturu koja crpi vodu iz venecijanskog kanala, koja nije sigurna ni za kupanje, a kamoli za piće. Nakon što prođe kroz sustav filtracije koji predstavlja hibrid prirodnih i umjetnih metoda i uključuje mini močvaru prekrivenu travom, ta voda postaje pitka i u obližnjem kafiću može se dobiti kava napravljena s tom vodom. Žiri je istaknuo da je Canal Cafè demonstracija kako grad može biti laboratorij za promišljanja o tome kako živjeti na vodi, te istovremeno nudi doprinos javnom prostoru Venecije.

Biennale Architettura 2025. Canal Cafè, Arsenale. Foto: Gracijela Benčić
Srebrni lav za perspektivnog mlađeg sudionika dodijeljen je projektu Calculating Empires: A Genealogy of Technology and Power Since 1500. australijanske profesorice Kate Crawford i Vladana Jolera profesora na akademiji u Novom Sadu koji prati 500 godina razvoja sustava kontrole potpomognutih tehnologijom, od imperijalne dominacije do umjetne inteligencije. U obrazloženju žiri je naveo da: „Važnost ovog djela jest učiniti vidljivim ono što je nevidljivo i u prostoru i u vremenu. Ovaj vizualni manifest velikih razmjera prikazuje digitalnu i društvenu infrastrukturu koje su se zajedno razvijale tijekom stoljeća. Danas, više nego ikad razumijemo ispreplitanje moći i tehnologije: kolonijalizam, militarizaciju, automatizaciju i ograđivanje… Ovaj izvanredni dijagram alat je za bolje razumijevanje naše sadašnjosti i izgradnju alternativnih budućnosti“.

Biennale Architettura 2025. Calculating Empires, Arsenale. Foto: Gracijela Benčić
Jedno od dva posebna priznanja dobio je tajlandski arhitektonski ured Boonsem Premthada za atraktivni projekt Elephant Chapel zbog kako je žiri objavio: „…uzornog načina koji nam pokazuje kako izgraditi izdržljivu strukturu od opeke s biomaterijalima. Arhitekti su za to koristili slonovu balegu kako bi smanjili upotrebu građevnog materijala te je njihov rad primjer zajedništva s okolišem“. Ovi arhitekti trenutno rade na projektu životinjskog utočišta Elephant World smještenom u tajlandskoj provinciji, gdje ljudi stoljećima skladno koegzistiraju sa slonovima prepoznajući ovaj savez i čuvajući njegov kontekst i stanje.

Biennale Architettura 2025. Elephant Chapel, Arsenale. Foto: Boris Bogunović
Treba napomenuti da se nakon upadljivog izostanka s prošle bijenalne izložbe, ove godine može vidjeti priličan broj projekata svjetski poznatih arhitekata. Uzmimo za primjer projekt Living Structure, japanskog arhitekte Kenga Kume i Sveučilišta u Tokiju, gdje umjetna inteligencija oblikuje drvo u organske strukture. Tu je i suradnja Normana Fostera i Porschea u obliku plutajuće strukture pod nazivom Gateway to Venice’s Waterway, koja otvara dijalog o održivoj mobilnosti u Veneciji, gradu kojemu voda određuje i identitet i budućnost. A spomenimo i Bjarke Ingels Group s instalacijom Ancient Future: Bridging Bhutan’s Tradition and Innovation u kojoj tradicionalnu butansku obradu drveta pomaže robotska ruka. Drvenu gredu djelomično je izrezbario čovjek, a djelomično robot pomoću umjetne inteligencije. Na taj način, instalacija pokazuje kako možemo koristiti robote za pomoć, da preuzmu dio našeg radnog opterećenja, a ne da nas u potpunosti zamijene.

