Recenzija – Delphine de Vignan: „Odanosti“ (OceanMore, 2020.)

Do kojih granica biti odan?

• Imati dvanaest godina, biti djetetom rastavljenih roditelja i živjeti u dva svijeta, majčinom i očevom, oba iznimno destruktivna, te nositi teret kudikamo pretežak za tu dob, nezamislivo je onome koji i sam nije iskusio takvu ili sličnu sudbinu. Život je to Thea Lubina koji bijeg nalazi u alkoholu jer nakon što počne djelovati zabrinutost i strah se povuku, a katkad i nestanu. Theo traži mir, želi da prestane prodoran šum koji samo on čuje i ne da mu spavati noćima, a izlaz vidi u alkoholnoj komi jer, kako je učio na satu biologije, mozak tada ode u stanje mirovanja, stanje bez svijesti. Mladi često pribjegavaju opijatima iz svojevrsne zabave i želje za odrastanjem, naravno krivom i opasnom, ali birati alkohol, svjesno ili ne, kao put bez povratka, sa samo dvanaest godina, duboko je potresno.

Theovo čudno ponašanje primjećuje učiteljica Helene koja sumnja da je učenik žrtva obiteljskog zlostavljanja, što u njoj budi bolne rane vlastitog djetinjstva do te mjere da gubi kompas. Osim Helene, tu su i Mathias, Theov jedini prijatelj i kolega iz školske klupe i njegova majka Cecile, kućanica koja se, pak, suočava s otkrićem suprugove dvostruke ličnosti. Helene i Cecile svoje priče pripovijedaju u prvom licu, dok su Theove i Mathiasove u trećem, a i sama knjiga, odnosno poglavlja podijeljena su prema imenima likova.

„Odanosti“ autorice Delphine de Vignan (OceanMore, 2020.) je kratak roman koji se čita u jednom dahu, s grčem, ali s iščekivanjem sretnog svršetka. „Odanosti“ vas tjeraju na razmišljanje o kompleksnosti ljudske psihe i međuljudskih odnosa, o surovosti života posebice u kontekstu djece i roditelja. Odanosti se u ovom slučaju odnose na one unutar obitelji, a kako kaže Helene djeca štite svoje roditelje i taj pakt šutnje ponekad vodi do njihove smrti.

„To su pravila iz djetinjstva koja nam drijemaju u tijelu, vrijednosti u čije se ime držimo uspravno, temelji koji nam omogućavaju da se opremo, nečitljiva načela koja nas grizu i zatvaraju. Naša krila i naše verige.“

Ujedno radi se o knjizi koja govori o odlukama i njihovim posljedicama i samim time nameće pitanje do kojih granica biti odan? Je li Theo trebao reći majci, baki, bilo kome, o stanju svog oca? Povjeriti se nekome o tome kako se on osjeća, pri tom „izdajući“ roditelje, koji su njega prvi iznevjerili i zanemarili?

Delphine de Vignan je i ovoga puta napisala potresno djelo, na sebi svojstven način. Svakako vrijedno čitanja, iako previše nedorečeno.