Glazbena recenzija: „Re/Made in Rojc“ (Metamusic Production 2020.)

Glazbena produkcija Rojca živa je i raznovrsna

• Kompilacija pjesama „Re/Made in Rojc“, žanrovski je raznovrsno i zanimljivo izdanje nastalo kao rezultat programa kojeg je udruga Metamedij provodila 2019. i 2020. godine u sklopu projekta GRAD(imo) Rojc, a s ciljem uključivanja zajednice u kreiranje i provedbu kulturnih sadržaja. Objavljena na nezavisnoj etiketi udruge Metamusic Productions i snimana u community studiju Metamusic uz pomoć studijskih tehničara Bruna Legovića i Ferida Hukića, ova kompilacija dolazi u fizičkom izdanju u obliku papirnate CD kutije te u digitalnom obliku putem streaming platformi, dok dizajn potpisuje Vjeran Juhas.

„Re/Made in Rojc“ nastavak je hvalevrijednog angažmana udruge na području glazbene produkcije, koja već niz godina surađuje s mladim ili neafirmiranim glazbenicima i producentima pružajući im prostor suradnje, kreativnog izražavanja i eksperimentiranja koristeći inovativne pristupe u interpretaciji žanrova i stvaranja glazbe. Ovo izdanje s ukupno deset pjesama, kombinira rezultate dviju programskih aktivnosti koje je Metamedij provodio u okviru prije spomenutog projekta – natječaja za mlade neafirmirane glazbenike Made in Rojc i radionice remiksiranja glazbe Remade in Rojc koja se održala pod vodstvom Branka Škare, Ivana Šugara i Anamarije Škara Youens koristeći softver Ableton Live X.

Kada ste neafirmirani glazbenik u usponu kojemu je dostupnost snimanja u okruženju profesionalnog glazbenog studija ili rada s profesionalcima ponekad smanjena, onda natječaji poput Made in Rojc pružaju jedinstvenu priliku da napravite onaj slijedeći korak prije no što se otisnete u svijet u težnji da podijelite to što stvarate. Stoga ne čudi što je stručni žiri sastavljen od Marijana Jelenića, Mire Kusačića i Ferida Hukića od deset zaprimljenih prijava izabrao četiri finalista – pulskog rappera Mirka Incosa, umaškog tročlanog alter rock banda Arya, potom pulskog nu metal banda Panic Alert te Silk n Smooth, ambijentalno plesni sastav koji kombinira EDM elemente u svoju glazbu.

Dok „Made in Rojc“ većinom karakteriziraju distinktni vokali i gitarski rifovi kao na ”Pogledu” ili ”Little Prick” te snažni tekstovi poput ”Patologije morala”, koji nas u pravilu mogu asocirati na neku već utabanu glazbenu produkciju koja izlazi iz Rojca, barem u onom njegovom najglasnijem dijelu koju možemo čuti kroz samo jednu popodnevnu šetnju hodnicima, „Remade in Rojc“ uvodi slušatelja u neki novi glazbeni imaginarij Rojca, od komercijalnijih house tonova na ”Gin & Tonic” i hip-hop fuzije ”Victory Lap” koji inkorporira u svoj aranžman instrumente poput klavira, violine i alt saksofona do komornih i ambijentalnih, ali vrlo prirodnih zvukova na ”Pastorali” i njezinom nastavku ”Kamenoj pastorali” te istarskog organskog drum and bass momenta popraćenim dvoglasnim pjevanjem tijesnih intervala na tradicionalnoj ”Ti si meni najlipča od svita”, svojevrsan hommage konceptualnoj seriji kompilacija ”Remiks identiteta”. U tom pogledu žanrovskog miš maša koji nam se na trenutke može činiti hektičnim, posebice ukoliko nas mikrokozmos pojedinih izvođača uvuče u svoje orbite, ne smijemo nipošto smetnuti s uma kontekst nastanka ove kompilacije u kojem je više aktera s nezavisne scene uključeno u proces stvaralaštva do najsitnijeg detalja. Trenutak dodira Made i Remade in Rojc događa se na remiksu pjesme grupe Arya ”Pogled” kojeg je aranžirao Rike, mladi pulski DJ i producent, a rezultat je zanimljivi spoj housa, EDM-a i alter rocka. Da, moguće je i ulazi u uho!

Kompilacija započinje zvukom sirena i pucketajućeg vinila koji nam nagovještava soul sample da bi se već u slijedećem trenutku razvio u moćan hip-hop beat s izraženim old school tonom praćen besprijekornim flowom Mirka Incosa. Ovaj pulski rapper uvodi slušatelja u pjesmu „Patologija morala“ dok britkim tekstom začinjenim složenim riječima i metaforama dočarava ulicu – okruženje njegove svakodnevice, koje se ne bi posramili niti iskusniji kolege s hrvatske rap scene. Već u slijedećoj pjesmi kreće žanrovski zaokret, slušamo Aryu, alter rock band karakteriziran gitarskim melodijama i vokalom Dina Josipovića koji ostaju u uhu. Vrlo lako može vam se dogoditi, i nemojte se čuditi, ako se u trenutku nađete kako pjevušite refren dok naprimjer stojite u redu u trgovini. Panic Alert crpi svoju snagu iz nu metal kompozicija sa moćnim vokalom koji se s lakoćom transformira iz narativnog flowa u vrišteći i žestoki, nastavljajući tradiciju sličnih bendova koji su u dvijetisućitima žarili i palili pulskom nezavisnom scenom. Nu metal još uvijek je živ i zvuči svježe i iskreno. Made in Rojc dio kompilacije završavaju Silk n Smooth sa moćnom EDM kompozicijom ”Will of the Wisp” čiji potencijal leži u vibrirajućim basovima koji se protežu duž cijele pjesme zbog čega se slušatelju nameće potreba da ih doživi u odgovarajućem okruženju – na velikom soundsystemu opijen klupskim reflektorima koji ih neumorno prate.

„Re/Made in Rojc“ odrasla je kompilacija koja prati trendove, ali i koja se poigrava i istražuje te potvrđuje vrijednost koju ovakvi programi imaju za razvijanje nezavisne glazbene scene, posebice u onom prezentacijskom djelu. Svakako bi bilo zanimljivo čuti što još glazbenici koji su sudjelovali na ovom izdanju mogu ponuditi, uživo i na nosaču zvuka, pa makar u nekoj kraćoj EP formi, definitivno ih je većina pokazala da su već sad više nego zreli za slijedeći korak.

Tekst Andrea BUDIĆ