Biennale Architettura 2025. Gateway to Venice’s Waterway, Arsenale. Foto: Gracijela Benčić
Roboti i umjetna inteligencija sve su prisutniji u životima ljudi i arhitektonskoj praksi, pa tako i na središnjoj izložbi ovog Bijenala koja predstavlja uvid u neke mogućnosti ove tehnologije. Uzmimo za primjer BioSuit Dave Newmana i Guillerma Trottija. To je 3D tekstilni okvir izgrađen računalnim dizajnom i integracijom vlakana, prilagođen tjelesnim dimenzijama. Odijelo je dizajnirano za podršku aktivnostima astronauta na Mjesecu i Marsu. Posjetitelji također mogu vidjeti projekt Lunar Arc tvrtke IVAAIU City. Još jedna primjena robotike u razvoju svemira, prikazuje podatkovni centar na Mjesecu koji koristi robotske sustave. Cilj je ublažiti rizike povezane s klimatskim promjenama na Zemlji pohranjivanjem ključnih podataka izvan planeta. Tu se nalazi i projekt CO-POIESIS Philipa F. Yuana i Bin Hea. Velika struktura sadrži dva robota povezana senzorima: jedan svira hangpan, dok drugi pleše. Izvan instalacije nalazi se još jedan hangpan koji sviraju posjetitelji. Nakon što to učine, robot udara u isti bubanj u koji udaraju posjetitelji i ubrzo drugi robot počinje plesati. Instalacija Am I A Strange Loop? Takashija Ikegamija i Luca Steelsa predstavlja robota nazvanog Alter3 s instaliranim sustavima za percepciju, kontrolu pokreta, pamćenje i obradu jezika. To znači da Alter3 može razgovarati s posjetiteljima i pomicati ruke i glavu dok govori koristeći jezične modele. Ovo su samo neki od predstavljenih projekata koji uključuju UI i robote, pa slobodno možemo reći da je ta tehnologija konačno prihvaćena i na Bijenalu.

Biennale Architettura 2025. Ancient Future, Arsenale. Foto: Gracijela Benčić
Što se tiče popratnih događanja u službenom programu Bijenala, treba istaknuti izložbu The Next Earth: Computation, Crisis, Cosmology postavljenu u novom venecijanskom izložbenom prostoru Palazzo Diedo – Berggruen Arts & Culture. Okupljajući dvije vodeće istraživačke inicijative: The Noocene: Computation and Cosmology from Antikythera to AI i MIT Architecture Climate Work: Un/Worlding the Planet, ova izložba suočava nas s urgentnim pitanjima o budućnosti našeg planeta i ulozi arhitekture u njegovom oblikovanju. Suprotstavljanjem i sintezom planetarnog računanja i klimatski osviještene arhitektonske prakse, izložba nas izaziva da preispitamo opseg i raspon ljudskog djelovanja u odnosu na Zemljine sustave. Antikythera ispituje Zemlju kao megastrukturu u razvoju, kroz artefakte iz povijesti rane i moderne filozofije, astronomije i kozmologije, dok MIT Architecture predstavlja kaleidoskop od 37 projekata koje provode profesori MIT‑a, reinterpretirajući lance opskrbe materijalima, potrošnju energije, načine prakse i napredak u građevinarstvu. Ovi radovi istražuju kako se arhitektura odnosi prema našem planetu i aktivno ga rekonfigurira, nudeći nove paradigme za oblikovanje, pripovijedanje, računalstvo i obnovu našeg svijeta.

Biennale Architettura 2025. The Next Earth, Palazzo Diedo. Foto: Gracijela Benčić
U segmentu nacionalnih paviljona, ovaj put se predstavlja 66 država, a Zlatni lav za najbolje nacionalno sudjelovanje dodijeljen je Kraljevini Bahrein za paviljon Heatwave koji nudi održiv prijedlog za ekstremne toplinske uvjete. Organizatori navode da: „Arhitektura mora odgovoriti na dvostruke izazove otpornosti okoliša i održivosti. Genijalno rješenje može se primijeniti u javnim prostorima i na mjestima gdje ljudi moraju živjeti i raditi na otvorenom u uvjetima ekstremne vrućine. Paviljon koristi tradicionalne metode pasivnog hlađenja tipične za regiju i podsjeća na vjetroelektrane i zasjenjena dvorišta.“ Bahreinski paviljon, usredotočuje se na klimatske promjene i dijalog starog i novog, prirodnog i umjetnog, što je u velikoj mjeri povezano s općom temom bijenala.

Biennale Architettura 2025. Paviljon Bahreina, Arsenale. Foto: Boris Bogunović
Posebno priznanje za nacionalno sudjelovanje dobio je paviljon Svete Stolice, ove godine smješten u kompleksu Santa Maria Ausiliatrice iz 12. stoljeća s izložbom Opera aperta. Tijekom trajanja Bijenala internacionalni tim u suradnji s lokalnim udrugama provest će transformaciju ove desakralizirane crkve s intervencijama na različitim razinama koje uključuju širok raspon vještina zanatskog i umjetničkog djelovanja. Ulazeći u paviljon, posjetitelje dočekuje živi zvuk koncertnog klavira, a u drugim prostorima može se naići na veliki vibrafon i ksilofon, jer u suradnji s Konzervatorijem Benedetto Marcello, paviljon nudi tri prostora otvorena za probe glazbenika koji nemaju mogućnost vježbanja, te na taj način glazba postaje senzorni i simbolički dio doživljaja. Ključni aspekt ovog paviljona je njegova priroda otvorene radionice, naime tijekom cijelog trajanja Bijenala odvijat će se restauratorski radovi i tako posjetitelji mogu susresti zanatlije, radnike i restauratore na djelu. Osim toga tijekom ljeta, UIA Università Internazionale dell’Arte, bit će domaćin niza praktičnih radionica usmjerenih na restauraciju i prijenos tradicionalnih tehnika umjetničkih zanata. Otvorene za sve, ove radionice pružit će rijetku priliku za bavljenje restauratorskim umijećem u stvarnom ambijentu. Paviljon, tako postaje mjesto za praktično učenje, za promišljanje kroz djelovanje i za zajedničku izgradnju.

Biennale Architettura 2025. Paviljon Svete Stolice, Santa Maria Ausiliatrice. Foto: Boris Bogunović
Zanimljiva je i Irska prezentacija pod nazivom Assembly s drvenom strukturom koja olakšava „nehijerarhijsku komunikaciju između stranaca“, aktivirajući jedno od Rattijevih središnjih načela: inteligenciju kolektiva. Rezultirajuća multisenzorna instalacija inspirirana je inovativnim političkim modelom irskog građanskog sabora, a projekt predstavlja multisenzornu instalaciju koja posjetiteljima nudi zvučni krajolik u kojem mogu boraviti i prostor u kojem se mogu čuti njihovi glasovi. Prvi građanski sabor u Irskoj osnovan je 2016. i kroz ta okupljanja, članovi šire javnosti pozvani su da pomognu Oireachtasu i vladi u rješavanju političkih izazova s kojima se suočava irsko društvo. Ovaj projekt postavlja pitanje kako arhitektura može koristiti konceptu građanskog sabora i olakšati otvorenu komunikaciju.

Biennale Architettura 2025. Paviljon Irske, Arsenale. Foto: Boris Bogunović
Pod nazivom Building Biospheres, ovogodišnji belgijski doprinos koncipirali su pejzažni arhitekt Bas Smets i neurobiolog Stefano Mancuso. Izložba istražuje kako se prirodna inteligencija biljaka može upotrijebiti za reguliranje temperature u interijerima. „Predugo je krajolik služio kao pozadina za arhitekturu. Ako želimo izgraditi budućnost koja je istinski održiva, tada prirodna inteligencija mora postati činitelj koji oblikuje način na koji živimo zajedno. Moramo dizajnirati s našom biosferom, a ne protiv nje“, rekao je Dennis Pohl, direktor Flanders Architecture instituta. Paviljon na praktičan način pokazuje kako se biljke mogu koristiti za stvaranje ugodnih unutarnjih okruženja, smanjujući našu ovisnost o umjetnim sustavima grijanja i hlađenja.

Biennale Architettura 2025. Paviljon Belgije, Giardini. Foto: Gracijela Benčić
Danski paviljon s izložbom Build of Site, čiji je kustos arhitekt Søren Pihlmann, u osnovi predstavlja otvoreno gradilište s gomilama sortiranog građevinskog otpada. „Stvorili smo sve što nam treba, stoga moramo bolje razumjeti i pronaći vrijednost u onome što već postoji“, kaže kustos. Posjetitelji bi mogli biti iznenađeni kada vide da su u tijeku radovi na obnovi paviljona. Međutim, ovo je namjerna odluka kustosa, koji je Bijenale iskoristio kao priliku za provođenje prijeko potrebne strukturne restauracije paviljona građenog 1950-ih. „Budućnost arhitekture možda ne leži u stalnoj ekspanziji već u pažnji prema onom što imamo“, rekao je Philmann i dodao: „To je prilika da iskusimo sirovo bogatstvo i potencijal koji često previđamo, skriven iza uglađenih površina koje smo navikli vidjeti“ zaključivši kako se nada da će to pokazati važnost i potencijal obnove i recikliranja u arhitekturi.

Biennale Architettura 2025. Paviljon Danske, Giardini. Foto: Gracijela Benčić
Ulazeći u paviljon Urugvaja nailazimo na imerzivnu instalaciju 53,86% Urugvaj, país agua koja kombinira zvučne i vizualne elemente. Komadi ametista, kristalizirane vode iz nekog drugog vremena, lebde poput suspendiranih kapljica, stvarajući volumetrijsku napetost u tekstilnom stropu s kojeg cure prave kapljice vode. Kapanje je osmišljeno kako bi se gravitacija osjetila i doslovno i metaforički, jer kapi stvaraju zvuk pri udaru u metalne kante, rezonirajući po cijelom prostoru. Izložba se bavi vodom i njezinom ulogom u teritoriju, kulturi i povijesti ove zemlje. Maru Vidal, nacionalna direktorica za kulturu, rekla je: „Ekstremni vremenski događaji, napetosti u upravljanju vodama i duboke transformacije u urbanim i ruralnim ekosustavima zahtijevaju nove pristupe. Urbanizacija je tradicionalno vodu svodila na sporednu ulogu, ali suočeni s klimatskim promjenama potrebno je preispitati te paradigme i prepoznati vodu kao središnji element naše budućnosti“.

Biennale Architettura 2025. Paviljon Urugvaja, Giardini. Foto: Petar Božić
Srpski paviljon u Veneciji predstavlja vizualno atraktivnu instalaciju pod nazivom Rasplitanje – Novi prostori. Vunena tkanina koja visi sa stropa polako se raspliće i namotava na kaleme učvršćene na zidovima koji se okreću pomoću električnih motora koje pokreću solarni paneli. Do kraja Bijenala instalacija će biti potpuno raspletena, a vuneno tkanje instalacije će se transformirati u 125 klupka pređe te iskoristiti za izradu raznih odjevnih i tekstilnih predmeta. Kako objašnjavaju iz organizacijskog tima, ideja izložbenog projekta je razvijanje slojevite interdisciplinarne suradnje između pletilja, arhitekata, dizajnera, programera i inženjera i navode: „Predloženi projekt, uz primjenu tradicionalnih autohtonih vještina pletenja, namjerava kolektivno graditi i razgraditi prostornu strukturu koja postavlja sljedeća pitanja: autentičnost kao materijalnost mjesta, pozicija manualne proizvodnje, procesi učenja kroz rad, kolektivno iskustvo i inteligencija, uzajamnost procesa gradnje i razgradnje, odnos cikličnosti i cirkularnosti, uzajamnost kooperativnog umjetnog i kolektivnog kreativnog, postavljajući temu promjene kao pitanje naše spremnosti da razgradnjom starog stvaramo horizonte novog“.

Biennale Architettura 2025. Paviljon Srbije, Giardini. Foto: Gracijela Benčić
Hrvatski paviljon s projektom pod nazivom Inteligencija grešaka smješten je kao i na prošlom arhitektonskom bijenalu u jednom manjem prostornom segmentu Arsenala što ima svoje prednosti poput osiguranog toka posjetitelja, ali s druge strane to je i rizik jer imati izložbu postavljenu u kompleksu s više stotina projekata središnje izložbe i dvadeset i jednog nacionalnog paviljona, koji se natječu za pažnju posjetitelja traži vizualnu atraktivnost projekta kako posjetitelji ne bi jednostavno prošli pored paviljona posvetivši mu samo letimičan pogled. Kako bilo, projekt potpisuje interdisciplinarni autorski kolektiv „Institut grešaka“, u čijem su sastavu arhitekti, kustosi i istraživači: Ida Križaj Leko, Ana Boljar, Jana Čulek, Marino Krstačić-Furić, Iva Peručić, Ana Tomić i Marko-Luka Zubčić. Polazište za izložbu je da su greške neizbježan, ali i produktivan dio svakodnevice i da predstavljaju potencijal za učenje i razvoj. Kroz projekt se tako istražuju prostori i situacije koji su rezultat grešaka, bilo da su posljedica djelovanja ili nedjelovanja, pogrešnih procjena, tehničkih pogrešaka, ograničenih znanja, nemara ili namjere. Plod tog istraživanja su brojne fotografije koje su postavljene u interijeru instalacije, a pored ostalog mogu se vidjeti i neki od primjera nelegalne gradnje u Istri. Povjerenica hrvatskog tima Ida Križaj Leko sumirala je projekt rekavši: „Umjesto da se uočene greške promatraju isključivo kao nešto što treba popraviti… sagledamo ih kao izvore jedinstvenih informacija o otpornosti svijeta na naše pokušaje oblikovanja i istražimo njihov uporabni potencijal za kolektivno korisnu primjenu.“

Biennale Architettura 2025. Paviljon Hrvatske, Arsenale. Foto: Gracijela Benčić
Za razliku od izložbe Leslie Lokko prije dvije godine, koja je bila pretežno teorijski i konceptualno usmjerena, opći je dojam da izložba Carla Rattia većim dijelom prikazuje praktične projekte koji nude konkretna rješenja što ujedno predstavlja povratak klasične arhitektonske izložbe s planiranim i izgrađenim projektima, nacrtima i modelima. Iz tog razloga ranije kritike kako arhitektonski bijenale sliči umjetničkom više nemaju uporišta. Sve u svemu, moglo bi se reći da izložba Intelligens. Natural. Artificial. Collective., poziva na promjenu paradigme arhitektonskog pristupa, prelazeći s ublažavanja klimatskih promjena na prilagodbu kao odgovor na ubrzanu ekološku i socijalnu krizu te da predstavljeni projekti oblikuju svojevrsni laboratorij takvih praksi. Osim toga, na ovoj izložbi mogu se izdvojiti dvije teme ili možda trenda. Jedna tema se manifestira kao fokus na tehnološka rješenja što se vidi u većem broju radova nastalih 3D tiskanjem, na što se nadovezuje povećana prisutnost i praktično korištenje UI i robotike bilo u humanoidnoj formi ili ne.

Biennale Architettura 2025. Am I A Strange Loop?s Arsenale. Foto: Gracijela Benčić
Drugi element koji se istaknuo prolaskom kroz izložbe je povećana prisutnost strukturne obnove ili restauracije izložbenih paviljona i prostora, tako da su osim središnjeg paviljona u Giardinima u procesu obnove i paviljoni Francuske gdje postavljene skele služe kao pozadina za izložene projekte, Finske koja kroz izložbu predstavlja proces restauracije paviljona kojeg je projektirao Alvar Alto, Danske koja predstavlja otvoreno gradilište i reciklažno dvorište ili paviljona Svete Stolice s kompletnim restauratorskim zahvatom i praktičnim radionicama.

Biennale Architettura 2025. Paviljon Francuske, Giardini. Foto: Gracijela Benčić
Na kraju, zaključimo da se ovogodišnji Bijenale arhitekture u Veneciji u najvećem dijelu otkriva kao niz manje ili više ostvarivih, ali zanimljivih idejnih i tehnoloških rješenja za goruća pitanja opstanka našeg svijeta u srazu s klimatkim promjenama. Pri tome, neka rješenja se koriste umjetnom inteligencijom i robotima, neka posežu za prirodnim, odnosno biološkim procesima, a gotovo svugdje vidljiva je vrijednost i nužnost suradnje i zajedništva. Ipak, još uvijek preostaje vidjeti kamo će nas Intelligens, kako god je shvatili, odvesti.

Biennale Architettura 2025. Središnja izložba, Arsenale. Foto: Gracijela Benčić